Bråttom att skaffa digital-TV

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Snart (mycket snart) inleds släckningen av de analoga TV sändningarna i Gästrikland. Har du en vanlig antenn och tittar på SVT1, SVT2 och TV4 utan en digitalbox? Den 10 oktober 2005, slocknar de analoga utsändningarna av SVT2 och TV4 inom Gävle-området. Endast 14 dagar senare, den 24 oktober, upphör den analoga utsändningen av SVT1. Då blir det svart i rutan för alla som inte har skaffat digital-TV! Läs mer på Teracoms sida

Enligt media är digital-TV enkelt, skaffa en digitalbox för 500:- och anslut till din antenn. Men verkligheten är oftast inte så enkel, har du tillräckligt bra mottagning för marksänd digital-TV? Funkar den gamla antennen. Ofta är det bara att kasta ner de 25 år gamla rostiga antennerna och den spruckna fuktskadade kabeln. 2 - 5 timmar senare är det digitalbild på TV:n. Om man hade tur vill säga. I många fall krävs det en parabolantenn för att få in de digitala TV signalerna.

Snacka om att media vilseleder konsumenter -digital-TV för 500:- :huvet :huvet
Var hittar man en box för 500kr ? Den billigaste på Prisjakts lista är en Emitor Smartbox för 785kr.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
mudder skrev:
Var hittar man en box för 500kr ? Den billigaste på Prisjakts lista är en Emitor Smartbox för 785kr.
Bråttom och bråttom, Den 10 oktober 2005. Det är ju en hel MC-säsong dit.

Skulle inte radiotjänsten/staten sanktionera boxar till alla som prompt blir tvungen att införskaffa en?!

Annars räknas det väl med att man tecknar ett abonnemang i samband att man köper en box och på så sätt får ner priset till 0-500:-/box.

Finns det dom som nöjer sig med SVT och TV4 ?
:3freak

Last edited:

NilleR1

Burn Baby Burn!!
Gick med
23 Mar 2004
Hoj
STULEN!!!!! R1 -05
mudder skrev:
Snart (mycket snart) inleds släckningen av de analoga TV sändningarna i Gästrikland. Har du en vanlig antenn och tittar på SVT1, SVT2 och TV4 utan en digitalbox? Den 10 oktober 2005, slocknar de analoga utsändningarna av SVT2 och TV4 inom Gävle-området. Endast 14 dagar senare, den 24 oktober, upphör den analoga utsändningen av SVT1. Då blir det svart i rutan för alla som inte har skaffat digital-TV! Läs mer på Teracoms sida

Enligt media är digital-TV enkelt, skaffa en digitalbox för 500:- och anslut till din antenn. Men verkligheten är oftast inte så enkel, har du tillräckligt bra mottagning för marksänd digital-TV? Funkar den gamla antennen. Ofta är det bara att kasta ner de 25 år gamla rostiga antennerna och den spruckna fuktskadade kabeln. 2 - 5 timmar senare är det digitalbild på TV:n. Om man hade tur vill säga. I många fall krävs det en parabolantenn för att få in de digitala TV signalerna.

Så ja, nu lugnar vi ner oss.
Det blir inte alls svart i burkarna, dom kommer fortfarande att sända på dom analoga kanalerna, men, kommer att utöka med det digitala.
Så alla ni gamlingar med analog tv kan ta och torka bort svettdroppen från pannan.
så, lugn och fin, verum hälsofil. :tummenupp

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Var det lika fel att behöva köpa tv och antenn för att kunna se det analoganätet när det kom? Utvecklingen går framåt och man kan inte behålla det gamla för att några få inte kan tänka sig att anpassa sig.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
E ja den ända som tycker det borde släckts ner redan nu? Otroligt mycket bandbredd till spillo bara för att sända analogt.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
acura skrev:
Var det lika fel att behöva köpa tv och antenn för att kunna se det analoganätet när det kom? Utvecklingen går framåt och man kan inte behålla det gamla för att några få inte kan tänka sig att anpassa sig.

Några få? :rolleyes: ehh.. snarare 24-25% av svenska folket.

Dvs ~2.2 miljoner människor.

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Zee skrev:
Några få? :rolleyes: ehh.. snarare 24-25% av svenska folket.

Dvs ~2.2 miljoner människor.
Så 24-25% av svenska folket kan inte tänka sig att gå över från analogt till digitalt?
Ska bli kul att se deras reaktioner när man byter över till HDTV.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
acura skrev:
Så 24-25% av svenska folket kan inte tänka sig att gå över från analogt till digitalt?
Ska bli kul att se deras reaktioner när man byter över till HDTV.

Njae. Jag tyckte mig höra på "Plus" igår att 24-25% av svenska folket inte har D-TV box. Än.

P.S. Sverker rules. :Bugar

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Zee skrev:
Njae. Jag tyckte mig höra på "Plus" igår att 24-25% av svenska folket inte har D-TV box. Än.

P.S. Sverker rules. :Bugar
Sverker är livsfarlig kan sänka vilket företag som helst.
Att 24-25% saknar box låter ju inte helt otroligt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det ska börja släckas det analoga nätet, digitaltv har redan sänts paralellt ett bra tag, och där det finns täckning för analog mottagning finns det även täckning för den digitala, förutsatt att dom använder samma sändarmaster och antenner.

Digitaltv fungerar faktiskt bättre på vissa ställen med marginell mottagning, förutom att det då är oerhört mycket snålare med bandbredd så att möjligheten att ta emot ett tiotal nya kanaler finns.

Fan vad folk är negativa mot digital tv, men det var folk mot färgutsändningarna också, så ni kan väl sitta där med era svartvita öststats apparater och kräva analoga utsändningar tills ni dör!

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Man ska nog bo bra ill till om man inte kan få in digitaltv på den vanliga tv-antennen.
Jag bor så illa till man kan i mina trakter, dvs mitt i mellan 2 sändare och det funkar utmärkt att få in det hela här.
Kabeln kan man ju byta i vilket fall, det är en förbrukningsvara, antennen kan man nog rusta upp, de är inte gjorda i gjutjärn direkt.
Är det norra norrland eller sådana platser som avses?

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
NilleR1 skrev:
Så ja, nu lugnar vi ner oss.
Det blir inte alls svart i burkarna, dom kommer fortfarande att sända på dom analoga kanalerna, men, kommer att utöka med det digitala.
Så alla ni gamlingar med analog tv kan ta och torka bort svettdroppen från pannan.
så, lugn och fin, verum hälsofil. :tummenupp

Ska vi lugna ner oss? Paniken är närmare än vad folk tror och TV är otroligt viktigt för många.

Paralellsändningar med både analoga och digitala har det varit i många år redan. Men nu är de analoga TV sändningarna snart definitift slut. Redan i oktober runt Gävle, Motala och Gotland. ca. 100000 hushåll berörs. Det betyder att närmare 500 hushåll om dagen måste skaffa digital TV om det inte ska bli myrornas krig i burken.

För mig är det lungt. Har redan parabol med 4 LNB, Boxer och hemmabio mm.
Har dessutom en hoj så jag kan skita i TV:n och åka hoj istället. :)

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Det är de analoga signalerna i luften som försvinner. Så länge du inte har egen antenn behöver du nog inte oroa dig allt för mycket. Kabel-TV-leverantörerna kommer nog se till att det finns analog signaler kvar i det markbundna nätet ett tag till.

Lembit

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
Raketarsel
Det är nåt lurt med det där. Registreras man när man köper boxen?
Krävs det nåt kort?
Enda anledningen tror jag till digitaltv är att dom lättare ska få in licenspengarna. :mad:
Eller är jag ute o cyklar?

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Who gives a shit?

Med tanke på den skit som visas på tv kan det väl kvitta.
Med undantag från motorsport finns ta mig fan nästan inget att se på tv.

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Lembit skrev:
Det är nåt lurt med det där. Registreras man när man köper boxen?
Krävs det nåt kort?
Enda anledningen tror jag till digitaltv är att dom lättare ska få in licenspengarna. :mad:
Eller är jag ute o cyklar?
Du måste inte ha kort. Utan kort kommer du tom få fler kanaler än vad man kan få men vanlig analog antenn. Kolla på http://www.boxer.se och klicka på Bli boxerkund -> Våra kanaler och priser.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
mudder skrev:

Kanske går att köpa via Radiotjänst, och vips så vet de till 100% att man har TV så man får betala TV-licens med...

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Zormin skrev:
Du måste inte ha kort. Utan kort kommer du tom få fler kanaler än vad man kan få men vanlig analog antenn. Kolla på http://www.boxer.se och klicka på Bli boxerkund -> Våra kanaler och priser.
Det som jag reagerar mot är att du måste köpa en box till varje TV och
video :huvet Fast det försöker dom tysta ned dom jevlarna.
I min kåk blir det 4 boxar :mad:
Är det radiorör i boxarna? Underutvecklat är vad det är,
vi har åkt till månen så då ska väl det gå att bygga en box :va

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
BMW R90s skrev:

Det är detta som stör mig med så man blir förbannad.
Det är fasen vanligare idag att folk har minst två tv än att man bara har en.
Ska man få obegränsat antal boxar subventionerade eller?
Jag tycker det har stora brister då man tvingas köpa fler än en box.
Som sagt detta är 2000-talet, borde man inte utvecklat en box som har fler än en styrbar utgång?
Jag har svårt att förstå varför man ska sitta och hurra över att få en försämrad användarvänlighet i hemmet?
Eller vänta lite nu! Kommer jag med gott samvete kunna skita i att betala licensen om jag skiter i att skaffa ngn box? Då kan jag ju inte ta emot deras sändningar iaf?
Gött som fan att lägga dom stålarna på bra DVD-filmer ist
:tummenupp
//Tobbe

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
BMW R90s skrev:

När dom startade utsändningarna av tv2 så var man tvungen att köpa till en box till varje tv man ville kunna se tv2 på, samtidigt började det att säljas tv apparater som kunde ta emot tv2 utan "converter".

Det är inte märkvärdigare än så, om ett liiiitet tag till så är digitaldekodern inbyggd i tv'n, med en liiiten springa att stoppa in eventuella dekoderkort i, redan nu finns väl möjligheten att få två kort mot en extra kostnad (tvillingkort)

OCH FRAMFÖRALLT, MAN BEHÖVER INTE HA NÅGOT KORT FÖR ATT FÅ IN FLER KANALER ÄN VAD MAN FÅR I DAG ALLTSÅ EN FÖRBÄTTRING!!!!!

Fan, jag har stuga mitt i norrlands inland, där går digitaltv kristallklart, på antennen och kabeln som sattes upp på sjuttiotalet, analogt funkar bara textv på 2an och bilden är dassig (men sebar) på alla kanaler.

Framförallt leder digitaltv till att vi får bort analoga sändare (dom få som finns kvar) från 50MHz, vilket är en ytterst olämplig frekvens för bandbreddskrävande applikationer (japp, jag bor vid den ena 50MHz sändaren) och att vi frigör bandbredd på dom övriga banden som är allokerade för TV.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati