Bra bromsluftare

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Mörbylånga
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Du har rätt. Borde skrivit Bromsvätska!
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Nja, jo, visst kan du göra så, men... Grejen är ju att byta ut den gamla oljan, få väck kondens mm. Med ditt resonemang så behåller du ju alltid lite av den gamla oljan och därmed späder du ju ut den nya oljan. Så gjorde man alltid förr på gamla Volvo PV - Amasoner mm i den mån man bytte bromsolja överhuvudtaget. Så tipset blir: Byt all gammal olja även om det är krävs "luftning" efteråt. Och Du, det finns inga dumma frågor. Hur ska man annars få veta något...
Okej, tack!
Om man ska göra det "manuellt" då (utan bromsluftare), kan man pumpa igenom ny vätska med nippeln konstant öppen tills ingen skitig vätska kommer ut och sedan lufta på sättet jag beskrev i mitt förra inlägg?
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Okej, tack!
Om man ska göra det "manuellt" då (utan bromsluftare), kan man pumpa igenom ny vätska med nippeln konstant öppen tills ingen skitig vätska kommer ut och sedan lufta på sättet jag beskrev i mitt förra inlägg?

Om du låter luftnippeln vara öppen hela tiden så sugs bromsvätskan tillbaka när du släpper handtaget, den kommer bara att åka in o ut ur bromsoket.

/KentW
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Oljekanna.jpg

En sådan här går utmärkt att använda. OBSERVERA att det måste vara helt ny, och aldrig får varit fylld med olja innan. Alltså bara bromsvätska i den kannan.

På med en genomskinlig slang på pipen, montera på luftnippeln och pumpa upp vätskan baklänges i systemet.. Se till att det är så luftfritt som möjligt i slangen när man börjar.
Fungerar ALLTID, till och med på Volvo lastbilar, kopplingscylinder. Fungerar det där, fungerar det överallt.

Var försiktig så att inte vätskan rinner över i behållaren.

Mats
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Om du låter luftnippeln vara öppen hela tiden så sugs bromsvätskan tillbaka när du släpper handtaget, den kommer bara att åka in o ut ur bromsoket.

/KentW
finns ju backventiler som man kan sätta på slangen om man vill komma billigt undan.Men tycker man även det blir för dyrt så får man stänga nippeln innan man släpper handtagt
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
View attachment 362088

En sådan här går utmärkt att använda. OBSERVERA att det måste vara helt ny, och aldrig får varit fylld med olja innan. Alltså bara bromsvätska i den kannan.

På med en genomskinlig slang på pipen, montera på luftnippeln och pumpa upp vätskan baklänges i systemet.. Se till att det är så luftfritt som möjligt i slangen när man börjar.
Fungerar ALLTID, till och med på Volvo lastbilar, kopplingscylinder. Fungerar det där, fungerar det överallt.

Var försiktig så att inte vätskan rinner över i behållaren.

Mats
Fast den måste vara helt tätt och de är de i regel inte. Inte de billigare i varje fall.
Testade en dylik men den tryckte bara ut bromsvätska genom alla möjliga ställen den kunde.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Okej, som vanligt är det väl jag som inte fattar hur verktygen ska användas, men inte fan fanns det med någon manual heller. Jag köpte mig en bromsluftare på biltema för 168:- Det är inte exakt artikeln i länken men en liknande. En slang för att ansluta nippel, en handpump och en vätskebehållare.

Liknande denna köpte jag:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...g/Broms/Bromsluftare-tryckluftsdriven-191271/

Smidigt tänker jag, då slipper jag göra detta när jag ska ha ut gammal vätska:

1, öppna nippel
2, tryck handtag
3, låsa nippel
4, släpp handtag

Detta är ju lite jobbigt så jag tänkte att verktyget skall pumpa upp ett tryck som jag sedan anväder för att släppa ut vätskan till en nivå precis ovan insuget i burken.

MEN (Tony irving) Det händer INGENTING när jag pumpar på handtaget, ingen luft ingenting. Det fanns ju inget att skruva eller schystera på verktyget heller. Jag fattar fan inte hur jag skulle använda det! ? Det verkar ju inte funka så som jag tänkt mig? Är det ens en vakumpump?

Den gick turligt nog att använda för att ansluta nippeln och köra in gammal vätska i så det blev denna rutin med allting manuellt handarbete!

Säg nu till om ni tycker jag har gjort något konstigt i min procuedur! :(

1, Av med cylinderlock (fram)
2, Anslut slang
3, Öppna nippel
4, tryck in handtag till botten
5, lås nippel
6, släpp handtag

Så gjorde jag på den övre, sen höger och sen vänster fram.
Sen när det har blivit "rent med ny vätska" i slangarna så gjorde jag detta en gång till för att kolla så det inte kom ut några bubblor med luft.

Likadant i ordning: övre först, sen höger och sist vänster.

först gjorde jag som ovan och till slut med en liten twist:

1, Håll in bromshandtaget
2, släpp nippel så handtaget åker in i botten
3, lås nippen
4, släpp ut handtag

Den sista med twist är bara för att vara 100% säker att ingen luft finns i systemet.

Jag gjorde precis samma procedur på bakbromsen, denna var 1000 gånger lättare då jag hade nippel och bakbroms nära och smidigt.

Nästa gång blir det ringnyckel istället för hylsa med. :tummenupp


Har jag gjort rätt procedur och vad fattade jag inte gällande biltemas verktyg?












http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...g/Broms/Bromsluftare-tryckluftsdriven-191271/
 

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
Inte för att vara dryg eller besserwisser... Men du vet att den modellen ska du använda med tryckluft/kompressor.
Koppla på tryckluft å när du trycker in handtaget ska de bli sug i den svarta gummimojängen... Sätt fingret för så känner du att den funkar..


Okej, som vanligt är det väl jag som inte fattar hur verktygen ska användas, men inte fan fanns det med någon manual heller. Jag köpte mig en bromsluftare på biltema för 168:- Det är inte exakt artikeln i länken men en liknande. En slang för att ansluta nippel, en handpump och en vätskebehållare.

Liknande denna köpte jag:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...g/Broms/Bromsluftare-tryckluftsdriven-191271/

Smidigt tänker jag, då slipper jag göra detta när jag ska ha ut gammal vätska:

1, öppna nippel
2, tryck handtag
3, låsa nippel
4, släpp handtag

Detta är ju lite jobbigt så jag tänkte att verktyget skall pumpa upp ett tryck som jag sedan anväder för att släppa ut vätskan till en nivå precis ovan insuget i burken.

MEN (Tony irving) Det händer INGENTING när jag pumpar på handtaget, ingen luft ingenting. Det fanns ju inget att skruva eller schystera på verktyget heller. Jag fattar fan inte hur jag skulle använda det! ? Det verkar ju inte funka så som jag tänkt mig? Är det ens en vakumpump?

Den gick turligt nog att använda för att ansluta nippeln och köra in gammal vätska i så det blev denna rutin med allting manuellt handarbete!

Säg nu till om ni tycker jag har gjort något konstigt i min procuedur! :(

1, Av med cylinderlock (fram)
2, Anslut slang
3, Öppna nippel
4, tryck in handtag till botten
5, lås nippel
6, släpp handtag

Så gjorde jag på den övre, sen höger och sen vänster fram.
Sen när det har blivit "rent med ny vätska" i slangarna så gjorde jag detta en gång till för att kolla så det inte kom ut några bubblor med luft.

Likadant i ordning: övre först, sen höger och sist vänster.

först gjorde jag som ovan och till slut med en liten twist:

1, Håll in bromshandtaget
2, släpp nippel så handtaget åker in i botten
3, lås nippen
4, släpp ut handtag

Den sista med twist är bara för att vara 100% säker att ingen luft finns i systemet.

Jag gjorde precis samma procedur på bakbromsen, denna var 1000 gånger lättare då jag hade nippel och bakbroms nära och smidigt.

Nästa gång blir det ringnyckel istället för hylsa med. :tummenupp


Har jag gjort rätt procedur och vad fattade jag inte gällande biltemas verktyg?












http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...g/Broms/Bromsluftare-tryckluftsdriven-191271/
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Den är så KISS att den bara måste vara bra.

Men (Tony Irving), är plast och packningar bromsvätskekompatibla? Känns som en sån sak man köper billig på Ebay, använder en gång och tycker är asbra. Tredje gången så är det inte tätt längre och svordomarna börjar hagla som fula ord på en bollsportsmatch.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Biltemas bromsluftare som man ansluter till kompressor köpte jag för ett par år sedan och första ggrna funkade den kanon men sen har det fått bli för hand då det är som att den suger dåligt även om man känner med fingret så får den inte oljan genom systemet.

Har även bekanta som har testat liknande modell av annat märke och säger samma sak, den suger dåligt även fast den suger när man håller handen för.

Jag betalar gärna lite mer pengar för en som fungerar, för en kompressoransluten bromsluftare är oslagbar!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Inte för att vara dryg eller besserwisser... Men du vet att den modellen ska du använda med tryckluft/kompressor.
Koppla på tryckluft å när du trycker in handtaget ska de bli sug i den svarta gummimojängen... Sätt fingret för så känner du att den funkar..

Det är inte den modellen exakt jag köpte som jag länkade till. (blev nog otydligt från min sida). Fast den jag köpte kanske även den ska användas med kompressor?

Jag har nu lite noja över att jag inte pumpade med bromsen 6-8ggr mellan luftningarna, men jag såg verkligen inga bubblor och jag luftade typ 3 gånger/nippel efter det slutade komma dålig gammal vätska/inga luftbubblor.

Om detta är nödvändigt får jag göra om det igen.
Pumpa 8-10 ggr o lufta tills inga bubblor kommer ut på alla nipplar. Typ 3ggr/sida.

Vad tror ni?
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Använder du en bromsluftare så ska du inte behöva pumpa med handtaget, det gör man ju om man luftar manuellt!

Jo, men nu fick jag Inte verktyget att lira så jag använde bara slangen och uppsamlaren o luftade manuellt istället. Min fråga var mer allmänt om min procedur. : )
 
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Ögnade nyligen igenom instruktionsboken till en hoj med ABS-bromsar. I den stod att det krävdes ett specialverktyg för att byta bromsvätska pga Abs, och att en verkstad därför skulle göra jobbet.

Är det en bit slang och en burk som dom menar med "specialverktyg"?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Den är så KISS att den bara måste vara bra.

Men (Tony Irving), är plast och packningar bromsvätskekompatibla? Känns som en sån sak man köper billig på Ebay, använder en gång och tycker är asbra. Tredje gången så är det inte tätt längre och svordomarna börjar hagla som fula ord på en bollsportsmatch.


Bump... Verkade faktiskt asbra. Men funkar den i längden?

Och finns det inte nån svensk variant av det där? Frakten var ju asdyr!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top