Bråttom att skaffa digital-TV

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
GuW skrev:
När dom startade utsändningarna av tv2 så var man tvungen att köpa till en box till varje tv man ville kunna se tv2 på, samtidigt började det att säljas tv apparater som kunde ta emot tv2 utan "converter".

Det är inte märkvärdigare än så, om ett liiiitet tag till så är digitaldekodern inbyggd i tv'n.
Ännu ett störmoment, varför finns inga apparater/ boxar framme som har den senaste tekniken? Ska jag kasta ut mina lådor om 3 år om och när
jag byter TV?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag köper detta med bandbredd och bättre ljud/bild.
Fler kanaler är heller inte fel.
MEN faktum kvarstår, man hade mkt enkelt kunnat göra en annan lösning som tillåter att man tittar på flera kanaler samtidigt på olika apparater i hushållet.
Jag menar tekniken har ju funnits i ca 20år iom kabeltvnätet som merparten av dagens hyresfatigheter är utrustade med, skillnaden är ju givetvis att detta sker analogt ist för digitalt.
Men säg mig, varför skulle detta vara så jäkla svårlöst i en slutanvändarprodukt som boxer?
Kanske en modul som plockar ner det digitalt och omvandlar till analogt för att göra detta skifte smidigt i hushåll med många apparater som kommer bytas ut i sinom tid.
Men att det är så vanligt med digitalmottagare i tv, nä det är det inte och det kommer dröja ett tag innan vi får en dominans av det på marknaden.
JA JA det var ståhej när du var tvungen att skaffa en speparat tuner för att plocka in kanal 2 med.
Bara det att detta skedde i en annan tidsålder, nära nog stenålder tekniskt jämfört med dagens kunskaper och möjligheter.
//Tobbe

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Nu har jag kommit på var man hittar en digitalbox för 500:- som media snackar om.

På "plattan" i Stockholm naturligtvis :gnissla

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
mudder skrev:
Nu har jag kommit på var man hittar en digitalbox för 500:- som media snackar om.

På "plattan" i Stockholm naturligtvis :gnissla

Klas Olsson säljer någon sunkig box skitbilligt också, men den har ingen kortläsare så där kan man bara se ALLA OKODADE digitalkanaler.

Att det ska vara sånt jävla gnäll om att man måste köpa flera boxar bland folk som ibland pröjsar 25000 i försäkring för sina leksaker....

En box med flera tuners och en distrubitionsförstärkare skulle garanterat bli betydligt dyrare än tre vanliga boxar, ergo bara folk med mer än tre tv apparater skulle tycka att det var en bra idé...

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
GuW skrev:
Klas Olsson säljer någon sunkig box skitbilligt också, men den har ingen kortläsare så där kan man bara se ALLA OKODADE digitalkanaler.

Att det ska vara sånt jävla gnäll om att man måste köpa flera boxar bland folk som ibland pröjsar 25000 i försäkring för sina leksaker....

En box med flera tuners och en distrubitionsförstärkare skulle garanterat bli betydligt dyrare än tre vanliga boxar, ergo bara folk med mer än tre tv apparater skulle tycka att det var en bra idé...
Varför skulle man behöva göra det så knepigt?
Borde funka ypperligt att koda ner kanalerna och skicka ut dom i det befintliga nätet?
Distrubitionsförstärkare behövs ju inte för att se alla okodade kanaler i det analoga nätet.
Eller menar du att det inte skulle vara möjligt att släppa ut alla kanaler i husets befintliga nät och sedan plocka in dom på TV:ns tuner?
Jag betalar för övrigt 1800:- om året i premie, har jag tillstånd att gnälla då? :tungan
Nej men jag tycker faktiskt att detta är ett hån, det borde inte varit så svårt att fixa en box som klarar att tex släppa igenom iaf dom okodade kanalerna.
Finns det verkligen ingen sådan lösning på marknaden i ngn form?
//Tobbe

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Den sunkigt billiga boxen som clarre säljer kostar för övrigt 895:-, under 500:- så hade det vart sunkigt billigt. :hihi
//Tobbe

steffo

бандит
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
Mig stör det inte alls. Men när jag pratar med mina äldre släktingar så är dom väldigt oroade. Det måste ut mer information och bättre information.

Sen är det lite pissigt att inte jag inte kommer kunna se på Tv i mor och fars bil längre.

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
tobbeviking skrev:
Varför skulle man behöva göra det så knepigt?
Borde funka ypperligt att koda ner kanalerna och skicka ut dom i det befintliga nätet?
Distrubitionsförstärkare behövs ju inte för att se alla okodade kanaler i det analoga nätet.
Eller menar du att det inte skulle vara möjligt att släppa ut alla kanaler i husets befintliga nät och sedan plocka in dom på TV:ns tuner?
Jag betalar för övrigt 1800:- om året i premie, har jag tillstånd att gnälla då? :tungan
Nej men jag tycker faktiskt att detta är ett hån, det borde inte varit så svårt att fixa en box som klarar att tex släppa igenom iaf dom okodade kanalerna.
Finns det verkligen ingen sådan lösning på marknaden i ngn form?
//Tobbe
Ett kabel-TV-nät fungerar som du vill ha. Kabel-TV-leverantören har ett rack med tuners som skickar ut var sin kanal på kabelnätet. Det du behöver isf är en box per kanal. Kanske inte så prisvärt på ett hushåll. Däremot om man bor i ett flerfamiljshus med centralantenn så kan det ju vara ett alternativ.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Zormin skrev:
Ett kabel-TV-nät fungerar som du vill ha. Kabel-TV-leverantören har ett rack med tuners som skickar ut var sin kanal på kabelnätet. Det du behöver isf är en box per kanal. Kanske inte så prisvärt på ett hushåll. Däremot om man bor i ett flerfamiljshus med centralantenn så kan det ju vara ett alternativ.

Helt riktigt, förutom det behöver man kanalfilter som skär bort övertonerna från varje förstärkt kanal så dom inte interfererar med närliggande kanaler.

Jag skulle tippa att drömboxen i storskalig produktion skulle kosta sisådär tio loppor, sen är det ju inte säkert att ditt koaxnät hemma klarar av det, det borde göra det om du redan nu har kabeltv, men om du bara har dom analoga så kan du behöva byta ut kabeln för ytterligare en struntsumma.

Jag kommer att säga upp min kabeltv och sätta upp en antenn istället, om inte priserna på kabeltv sjunker drastiskt IOM digitaltv genombrottet.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Zormin skrev:
Jo jag vet hur det funkar med kabeltv.
Men jösses, vi lever på 2000talet och nog fan borde det gå att ordna en box som klarar detta?
Det jag stör mig på är att man tar bort viktiga funktioner iom att man konverterar till digitalt.
Vi har tidigare i tråden hört argument om att det var ett herrans liv när man vart tvungen att skaffa en box för att ta in kanal2, men detta var ändå ngt du kunde avstå från med bibehållen funktion på din apparat.
I detta fallet är tv:n värdelös om du inte skaffar en box.
Man borde sett till att kunna lösa detta mer smärtfritt för folket.
Jag kan ju inte avstå från att skaffa boxen om jag vill fortsätta titta på tv.
Detta anser jag vara en oerhörd brist i sammanhanget.
//Tobbe

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
tobbeviking skrev:
...........Det jag stör mig på är att man tar bort viktiga funktioner iom att man konverterar till digitalt.
//Tobbe

Vad är det för viktiga funktioner man tar bort? Alla funktioner + några till finns ju i boxen t.ex 5.1 ljud, anamorfiska sändningar, programinfo och bild via RGB. :tummenupp

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
mudder skrev:
Vad är det för viktiga funktioner man tar bort? Alla funktioner + några till finns ju i boxen t.ex 5.1 ljud, anamorfiska sändningar, programinfo och bild via RGB. :tummenupp

Trodde redan jag klargjort det.
Att man inte kan se på tv på olika apparater i ett hus utan att skaffa en boxer till varje tv.
Det kan jag idag och den funktionen försvinner.
//Tobbe

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
tobbeviking skrev:
Trodde redan jag klargjort det.
Att man inte kan se på tv på olika apparater i ett hus utan att skaffa en boxer till varje tv.
Det kan jag idag och den funktionen försvinner.
//Tobbe

Å andra sidan kan du bara se tre analoga kanaler nu.
Det kallas teknikskifte, sånt händer ibland, man får helt enkelt leva med det.
Det blev jättebesvärligt att ha högerstyrd bil 1967, men det var liksom inget val att låta dom som inte ville byta bil fortsätta att köra på vänster sida av vägen.

Digital TV har så att säga varit på gång ett tag, om du nyss har köpt ny TV så är det ju lite synd, men du kanske skulle ha väntat ett år eller två tills det fanns apparater med inbyggd digitaldekoder?

Mina tv apparater har inte inbyggd dekoder, HDTV stöd eller ens widescreenformat, visst har jag funderat på att byta till en stor widscreen tv, men jag har vetat om teknikskiftet, och väntar ett tag till, tills det finns Widescreen HDTV med inbyggd digitaldekoder.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
GuW skrev:
Å andra sidan kan du bara se tre analoga kanaler nu.
Det kallas teknikskifte, sånt händer ibland, man får helt enkelt leva med det.
Det blev jättebesvärligt att ha högerstyrd bil 1967, men det var liksom inget val att låta dom som inte ville byta bil fortsätta att köra på vänster sida av vägen.

Digital TV har så att säga varit på gång ett tag, om du nyss har köpt ny TV så är det ju lite synd, men du kanske skulle ha väntat ett år eller två tills det fanns apparater med inbyggd digitaldekoder?

Mina tv apparater har inte inbyggd dekoder, HDTV stöd eller ens widescreenformat, visst har jag funderat på att byta till en stor widscreen tv, men jag har vetat om teknikskiftet, och väntar ett tag till, tills det finns Widescreen HDTV med inbyggd digitaldekoder.

Teknikskifte är bra, visst det leder alltid till vissa nackdelar.
Men man blir ju lite fundersam, detta har varit på gång nu i säkert 5år?
Varför domineras inte den svenska marknaden av apparater avsedda för HDTV och med inbyggda digitaldekoders redan idag?
Att jämföra detta med höger/vänstertrafik känns inte riktigt relevant.
Bilen du hade blev inte obrukbar, det enda som hände var att det blev betydligt svårare att köra om, bara att välja.
I detta fallet blir tv:n som sagt obrukbar.
Säg en familj som har 1 tv i vardagsrummet, 1 tv i sovrummet, 1 tv i barnens rum, en tv på landet och till sist en tv i sin husvagn. Detta blir en nätt summa av 4 000 pistoler.
En tv håller i genomsnitt i 10år, när digitaltv introducerades så var det ingen som informerades om att det var nödvändigt med en box till varje tv.
Bättre bild och ljud, samt en besparning av bandbredden var det man fick höra.
Nu idag är det fortfarande ingen som talar öppet om detta fenomen, varför?
Hur gör jag sedan för att kolla på min favoritkanal som jag betalar massa stålar för varje månad på alla apparater i huset?
Får jag tvillingkort till mina abbonemang?
Skulle inte tro det va? Då kan jag ju knalla in till grannen med det kortet och dela på kostnaden, det är ju så piratkorten funkar.
En betalar ett abbonnemang kopierar upp och säljer.
Kommer det bli billigare med digitaltv än analogt? Vi sparar ju bandbredd till mastägarna som kan sända så mkt mer på sina master.
Nä det ska bli intressant och se om radiotjänst står för vad dom lovat.
Man har tjatat om kraftigt reducerat pris på boxen iom att man betalat licens, roligt att se vad dom menar med kraftigt.
Vi är ju ngr stycken som betalat in en hel del pengar så jag förväntar mig få en box för ett par hundringar.
//Tobbe

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du lär ju knappast sitta i husvagnen och vardagsrummket samtidigt, va?

I mitt hushåll har jag fyra tv apparater + en husvagn, jag ser inget problem.
Boxen går att ta med sig, kortet likaså.
Tvillingkort finns och kostar lite extra.

Minst en av dina TV apparater borde ju vara i princip dags att byta, den nyaste kanske har dekoderslot så att du bara behöver köpa till ett kretskort som sätts inuti tv'n (jag vet att det har talats om det, jag vet inte om det existerar).

När stereoutsändningarna började kunde jag köpa till ett stereokort till min då relativt nya tv,det såg jag till,eftersom den var mono när jag köpte den. (vilket jag inte gjorde då det drog ut på tiden så pass att det ändå var dags för en ny TV)

Vill man se problem med ett teknikskifte så är det klart att det finns saker i en övergångsperiod som är besvärligt, hur vill du lösa det?
Du vill tydligen att analoga sändningar ska fortsätta paralellt i all evighet?
Det går inte då bandbredden för dagens TRE kanaler behövs för framtidens 15-20 kanaler.
Du vill ha en box som kostar tiotusen kronor att koppla in hemma, men du tycker att tre boxar för en femhundring styck är för dyrt.

Vet du, du kan fortfarande lyssna på radio på en enkel mottagare du kan löda ihop av en kristall och ett par detektordioder.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
GuW skrev:
Du lär ju knappast sitta i husvagnen och vardagsrummket samtidigt, va?

I mitt hushåll har jag fyra tv apparater + en husvagn, jag ser inget problem.
Boxen går att ta med sig, kortet likaså.
Tvillingkort finns och kostar lite extra.

Minst en av dina TV apparater borde ju vara i princip dags att byta, den nyaste kanske har dekoderslot så att du bara behöver köpa till ett kretskort som sätts inuti tv'n (jag vet att det har talats om det, jag vet inte om det existerar).

När stereoutsändningarna började kunde jag köpa till ett stereokort till min då relativt nya tv,det såg jag till,eftersom den var mono när jag köpte den. (vilket jag inte gjorde då det drog ut på tiden så pass att det ändå var dags för en ny TV)

Vill man se problem med ett teknikskifte så är det klart att det finns saker i en övergångsperiod som är besvärligt, hur vill du lösa det?
Du vill tydligen att analoga sändningar ska fortsätta paralellt i all evighet?
Det går inte då bandbredden för dagens TRE kanaler behövs för framtidens 15-20 kanaler.
Du vill ha en box som kostar tiotusen kronor att koppla in hemma, men du tycker att tre boxar för en femhundring styck är för dyrt.

Vet du, du kan fortfarande lyssna på radio på en enkel mottagare du kan löda ihop av en kristall och ett par detektordioder.
Det jag menar är givetvis att man borde löst problemet med att kunna se på tv i alla rum samtidigt, jag och min sambo kanske väljer att semestra på varsitt håll.
Då är det helt plötsligt ett val vi ska ta ställning till, vem ska ha boxen med sig?
Nej det jag menar är att det är rent fantastiskt att detta inte lösts ännu.
Problemet har ju varit på tal innan iom villaägare som skaffat sig parabol ofta ser detta som en tråkig bieffekt.
Om enda sättet att lösa "mitt" problem är att låta dom analoga sändningarna fortgå så är det väl så.
Men är det inte tekniskt och ekonomiskt möjligt att plocka fram en boxer som släpper igenom dom "fria" kanalerna menar du?
Att den skulle kosta 10 loppor, nja det betvivlar jag iom att den teknik vi idag har i boxern kostade bra mkt mer än den gör idag på sin lanseringsdag.
Jag tycker att systemet haltar oerhört iom detta.
Jag kommer förmodligen skita i att skaffa ngn boxer om det inte löser sig smidigare.

Nåja, vi kommer nog inte mkt längre i detta :tungan vi vet vad vi båda tycker nu.

Men en annan sak jag funderat över är om man kommer slopa "licensen" i takt med att man släcker ner det analoga nätet?
Det borde iofs vara en självklarhet tycker jag, annars förstår jag ännu mindre hur fan man kan tvinga folk att köpa massa boxar som blir värdelösa den dagen man byter TV, för dom analoga apparaterna kommer ju försvinna?
//Tobbe

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Något som mycket sällan diskuterats är att övergången till digitala marksändningar faktiskt innebär en försämrad bildkvalitet, jämfört med en fullgod analog signal.

Visst är det möjligt att med digital utsändning slippa en liten del brus och att få ökad kontrast, färgmättnad och kantskärpa hos tittaren. Tyvärr på bekostnad av mycket begränsad upplösning i "tidsaxeln"; något som enkelt uttryckt märks då många saker rör sig samtidigt i bilden. En stillasittande nyhetsuppläsare eller ett pratprogram hör till det som kan se bra ut i bild, medan sport (fotboll, motorsport m.m.) och musikvideos - alltså där mycket händer i bild - hör till det som ser odiskutabelt sämre ut i digital utsändning (med normal bandbredd/kodning).

Fenomenet är exakt samma som när vilseledda själar menar att en 128 kbps mp3-ripp låter precis lika bra som CD-originalet. Och att de eventuella kvalitetsmässiga nackdelarna med råge uppvägs av den fantastiska enkelheten i hantering, åtkomst etc.

Största fördelen med digitala markbundna TV-sändningar är att frigöra utrymme för flera utsändningar än med analog utsändning, haussen om ökad bildkvalitet är Kejsarens Nya Kläder rakt av.

(Brasklapp: För ett litet antal hushåll, i storleksordningen 100.000, som idag har bristfällig eller obefintlig analog mottagning innebär digitala marksändningar en reell förbättring. Dessutom ar det mojligt att sanda ljud med bade battre kvalitet och i andra format an vid analog utsandning - aven om det an sa lange sallan sker i praktiken.)

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...