Bra / Dåliga verktyg

Dr.Bike

Guest
magnus_moss skrev:
2628551 Jag har inte sett någon rekommendera magnet på teleskopstång(typ radioantenn)
Skruvar o muttrar som tappas ner i svåråtkomliga utrymmen när tidsbristen är stor (typ ner i underkåpan 1 sek innan start) fiskas upp på två sekunder!!!!!!

En riktig räddare i nöden!

Absolut!
De som studerar mina garagebilder jag lägger ut så och då ser denna på var och varannan bild! :lol
Fick tre st. igår då ett paket med verktyg anlände jobbet. Tre? Jepp! De ska jag dela ut till de övriga på avdelningen!
SÅ bra är de!
(Att jag inte tänkte på DEN... :va)

Avdelningen "lost & found" bland livsnödvändigheter:

Hur många av er har en lagom slangbit att skruva i och ur tändstift med?
SUPER! Dels funkar den som kardanknut, dels ger den en exakt "fingerspitzgefühl" som om tändstiftet satt fritt och man kom åt med fingrarna direkt.
Suveränt när det är sjukt trångt. Det mera okänsliga verktyget behöver endast sättas dit för att dra det sista :tummenupp

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dr.Bike skrev:
2628997 Ska och ska... ;)
JAG gör det. Och många med mig.
Det finns ju inga krav, men jag känner mig otrygg om inte både oljeplugg/ar och filter är najade.
Samma här, bromsarna är också najade, och kylarvätskan innehåller inte glykol. Bulten med olja eller Sviestad med olja, båda är lika halkiga :fakta

Ljunghusen skrev:
2629005 Vissa behöver det... andra spänner det :D
Nu ska vi inte skrika till hela världen att min inbygda momentnyckel är på reparation! :hihi

Last edited:

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Tjena!
Till att börja med; mycket bra tråd!:tummenupp

Har suttit och läst igenom den nu och har fått flera bra tips inför framtida garage-äventyr.
Men jag har inte sett nån nämna kamasa tools.?

Har själv en 1/4" sats som jag är mycket nöjd med, iaf när det gäller känsla och finish.Har dock hört lite olika omdömen angående kvaliteten.
Nån säger kanon, andra säger att det är skrot..

Har som sagt inte haft några problem själv, men det blir ju inte så våldsamma drabbningar med 1/4"..

Har nu funderingar på att köpa kamasas "stora" sats med allt från bits till fasta nycklar och spärrsatser.

Hade vart intressant med lite efarenheter och åsikter.Bra eller anus??:va

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har en stor Kamasasats, med 1/4 och 1/2 plus lite ringnycklar och lednycklar.
Fick i trettioårspresent av mamsen.
Funkar skitbra!
Betänk att för sisådär 15 år sedan var Kamasa (bland) det bästa du kunde skaffa, vad gäller hylsnycklar.
Nu anser jag Teng , Mac och Snap-on vara bättre.
Att Kamasa inte nämnts tidigare beror nog på att det räknas som grundutrustning...
Skall du bara skruva MC, så tycker jag det är bättre att satsa på en 3/8 sats.
Perfekt format!
Använder denna till i stort sett allt nuförtiden, även om jag har både 1/4, 1/2 och (faktiskt!) 3/4" satser!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dr.Bike skrev:
2629010 :

Hur många av er har en lagom slangbit att skruva i och ur tändstift med?
SUPER! Dels funkar den som kardanknut, dels ger den en exakt "fingerspitzgefühl" som om tändstiftet satt fritt och man kom åt med fingrarna direkt.

Tack för tipset! :tummenupp På HD lossar man dock stiften enklast med fingrarna samt skiftnyckel! :hihi

Men på tal om slangbit så kan jag även tipsa om att handla en decimeter bränsleslang till modellmotorer. På många förgasare, tex HSR, är det nämligen perfekt till att fiska upp nålen ur förgasaren utan att behöva lossa mer än trottellocket och låsblecket som håller fast nålen. Man sparar mycket tid/pengar på det det när man kör i bromsbänk och ska ändra nålhöjder.

/J

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jörgen Karlsson skrev:
2633436 På många förgasare, tex HSR, är det nämligen perfekt till att fiska upp nålen ur förgasaren utan att behöva lossa mer än trottellocket och låsblecket som håller fast nålen. Man sparar mycket tid/pengar på det det när man kör i bromsbänk och ska ändra nålhöjder.

/J

Förgasare.... nålhöjder.... trottellock....:va :va :va

:D

Dr.Bike skrev:
2629010 (Att jag inte tänkte på DEN... :va)

Slarver!

Last edited:

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Lx3 skrev:
2633391 Tjena!

Har suttit och läst igenom den nu och har fått flera bra tips inför framtida garage-äventyr.

Har själv en 1/4" sats som jag är mycket nöjd med, iaf när det gäller känsla och finish.Har dock hört lite olika omdömen angående kvaliteten.

Har som sagt inte haft några problem själv, men det blir ju inte så våldsamma drabbningar med 1/4"..

Har nu funderingar på att köpa kamasas "stora" sats med allt från bits till fasta nycklar och spärrsatser.

Den här köpte jag i våras, efter att ha tröttnat på min 15 år gammla mer eller mindre kompletta billiga 1/2-tums lågkvalitetssats, som jag förvisso kompleterat med nytt bacho-skaft och kvalitetshylsor för dom vanligaste storlekarna.

Ironside
attachment.php

Dyr, men jag är nöjd. (än så länge)

Bifogat

• Hylsnyckelsats Ironside.jpg
    Hylsnyckelsats Ironside.jpg
    43.8 KB · Visningar: 3,133

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -87
Angående Ampro verktyg... speciellt imponerad är då inte jag iaf.
Använde en sådan polygrip idag, endast två veckor gammal. Den pajade utan ansträngning, mekanismen började "rappa" iväg. Det var visst livstids garanti på den, men jag vet inte om man vill ha en till likadan av samma kvalité! :confused:
Teleskopmagneten som är nämnd tidigare är ju en rackarns bra grej, även den långa gripklon som brukar hänga på kroken bredvid i affären!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
ANUS: Lågpris bits!
Har köpt av snålhet (sats).
Med Bart Simpsons ord: I didnt think it was possible, but this bought sucks and blows.

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
Klarar mig inte utan denna! (Jag är jätteduktig på att tappa kåpskruvar)

"Böjbar gripare", fås för en tia på Biltema :yoparty

Bifogat

• 19-2242_h.jpg
    19-2242_h.jpg
    3.8 KB · Visningar: 2,157

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
stranglefoot skrev:
2633502 Angående Ampro verktyg... speciellt imponerad är då inte jag iaf.
Använde en sådan polygrip idag, endast två veckor gammal. Den pajade utan ansträngning, mekanismen började "rappa" iväg. Det var visst livstids garanti på den, men jag vet inte om man vill ha en till likadan av samma kvalité! :confused:
Teleskopmagneten som är nämnd tidigare är ju en rackarns bra grej, även den långa gripklon som brukar hänga på kroken bredvid i affären!
När det gäller polygriper så finns det olika varianter men det finns bara en bra och en dålig princip.
Den dåliga principen är den som har bågformade kammar går in i varandra. De är smidda eller gjutna och kräver därför en släppvinkel på bågarna. Denna släppvinkel gör att käftarna/skaften pressas isär när man lägger kraft på dem, det vill säga man får en kraftkomposant vinkelrätt mot klämkraften. Dessa polygriper sorterar under hållbarhetsbegreppet ”mellan 12:00 och lunch”. Det FINNS med bearbetade bågar, men det var längesedan jag såg en sådan så kanske har de utgått. De var ok om man inte tog i för mycket.

De bra polygriparna har hål eller tandning som gör att kraften mellan käftar/skaft ligger i samma plan som klämkraften.

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -87
elwe skrev:
2635877 När det gäller polygriper så finns det olika varianter men det finns bara en bra och en dålig princip.
Den dåliga principen är den som har bågformade kammar går in i varandra. De är smidda eller gjutna och kräver därför en släppvinkel på bågarna. Denna släppvinkel gör att käftarna/skaften pressas isär när man lägger kraft på dem, det vill säga man får en kraftkomposant vinkelrätt mot klämkraften. Dessa polygriper sorterar under hållbarhetsbegreppet ”mellan 12:00 och lunch”. Det FINNS med bearbetade bågar, men det var längesedan jag såg en sådan så kanske har de utgått. De var ok om man inte tog i för mycket.

De bra polygriparna har hål eller tandning som gör att kraften mellan käftar/skaft ligger i samma plan som klämkraften.

Det är den typen med bågformade kammar! Rent skräp! Knipex polygriparna håller då iaf!

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Lx3 skrev:
2633391 Tjena!

Vad man bör tänka på hos såväl Bacho som Kasama är att många av deras kombisatser inte alltid tillverkas av dom själva.

Dvs dom "köper" en sats av någon tillverkare och sätter sitt namn på dom.

Ett bra exempel är att det finns både Bacho och "Bacho-Belzer-orginal" satser dessa håller olika kvalitet och utformning på tex hylsor ,spärrskaft osv vilket kan vara värt att tänka på ur kompliteringssynpunkt då det inte alltid går att få reservdelar till satserna,dock går det ju alltid att köpa orginal grejerna.

Där med inte sagt att dom håller dålig kvalitet på sina "satser" men det är inte samma superkvalitet på dom.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag skiter i vem som tillverkar.
Det är beställaren som ställer kvalitetskraven.
Jagar en del, och ett hatobjekt (i klass med Biltema) är kinesiska linser i kikarsikten.
I stort sett alla linser tillverkas i Kina, men eftersom väldigt få är benägna att betala för ett högklassigt kikarsikte med ett okänt namn "made in china" så är de sikten som sälj under eget namn lågprisvarianter!
Bästa köpet brukar vara nya märken som är på väg upp.
För att ta marknadsandelar så håller dessa ofta hög kvalitet till lågt pris.
Men det behövs lite tur också för att välja rätt märke.
Omvänt så tycker jag det verkar som om många etablerade märken sänker kvaliteten utan att sänka priset, dvs cashar in sitt goda rykte...

Nytt ämne:
Funderar på en polermaskin från "Verktygsboden".
595spänn.
Någon som provat?

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -87
Skrotnisse skrev:
2638138 Jag skiter i vem som tillverkar.
Det är beställaren som ställer kvalitetskraven.
Jagar en del, och ett hatobjekt (i klass med Biltema) är kinesiska linser i kikarsikten.
I stort sett alla linser tillverkas i Kina, men eftersom väldigt få är benägna att betala för ett högklassigt kikarsikte med ett okänt namn "made in china" så är de sikten som sälj under eget namn lågprisvarianter!
Bästa köpet brukar vara nya märken som är på väg upp.
För att ta marknadsandelar så håller dessa ofta hög kvalitet till lågt pris.
Men det behövs lite tur också för att välja rätt märke.
Omvänt så tycker jag det verkar som om många etablerade märken sänker kvaliteten utan att sänka priset, dvs cashar in sitt goda rykte...

Nytt ämne:
Funderar på en polermaskin från "Verktygsboden".
595spänn.
Någon som provat?

Köpte en billig polermaskin, rondelliknande historia med reostat. Det första jag gjorde var att plocka isär vinkelväxeln och byta ut det vaselinliknande fettet mot omega fett istället. Har polerat två bilar med den och den funkar hur bra som helst!

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Dr.Bike skrev:
2629010Hur många av er har en lagom slangbit att skruva i och ur tändstift med?
Suveränt när det är sjukt trångt. Det mera okänsliga verktyget behöver endast sättas dit för att dra det sista :tummenupp
Jag köpte en "färdig" på Biltema. :)

Funkar skitbra, på både bil och hoj eftersom den har olika storlekar i ändarna. (stora & små stift)

Artikelnummer: 20-098 ........... Pris: 19,90 kr :skrämd

20-098_l.jpg

Köpte den samtidigt som denna:
(Förvaras lämpligtvis på samma ställe i garaget/verktygslådan. ;))

Artikelnummer: 19-824 ............ Pris: 26,90 kr

Alldeles perfekt att lossa tändstiftshattarna i djupa tändstiftsbrunnar (utan att sabba kablarna).

19-824_l.jpg

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Lx3 skrev:
2633391 Har nu funderingar på att köpa kamasas "stora" sats med allt från bits till fasta nycklar och spärrsatser.
Jag har (bl.a.) 2 stora Kamasa-tools verktygssatser, K4915P och K1380P.
Är väldigt nöjd med dem. Kvalitetsmässigt tycker jag att de ligger i samma klass som mina Teng tools-verktyg. Dessutom har de "livstids garanti" också och det är väl inte helt fel...
Tips: köp inte till listpriser. K4915P ligger på ca 2000kr och K1380P på ca 3000kr i listpris man de går att köpa för lite drygt halva priset.

Bifogat

• K1380P.gif
    K1380P.gif
    41.3 KB · Visningar: 219
  • K4915P.jpg
    K4915P.jpg
    14.9 KB · Visningar: 202
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...