GuW skrev:
Å andra sidan kan du bara se tre analoga kanaler nu.
Det kallas teknikskifte, sånt händer ibland, man får helt enkelt leva med det.
Det blev jättebesvärligt att ha högerstyrd bil 1967, men det var liksom inget val att låta dom som inte ville byta bil fortsätta att köra på vänster sida av vägen.
Digital TV har så att säga varit på gång ett tag, om du nyss har köpt ny TV så är det ju lite synd, men du kanske skulle ha väntat ett år eller två tills det fanns apparater med inbyggd digitaldekoder?
Mina tv apparater har inte inbyggd dekoder, HDTV stöd eller ens widescreenformat, visst har jag funderat på att byta till en stor widscreen tv, men jag har vetat om teknikskiftet, och väntar ett tag till, tills det finns Widescreen HDTV med inbyggd digitaldekoder.
Teknikskifte är bra, visst det leder alltid till vissa nackdelar.
Men man blir ju lite fundersam, detta har varit på gång nu i säkert 5år?
Varför domineras inte den svenska marknaden av apparater avsedda för HDTV och med inbyggda digitaldekoders redan idag?
Att jämföra detta med höger/vänstertrafik känns inte riktigt relevant.
Bilen du hade blev inte obrukbar, det enda som hände var att det blev betydligt svårare att köra om, bara att välja.
I detta fallet blir tv:n som sagt obrukbar.
Säg en familj som har 1 tv i vardagsrummet, 1 tv i sovrummet, 1 tv i barnens rum, en tv på landet och till sist en tv i sin husvagn. Detta blir en nätt summa av 4 000 pistoler.
En tv håller i genomsnitt i 10år, när digitaltv introducerades så var det ingen som informerades om att det var nödvändigt med en box till varje tv.
Bättre bild och ljud, samt en besparning av bandbredden var det man fick höra.
Nu idag är det fortfarande ingen som talar öppet om detta fenomen, varför?
Hur gör jag sedan för att kolla på min favoritkanal som jag betalar massa stålar för varje månad på alla apparater i huset?
Får jag tvillingkort till mina abbonemang?
Skulle inte tro det va? Då kan jag ju knalla in till grannen med det kortet och dela på kostnaden, det är ju så piratkorten funkar.
En betalar ett abbonnemang kopierar upp och säljer.
Kommer det bli billigare med digitaltv än analogt? Vi sparar ju bandbredd till mastägarna som kan sända så mkt mer på sina master.
Nä det ska bli intressant och se om radiotjänst står för vad dom lovat.
Man har tjatat om kraftigt reducerat pris på boxen iom att man betalat licens, roligt att se vad dom menar med kraftigt.
Vi är ju ngr stycken som betalat in en hel del pengar så jag förväntar mig få en box för ett par hundringar.
//Tobbe