Th Eriksson
Ny medlem
- Gick med
- 1 Nov 2009
- Ort
- Mörbylånga
- Hoj
- Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Du har rätt. Borde skrivit Bromsvätska!
Du har rätt. Borde skrivit Bromsvätska!!Vill bara poängtera att det ej är nån olja, utan en alkoholbaserad vätska. Så ingen går och köper sig olja och fyller i systemet.
Okej, tack!Nja, jo, visst kan du göra så, men... Grejen är ju att byta ut den gamla oljan, få väck kondens mm. Med ditt resonemang så behåller du ju alltid lite av den gamla oljan och därmed späder du ju ut den nya oljan. Så gjorde man alltid förr på gamla Volvo PV - Amasoner mm i den mån man bytte bromsolja överhuvudtaget. Så tipset blir: Byt all gammal olja även om det är krävs "luftning" efteråt. Och Du, det finns inga dumma frågor. Hur ska man annars få veta något...
Okej, tack!
Om man ska göra det "manuellt" då (utan bromsluftare), kan man pumpa igenom ny vätska med nippeln konstant öppen tills ingen skitig vätska kommer ut och sedan lufta på sättet jag beskrev i mitt förra inlägg?
finns ju backventiler som man kan sätta på slangen om man vill komma billigt undan.Men tycker man även det blir för dyrt så får man stänga nippeln innan man släpper handtagtOm du låter luftnippeln vara öppen hela tiden så sugs bromsvätskan tillbaka när du släpper handtaget, den kommer bara att åka in o ut ur bromsoket.
/KentW
Fast den måste vara helt tätt och de är de i regel inte. Inte de billigare i varje fall.View attachment 362088
En sådan här går utmärkt att använda. OBSERVERA att det måste vara helt ny, och aldrig får varit fylld med olja innan. Alltså bara bromsvätska i den kannan.
På med en genomskinlig slang på pipen, montera på luftnippeln och pumpa upp vätskan baklänges i systemet.. Se till att det är så luftfritt som möjligt i slangen när man börjar.
Fungerar ALLTID, till och med på Volvo lastbilar, kopplingscylinder. Fungerar det där, fungerar det överallt.
Var försiktig så att inte vätskan rinner över i behållaren.
Mats
Okej, som vanligt är det väl jag som inte fattar hur verktygen ska användas, men inte fan fanns det med någon manual heller. Jag köpte mig en bromsluftare på biltema för 168:- Det är inte exakt artikeln i länken men en liknande. En slang för att ansluta nippel, en handpump och en vätskebehållare.
Liknande denna köpte jag:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...g/Broms/Bromsluftare-tryckluftsdriven-191271/
Smidigt tänker jag, då slipper jag göra detta när jag ska ha ut gammal vätska:
1, öppna nippel
2, tryck handtag
3, låsa nippel
4, släpp handtag
Detta är ju lite jobbigt så jag tänkte att verktyget skall pumpa upp ett tryck som jag sedan anväder för att släppa ut vätskan till en nivå precis ovan insuget i burken.
MEN (Tony irving) Det händer INGENTING när jag pumpar på handtaget, ingen luft ingenting. Det fanns ju inget att skruva eller schystera på verktyget heller. Jag fattar fan inte hur jag skulle använda det! ? Det verkar ju inte funka så som jag tänkt mig? Är det ens en vakumpump?
Den gick turligt nog att använda för att ansluta nippeln och köra in gammal vätska i så det blev denna rutin med allting manuellt handarbete!
Säg nu till om ni tycker jag har gjort något konstigt i min procuedur!
1, Av med cylinderlock (fram)
2, Anslut slang
3, Öppna nippel
4, tryck in handtag till botten
5, lås nippel
6, släpp handtag
Så gjorde jag på den övre, sen höger och sen vänster fram.
Sen när det har blivit "rent med ny vätska" i slangarna så gjorde jag detta en gång till för att kolla så det inte kom ut några bubblor med luft.
Likadant i ordning: övre först, sen höger och sist vänster.
först gjorde jag som ovan och till slut med en liten twist:
1, Håll in bromshandtaget
2, släpp nippel så handtaget åker in i botten
3, lås nippen
4, släpp ut handtag
Den sista med twist är bara för att vara 100% säker att ingen luft finns i systemet.
Jag gjorde precis samma procedur på bakbromsen, denna var 1000 gånger lättare då jag hade nippel och bakbroms nära och smidigt.
Nästa gång blir det ringnyckel istället för hylsa med.
Har jag gjort rätt procedur och vad fattade jag inte gällande biltemas verktyg?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...g/Broms/Bromsluftare-tryckluftsdriven-191271/
Jag rekommenderar den här:
http://www.ebay.co.uk/itm/Reverse-B...Accessories&hash=item3f09a628b4#ht_500wt_1361
Jag drar bara ut vätskan istället...
Inte för att vara dryg eller besserwisser... Men du vet att den modellen ska du använda med tryckluft/kompressor.
Koppla på tryckluft å när du trycker in handtaget ska de bli sug i den svarta gummimojängen... Sätt fingret för så känner du att den funkar..
Vad tror ni?
Använder du en bromsluftare så ska du inte behöva pumpa med handtaget, det gör man ju om man luftar manuellt!
Jag rekommenderar den här:
http://www.ebay.co.uk/itm/Reverse-B...Accessories&hash=item3f09a628b4#ht_500wt_1361
Jag drar bara ut vätskan istället...
Den är så KISS att den bara måste vara bra.
Men (Tony Irving), är plast och packningar bromsvätskekompatibla? Känns som en sån sak man köper billig på Ebay, använder en gång och tycker är asbra. Tredje gången så är det inte tätt längre och svordomarna börjar hagla som fula ord på en bollsportsmatch.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |