Bra / Dåliga verktyg

Angående verktygsvagnar:

Jag har byggt ett rullbart "bord" av två verktygshurtsar som jag importerat ifrån Tjeckien för totalt 5000:- fick jag två hurtsar på hjul med 8 lådor i varje, sen mekade jag till en bänkskiva och drog på ett skruvstäd på skivan.

En perfekt förvaring för kabelskor,bult,tejp,sprayflaskor,slipapper,rondeller osv osv och allt annat förbrukningsmaterial man använder när man grejar,och så sparar man en massa hyllplats.

Sen kan man ha sin hylsnyckelsats och verktygslåda på bänken när man inte använder dom.

No offence Roller :)

Men Jula suger,köp en Atlas copco pro serien för en 1200-1500 istället så får du både kvalitet och kraft ,livet ut.

#1 skicka bilder på ditt bygge for crying out loud!!!

#2 Kan du länka till vagnarna du rekommenderade

#3 jag har inte kollat på Julavagnarna än, men Jula har både budgetgrejor och bra skit i sitt sortiment.

Jag blev grymt missnöjd när jag kollade på Wisentvagnen... När man drog i lådorna så lät det som en tomburk som blåser över asfalt. Lådorna hamnade på sniskan och tjärvade fast. Det va sån jeffla smeck att man blev förbannad! :mad:

Och no offence taken ma main man, jag e bara glad för att du rekommenderar bra skit. :tummenupp

Jag köpte skåpen här ifrån http://www.uni-max.com/

Dock har vi bra känningar där nere så inköp skötes lokalt och frakten fixades kostnadsfritt i en risig Fordbuss :hihi

Bilder ligger på den bärbara hårddisken ,skall leta fram (iaf på skåpen när dom kom)

Denna hittade jag i all hast,det är 7 lådor (inte 8) och utan bänkskiva.

Bifogat

• IMG_1815 [800x600].JPG
    IMG_1815 [800x600].JPG
    127.3 KB · Visningar: 203
Jag är ute efter en verktygssats som skall klara de flesta situationer jag hamnar i med hojen. Jag har hittat Kamasa K4915P samt K1380P (98 respektive 138 delar) och tycker mig ha hittat rätt låta i och med någon av dessa. Spontant känns det som att K4915P räcker, men då jag sett den på rea på Jula för mindre än 2000:- så har jag ingen lust att betala listpriset...

Så min fråga är, någon som vet om den säljs med rabatterat pris någon annanstans? Skall jag satsa på en annan box, och i så fall vilken?
Visst, Biltema har liknande för halva priset och massa års garanti... men jag har börjat byta ut mina billigare verktyg mot dito kvalitetsgrejer så det tar emot att köpa verktyg på Biltema... har nån sats nu från Micro där nån hylsa har spruckigt och spärrskaftet inte funkar... det är 15år gammalt.

En optimal sats för enbart hojmek skulle nog vara en fullkittad låda med 3/8" och 1/4".
1/2" behövs nästan bara vid fastdragning av bakhjulet på en hoj...

Pris och tillgång gjorde att jag för 15 år sedan köpte en 4915-sats och är helnöjd, fungerar till allt på hoj och bil, det enda som hänt är att 10:ans lednyckel spruckit. Ska något fordonsrelaterat fixas tar jag bara lådan i ena handen och för tillfället erforderliga specialverktyg i andra handen.

En optimal sats för enbart hojmek skulle nog vara en fullkittad låda med 3/8" och 1/4".

Pris och tillgång gjorde att jag för 15 år sedan köpte en 4915-sats och är helnöjd, fungerar till allt på hoj och bil, det enda som hänt är att 10:ans lednyckel spruckit. Ska något fordonsrelaterat fixas tar jag bara lådan i ena handen och för tillfället erforderliga specialverktyg i andra handen.

Där sa du något, jag har tittat och tittat men hittade inte något jag direkt saknade mellan den mindre och den större... men det är ju 3/8 som skiljer som är det man kommer sakna, bland annat den tändstiftshylsa jag precis köpt på BT som är 3/8 och 18mm... jobbigt om jag inte kan använda den pga felköp när man väl köper en större sats. (har iofs 3/8 -> 1/2 eller nåt sånt i momentnyckelslådan...)

Min främre drevmutter på HD:n har nyckelvidden 1 7/8", eller 48mm :näsblod
Så då får man överge 1/2" och hala ut 3/4-hylsorna.

Största jag hittat på VTRn är 27mm vid justering/lossning av bakhjul... då mitt större spärrskaft inte spärrar längre så fick jag lov att göra det med momentnyckeln men det kändes inte helt optimalt att använda den till det.

Min främre drevmutter på HD:n har nyckelvidden 1 7/8", eller 48mm :näsblod
Så då får man överge 1/2" och hala ut 3/4-hylsorna.

Med självsvängande gjutjärnsteknologi behövs det väl stora grejer för att det ska sitta kvar?
En annan kör ju med spjutspetsteknologi (för trettio år sedan) i maskinen och har klarat mig med utbudet i lådan :D

Största jag hittat på VTRn är 27mm vid justering/lossning av bakhjul... då mitt större spärrskaft inte spärrar längre så fick jag lov att göra det med momentnyckeln men det kändes inte helt optimalt att använda den till det.

Sitter den med 100Nm som min bakaxel skulle jag hellre använda momentnyckeln än spärrskaftet för att lossa, spärrskaft ska inte behöva gå för tungt, fast skaft eller momentnyckel håller bättre då de är gjorda för det.

Last edited:
Sitter den med 100Nm som min bakaxel skulle jag hellre använda momentnyckeln än spärrskaftet för att lossa, spärrskaft ska inte behöva gå för tungt, fast skaft eller momentnyckel håller bättre då de är gjorda för det.

Ok, jag tänkte att man mest bör använda momentnyckeln för att dra åt med rätt moment... men sure, då blir det till att använda momentnyckeln hädanefter ändå då.

Ska man lossa skruv och muttrar med momentnyckeln så bör den vara av den reversibla typen, alltså en momentnycket som kan momentdra även vänstergängor. Annars kan man förstöra en del momentnycklar.

Ska man lossa skruv och muttrar med momentnyckeln så bör den vara av den reversibla typen, alltså en momentnycket som kan momentdra även vänstergängor. Annars kan man förstöra en del momentnycklar.

"Hjulmutternycklarna" med teleskopskaft som säljs av diverse oseriösa skrothandlare för en spottstymer är kanon till omedgörliga bultar/muttrar.....................................................................
74539.jpg
......................................................................................Momentnycklar håller icke för 90kg retad bonde.

Last edited:
"Hjulmutternycklarna" med teleskopskaft som säljs av diverse oseriösa skrothandlare för en spottstymer är kanon till omedgörliga bultar/muttrar.....................................................................
74539.jpg
......................................................................................Momentnycklar håller icke för 90kg retad bonde.

Jajag använder normalt ledat dragskaft när jag ska lossa ngt som sitter. Momentnycklarna använder jag bara vid momentdragning. Det känns dumt att använda ett mätinstrument till simpla uppgifter, skulle ngt hända i momentnyckelns kalibrering kan det ju bli kostsamma sekundärskador nästa gång man använder den.

Den är reversibel men som du skriver, det är inte så bra att använda precisionsverktyg för mer brutala uppgifter.

Nej, hoppas på reapris på K1380P hos Jula innan mitten av April, vill nog ha med mig en sjysst meksats till Gåsen när det är banåkning. :)

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick