Bra ämne för glasfiberform?

Enorm

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2014
Hoj
Honda cx500 80
Skall göra en glasfiberdel till min hoj, men behöver något i still med cellplast för att bygga en form av - FInns det några bra alternativ, typ på Panduro Hobby eller någon bygghandel som är trevligt att göra formar av? Tänkte göra en sadel..

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Pandyro tror jag inte har något lämpligt, men de flesta byggvaruhus har rosa eller blå golvisolering.
Detta är kompakt cellplast som är lätt att kapa och slipa till önskad form. Går bra att limma ihop skivorna för att få mer tjocklek på materialet om man vill. Jag har använt trälim, men det finns garananterat bättre alternativ då det tog evigheter för att torka. Ont om luft där mellan skivorna..

Enorm

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2014
Hoj
Honda cx500 80
Pandyro tror jag inte har något lämpligt, men de flesta byggvaruhus har rosa eller blå golvisolering.
Detta är kompakt cellplast som är lätt att kapa och slipa till önskad form. Går bra att limma ihop skivorna för att få mer tjocklek på materialet om man vill. Jag har använt trälim, men det finns garananterat bättre alternativ då det tog evigheter för att torka. Ont om luft där mellan skivorna..

Exakt,sånt tänkte jag på, lite som silad länkade. Distansmaterial i ljusblå/rosa form som gärna går att slipa till / arbeta med med t,ex handsåg och fil eller dylikt. Cellplast känns lite for grovt för att bli jämnt och fint. Tack för tipsen !

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
ett astunnt lager med PU lim- funkar (PU limmet skummar och griper in i porerna- fukta ytorna lätt innan sammangogning)

3M ML77, tror jag det heter, är ett spraylim som man spryar lätt på båda ytorna- låter dra 10-15 minuter och sen smackar ihop delarna, hugger DirECkT!!)

UHU por, ett kontaktlim som strykes tunt på en yta- sätt ihopa delarna- dela igen och låt torka 10-15 minuter, hugger oxo dIRReCKt.

dom 2 sista är bra då man ska slipa och skära i skarven, PU limmet blir hårt som sten och kan vara lite djävligt att slipa/ skära i.

//jj

(modellflyget har gett mej dessa kunskaper i cellplast/ styropor limning:tummenupp)

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Du kan använda vanlig cellplast om du tätar den innan plastning, med t.ex. målarfärg. Annars är Polyuretan- material att föredra.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag gissar lite här, men funkar inte byggskum? tror jag sett andra göra det.

motorman

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2014
Hoj
AJP PR 5, Gilera Nexus 500 Honda Cbr 600 F4
Om man vill ha en bättre yta på frigoliten kan man använda sandspackel

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
En bas med en Divynicell med lite högre densitet gör pluggen stabil, lätt att slipa, såga, fräsa mm. Annars så tycker jag att det kan funka med trä till en plugg.

Inte för mycket härdare i polyestern när man börjar bygga formen och inte för tjocka lager glasfiber, det bränner för fort och man får mycket krympning.

Alla skavanker och kassa ytor man har på pluggen får man med sig in i formen och även till slutprodukten. Finspackla, slipa och blanklacka pluggen så blir det en fin form, man ser också dåligt och ojämnt underarbete om man lackar så ett lager enhetlig färg och sen fortsätta spackla slipa är inte ovanligt. Och glöm inte släppmedel. Gelcoat i formen och inte samma färg som man tänker använda på slutprodukten. Jag har kört med grå gelcoat i formen och vit på slutprodukten.

Får man baksläpp nånstans så har jag haft lösa skruvade delar som jag skapat i formen.

Gick med
18 Jul 2008
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
hej! jag råkar ha gjort detta både på hoj och till fomelbil(ish).
jag har använt mig av styrofoam("blå-skum") som är en cellplast lik frigolit. finns att köpa på byggfirmor men verkar variera lite i "finhet". köp en med så fin struktur som möjligt för att undvika att hela klumpar cellplast ramlar av.
i skolan har vi använt Cibatool för modeller. det är en mycket mycket fin cellplast men något dyr så kör på styrofoam.
Styrofoam, likt många(alla?) andra cellplaster tål inte starka grejer som styren. Styren finns bl.a i härdaren till polyester(->http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Polyester-36075/).
I det racing-team jag är medlem i nu har vi först målat hela styrofoam-formen med vanlig vattenbaserad innefärg, MINST 4 lager. vi har sedan penslat Hagmans stålplast 900 2k (sprutspackel) för att få en lättbearbetad yta som tål kemikalier bättre(ty 2k). vi kommer att lackera formarna med en billack eller liknande för att kunna vaxa fram en bra och fin yta som är lätt att laminera på.
Jag har även gjort detta privat till min hoj, se byggtråd "Sju Lösa Plomber, Journalen" här på SH. då sågade jag ut profiler i typ 100mm tjock styrofoam(köpt från bygghandel) som sedan limmades ihop med sättlim(annan klet utan starka kemikalier funkar). dessa har sedan spacklats med vanligt plastic-padding spackel. alltså inget vattenbaserat eller annat instabilt. efter det har hela ytan penslats med epoxy(->http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-252134/) detta gjordes för att epoxyn och dess härdare inte reagerar med spackel eller styrofoam. när ytan var täckt och härdad kunde jag då använda polyester, lack eller annan stark kemikalie.
vad du inte kan ha på styrofoam:
- starka 2k lacker
- spraylim
- Polyester eller gelcoat med härdare som innehåller styren
- andra starka kemikalier.
styrofoam är väldigt omtåligt och smälter för de flesta lösningmedel eller kemikalier som innehåller det(typ allt i sprayburk).
jag rekommenderar att du, beroende på plan och mål, gör det allra grövsta jobbet i limmade(med snällt lim) styrofoambitar. sedan spacklar med något bra(INTE vattenbaserat spackel), antingen är du väldigt noga med att du har spackel som väl täcker ALL styrofoam innan du ger dig på lacker eller glasfiberproduktion. ett bättre tips är att göra som jag, pensla på några lager epoxy när du är nöjd med ytan för att få en stark, hård och kemiskt tålig yta.
detta är inte svårt, lite trial-and-error ingår och det är den enda kunskapen jag har.
det viktigaste tipset jag ger dig är att pröva kemikalier på testbitar. tänk även på att inte blanda allt för många kemikalier eller ens märken då färger och spackel kan reagera häftigt med varandra. epoxy ger en mycket bra yta och tål så vitt jag vet allt från riktig lack till styren(kemikalien, inte det du har händerna på).
kör hårt!
inspiration?
kolla mitt bygge
kolla detta http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267933-BMW-R75-6-Caf%E9R
och framförallt, pröva på små bitar om du är osäker.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Polyuretan, kallat bonocell tål lösningsmedel=polyester.
Polystyren, kallat frigolit tål epoxy.

så välj först vilken plast du vill jobba i, det ger vilket material du bygger pluggen i,
jag skulle råda dig att polyuretan och polyester, då funkar vanligt spackel mm utan att försegla med målarfärg mm, biltemas funkar fint till ditt syfte.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin