Bröt av nyckel i styrlåset, hur ska jag få ur resterna?

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Idag lyckades jag bryta av nyckeln i styrlåset genom att glömma ta ur nyckeln och sedan vrida på styret. Jag blev mindre glad, men jag får väl skatta mig lycklig som gjorde det hemma så det fanns tillgång till reservnyckel.
Jag har kommit fram till att det inte är skitlätt att få ur biten som sitter kvar.

Dom ideér som kommit upp i skallen är att antingen borra ur en bit och försöka få något slags grepp om biten eller om man ska försöka riskera att svetsa dit en tråd med MIG-svetsen på biten som sitter kvar.
Ingen idé känns sådär jättesmart så jag vänder mig hit för tips, någon som har gjort samma sak får gärna berätta hur man ska eller inte ska göra :)

Bild på låset:
http://img38.imageshack.us/img38/2703/img3347l.jpg

Tack på förhand!
Mvh Erik
 

Tony13

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
under stenen på hörnet...där *pekar*
Hoj
Triumph Speedtriple SE 2010, Honda VTR 1000 F 1997, Suzuki Dr 650 (704cc) 2003
Tjo, kan väl rekommendera o få tag i en duktig tig-svetsare som kan skicka på en droppe och fästa exempelvis tillsatsmaterialet i den, på så vis har du något att dra i... dvs pinnen (tillsatsmaterialet), att köra med sprutan (mig/mag) kan göra så att du får "svets-sprut" vilket innebär att det kan hamna en svetsloppa lite olägligt så du inte får ut nyckelresterna alls,
dvs, en tig pinne hade jag provat med.

lycka till och infa om hur du löste det hela ;)
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Jag har gjort nåt liknande för länge sedan och löste det då på följande sätt ungefär:

1. Smörj med 5-56 i hålet, droppa gärna ned det istället för att spraya rakt in.
2. Torka rent försiktigt (så att 5-56 inte är högst upp på ytan)
3. Fixa någon plastpinne/träpinne/dyl i samma bredd som nyckeln.
4. Hitta nåt bra epoxylim som tar metall och plasten på din pinne.
5. lite lim på pinnen, fixera med det som är kvar av nyckeln.
6. Vänta, vänta mer
7. dra sakta ut den, sen tar du med tång om den kommer ut.
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Jag har gjort nåt liknande för länge sedan och löste det då på följande sätt ungefär:

1. Smörj med 5-56 i hålet, droppa gärna ned det istället för att spraya rakt in.
2. Torka rent försiktigt (så att 5-56 inte är högst upp på ytan)
3. Fixa någon plastpinne/träpinne/dyl i samma bredd som nyckeln.
4. Hitta nåt bra epoxylim som tar metall och plasten på din pinne.
5. lite lim på pinnen, fixera med det som är kvar av nyckeln.
6. Vänta, vänta mer
7. dra sakta ut den, sen tar du med tång om den kommer ut.

tidskrävande .. men kan funka :Bugar:Bugar
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Tjo, kan väl rekommendera o få tag i en duktig tig-svetsare som kan skicka på en droppe och fästa exempelvis tillsatsmaterialet i den, på så vis har du något att dra i... dvs pinnen (tillsatsmaterialet), att köra med sprutan (mig/mag) kan göra så att du får "svets-sprut" vilket innebär att det kan hamna en svetsloppa lite olägligt så du inte får ut nyckelresterna alls,
dvs, en tig pinne hade jag provat med.

lycka till och infa om hur du löste det hela ;)

Okej, då kommer väl följdfrågan om någon vet någon duktig TIG-svetsare i köpings- eller västerås krokarna? :p

Jag har gjort nåt liknande för länge sedan och löste det då på följande sätt ungefär:

1. Smörj med 5-56 i hålet, droppa gärna ned det istället för att spraya rakt in.
2. Torka rent försiktigt (så att 5-56 inte är högst upp på ytan)
3. Fixa någon plastpinne/träpinne/dyl i samma bredd som nyckeln.
4. Hitta nåt bra epoxylim som tar metall och plasten på din pinne.
5. lite lim på pinnen, fixera med det som är kvar av nyckeln.
6. Vänta, vänta mer
7. dra sakta ut den, sen tar du med tång om den kommer ut.

Kan ju vara värt ett försök :)
Men kan det vara så att man bränner sina chanser till lösningen ovan eller?
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
Ser att det nyckeln gör en liten U-böj nästan längst ner. Kan du inte prova dra i en liten söt vanlig skruv i den böjen och dra ut? Kanske även tar i låset men det kan ju va värt ett försök innan du riskerar att limma fast biten för gott med superlim.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Kan ju vara värt ett försök :)
Men kan det vara så att man bränner sina chanser till lösningen ovan eller?

Det var väl ungefär så jag funderade med, men så länge du har en liten plast/trä-pinne och ytterst lite (men starkt epoxy)lim så borde det inte vara någon fara.
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
Ser nu att låset är en aning urholkat där skruven ska dras i nyckeln så jag tror det kommer gå smäckert, ut i garaget med en gång och prova så brygger jag kaffe samtidigt.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Det var väl ungefär så jag funderade med, men så länge du har en liten plast/trä-pinne och ytterst lite (men starkt epoxy)lim så borde det inte vara någon fara.
Okej, har du någon rekommendation på lim då? Eller främst var man kan köpa det.

Ser nu att låset är en aning urholkat där skruven ska dras i nyckeln så jag tror det kommer gå smäckert, ut i garaget med en gång och prova så brygger jag kaffe samtidigt.

Tror jag tar det imorrn i så fall, vill nog helst göra det när man är lite fräsch i skallen.
 

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
ser inte exakt hur mycket av nyckeln som är "fri" vid inbuktningen... hade av min förut och löste det med en rits.... klarade av att typ "bryta" ut den med en rits.... dom e rätt spetsiga och "borrade" sej in lite i nyckelresten och sedan "bröt" jag ur den så pass att det gick och dra med en tång.... det funkade på min.... men jag ser inte riktigt hur mycket av nyckeln som e fri....
lycka till iaf....
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Okej, har du någon rekommendation på lim då? Eller främst var man kan köpa det.

Tror jag tar det imorrn i så fall, vill nog helst göra det när man är lite fräsch i skallen.

Jag köpte första bästa på classes om jag inte minns fel. noga med att det tar materialet på pinnen och det som är kvar av nyckeln. Och ytterst lite, du skall inte limma igen.

Men jag såg på bilden ånyo igen och det borde funkar med skruv som sades ovan. Prova det först. Annars kan du ju se om du kan få in en syl från vänstra sidan i hålet och bara försiktigt bända ut nyckeln lite. Skulle nog prova det först innan limmet. Glöm inte smörjet först. :)
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Om du tar bort den lilla runda sprinten, eller vad man ska kalla den, som sitter ovanför låset till höger så får du ut hela låset ur ramen.
Om du sedan inte får ur nyckelbiten så sätter du dit ett nytt lås.
Dom brukar inte vara så dyra.

Jag har tyvärr gjort detta ett par ggr genom åren.
Det fungerar och går fort att göra.

Lycka Till
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
tag en vanlig spetstång som du slipar ned spetsarna på så mycket det går. Om du inte får grepp med den så försök att borra vid sidan av den avbutna nyckeln så att du kommer in en bit och i bästa fall får grepp. Funkade för mig
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Nu har man åtminstone lite lösningar att testa, tack alla! :)

Om du tar bort den lilla runda sprinten, eller vad man ska kalla den, som sitter ovanför låset till höger så får du ut hela låset ur ramen.
Om du sedan inte får ur nyckelbiten så sätter du dit ett nytt lås.
Dom brukar inte vara så dyra.

Jag har tyvärr gjort detta ett par ggr genom åren.
Det fungerar och går fort att göra.

Lycka Till

Hur får man bort sprinten? Och hur får man dit den igen?

Ska nog ta och höra med Karlströms om det går att fixa fram ett nytt styrlås och vad det går på, finns tyvärr inte som separat del på sprängskissen.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
PP super attack blixtlim skulle jag köra, lär ha det på närmaste bensinmack för runt 50 pix. Snygg dutt, dra försiktigt. Om du knäckt nyckeln cleant av så är ytan där redan ren nog för o fästa.
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Jag har flera olika verktyg för att ta ur avbrutna nycklar och det brukar gå på ett par sekunder, så prata med en låssmed.
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Innan jag börjat me o experimentera med limlösningar så hade jag nog försökt peta ut nyckeln precis vid inbuktningen av låset med en smal syl.
Kanske nån av dessa?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=18181494
309752_X_2007-07-04_133339_203.jpg
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag, eller rättare sagt farsan, lyckades få ut skräpet ur låset.
Biltemas oringsverktyg var kuren som hjälpte efter lite andra försök :)

nyckelplusverktyg.jpg
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top