Bränslepumpen slutar aldrig att gå på Ducati 916

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Hur ska en soppapump på en 916 bete sig.
Jag har en som snurrar i evighet när jag vrider på nyckeln. SKA den gå hela tiden, eller borde den slå ifrån när den uppnått ett visst tryck?

Jag vet att jag eventuellt inte behöver påpeka det, men svara bara om du känner dig säker på att veta.

/Fohlin
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Samma lösning som oljepumpen, d.v.s. vid uppnått tryck öppnar en ventil (t.ex. fjäderbelastad kula) ?
Sitter pumpen i tanken eller på tanken är det en enkel lösningen. En annan lösning är att pumpen har ett maxtryck inbyggt i konstruktionen.
Vanligt i mekaniska bränslepumpar på bilar. Pumpar som drevs av motorn.
Som på min Volvo 142.
Annars se #2.
 
Last edited:

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Tack till er som försökt hjälpa till.
Som feedback kan jag nämna att jag följde 2Wheeldrive's rekommendation och ringde till Italia Bike Center. De var mer än hjälpsamma, och jag kommer absolut att så långt det är möjligt handla både tjänster och prylar där framöver.
Som det verkar kan det vara ECU'n som är paj. Tyvärr har någon tidigare ägare bytt chip i den och missat att sätta tillbaka en klisterlapp över "hålet" (endast satt tillbaka en gummiplupp). Missen har gjort att det droppat ner vatten i ECU'n och förstört delar av kortet.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tack till er som försökt hjälpa till.
Som feedback kan jag nämna att jag följde 2Wheeldrive's rekommendation och ringde till Italia Bike Center. De var mer än hjälpsamma, och jag kommer absolut att så långt det är möjligt handla både tjänster och prylar där framöver.
Som det verkar kan det vara ECU'n som är paj. Tyvärr har någon tidigare ägare bytt chip i den och missat att sätta tillbaka en klisterlapp över "hålet" (endast satt tillbaka en gummiplupp). Missen har gjort att det droppat ner vatten i ECU'n och förstört delar av kortet.

IBC är jävligt bra. Det heter ju som bekant att man får vad man betalar för så det är lätt att tro att den goda goodwill servicen får man betala med dyra delar men det stämmer inte. Prisbilden är extremt överkommlig både på originaldelar och tjänster. Synd att det är så jävla långt dit bara.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
. En annan lösning är att pumpen har ett maxtryck inbyggt i konstruktionen.
Vanligt i mekaniska bränslepumpar på bilar. Pumpar som drevs av motorn.
Som på min Volvo 142.
Hittade sprängskiss på pumpen på nätet. Trodde att det var en antik typ dvs med membran fjäder och magnet där magneten drar när fjädern tryckt membranet tillräckligt långt in.
Då hade felet kunnat vara defekt membran..
Hade helt fel.
Har jag förstått rätt är det en roterande pump
Bild på pump http://oem-parts.hu/en/parts/ducati/1996/916/fuel-pump-tank-seat
Då kan nog TS ha rätt i sin förmodan..
...såvida inte detalj 24 är en tryckswitch...
 
Last edited:

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Som det redan nämts så är det Ecu.n som styr pumpen, och som info så finns det ingen tryckgivare som stoppar pumpen när trycket är rätt utan det är helt enkelt en överströmmningsventil som öppnar vid 3 bars tryck (vissa modeller har högre, 4,5 Bar) och släpper förbi bensin tillbaka till tanken så att trycket blir konstant.
Vid tillslag av tändning så startar ecu.n pumpen i ca 3 sekunder och sedan stängs den av för att sedan starta igen när ecu,n får impulser från vevaxelgivaren när man trycker på startknappen och motorn roterar ända tills man slår av tändningen.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Japp. Ny ECU (bättre begagnad) på plats, och nu beter sig pumpen som den borde. Tack för engagemanget.
Summering: ECU:n styr pumpen. I det här fallet var den fuktskadad vilket orsakade symptomet med pumpen.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top