Bra att veta om Honda ST1100?

Fallan

Ny medlem
Gick med
20 May 2012
Hoj
Suzuki gsx1100 -85 | Honda VFR750 -95 | Honda VF750S -82
Hej gott folk.

Efter många års velande har farsguuben äntligen tagit kortet och väntar nu ivrigt på att få inleda sin hojkarriär i sommar.
Redan långt innan han ens köpt teoriböcker skaffade han en gsx1100ef men har väl kommit fram till att den inte erbjuder det han söker i en cykel.
Han har nu ist börjat kika på Hondas tidigare Pan Europeans. Då pratar vi alltså 1100 mellan 95-98 ungefär då de tenderar att ligga i rätt prisklass.

Min fundering är nu om det skiljer sig något mellan årsmodellerna och man därför bör kika efter någon specifik? ABS? Vad ska man kika efter när det väl blir dags att åka och kolla? Några vanliga fel? Det är ju ofta maskiner som gått ganska långt.

Tack på förhand.
Daniel

Last edited:

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Hoj
Honda VFR 02
Kolla så kamremmen är bytt, annars är det inget speciellt med dem. Kombi-bromsar så det är jobbigt att byta bromsvätska själv. ABS var tillval, iaf i början. Tidiga abs har ej kombi-bromsar (95 och tidigare).

V4'an brummar en hel del, betydligt mer än på de tvärställda VFR. Inte särskilt jobbigt, men lite speciellt.

Körställningen från fabrik är lite mer tillbakalutad på senare årsmodeller, efter 96 tror jag.

Fallan

Ny medlem
Gick med
20 May 2012
Hoj
Kolla så kamremmen är bytt, annars är det inget speciellt med dem. Kombi-bromsar så det är jobbigt att byta bromsvätska själv. ABS var tillval, iaf i början. Tidiga abs har ej kombi-bromsar (95 och tidigare).

V4'an brummar en hel del, betydligt mer än på de tvärställda VFR. Inte särskilt jobbigt, men lite speciellt.

Körställningen från fabrik är lite mer tillbakalutad på senare årsmodeller, efter 96 tror jag.
Tack för svar!
Efter samtal med Hondaverkstad har jag fått berättat att intervall på kamremmen är okulär bes efter 10k mil och byte först vid 15k. Synpunkter på detta?
Sittställningen vad en bra notis! Glömde nämna att gubben, trots att han börjat krympa, är styvt 1,90m så det är säkert en viss skillnad. :)

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Hoj
Honda VFR 02
Jag skulle nog kolla på remmen även om cykeln inte gått 10k. Den är ju trots allt ungefär 20 år gammal.

Fallan

Ny medlem
Gick med
20 May 2012
Hoj
Jag skulle nog kolla på remmen även om cykeln inte gått 10k. Den är ju trots allt ungefär 20 år gammal.
Nu ska man väl inte lita blint på vad en mekaniker på Honda säger men jag ifrågasatte faktiskt åldern på remmarna då han kläckte ur sig 15k mil. Då menade han på att remmarna åldras inte nämnvärt och brukar vara snarlikt backelit trots att de är nya. Till skillnad från typ fläktremmar och dyl då.

Blir kanske svårt att anmärka på ett ev byte när det eg ska göras först om 9k mil enl Honda.
Kolla remmen får man väl ev göra på hemmaplan och syna efter sprickor och så då. Kolla är som sagt aldrig fel.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati