Halloj, var ett tag sen nu.... Kall vinter, lite meckande mm...
Hoppas ni orkar läsa igenom allt, och att det här inte har varit uppe tidigare...(orkade bara ögna igenom forumet lite)
Nåt jag har funderat på är varför försäkringsbolagen inte har komit på nåt allternativ till hel och halvförsäkring?
Borde finnas nåt som heter helförsäkring förutom kåpor!
Tänk följande(dåligt påläst, men på ett ungefär rätt kanske?):
Har två kompisar som fått cykeln inlöst pga av för strora kåpskador+ lite annat som gör att reparationskostnaderna blir ca 40000-45000:- försäkringsbolagen tycker det blir för dyrt att reparera och löser in hojen.... Om dom mot förmodan ska reparera stora kåpskador tar verkstäderna HUTLÖST betalt för att utföra reparationerna( ex R1:a sidkåpa+dekaler+arbete = ca 8000 Hur kan ett helt kåpset till en sporthoj kosta ca 30000:- med arbetet, när ett kraschkåps-set kostar ca 4200:- + lite lack.... Jo kanske för att verkstäderna lägger på såna hutlösa avgifter.
Om man skulle kunna försäkra en hoj kåplöst(med kraschkåpor,kraschpuckar) skulle man ju aldrig behöva utyttja försäkringen vid en "vanlig" omkullåkning/tappning/pååkning.... fram med lite plastikpadding, lite färg, ett nytt kopplingshandtag/bromshandtag, en ny styrände.... Allt till ett pris som gör det helt å hållet onödigt att betala en självrisk på allt från 6000-16000:-. Om man nu skulle klota totalt har man helförsäkring på resten av cykeln, men INTE kåporna. Då borde ju försäkringsbolagen tjäna massor på att slippa betala 30000:- tilll alla som fått kåporna skrapade och det borde ju leda till LÄGRE premie?!?!?!?!
Hoppas ni orkar läsa igenom allt, och att det här inte har varit uppe tidigare...(orkade bara ögna igenom forumet lite)
Nåt jag har funderat på är varför försäkringsbolagen inte har komit på nåt allternativ till hel och halvförsäkring?
Borde finnas nåt som heter helförsäkring förutom kåpor!
Tänk följande(dåligt påläst, men på ett ungefär rätt kanske?):
Har två kompisar som fått cykeln inlöst pga av för strora kåpskador+ lite annat som gör att reparationskostnaderna blir ca 40000-45000:- försäkringsbolagen tycker det blir för dyrt att reparera och löser in hojen.... Om dom mot förmodan ska reparera stora kåpskador tar verkstäderna HUTLÖST betalt för att utföra reparationerna( ex R1:a sidkåpa+dekaler+arbete = ca 8000 Hur kan ett helt kåpset till en sporthoj kosta ca 30000:- med arbetet, när ett kraschkåps-set kostar ca 4200:- + lite lack.... Jo kanske för att verkstäderna lägger på såna hutlösa avgifter.
Om man skulle kunna försäkra en hoj kåplöst(med kraschkåpor,kraschpuckar) skulle man ju aldrig behöva utyttja försäkringen vid en "vanlig" omkullåkning/tappning/pååkning.... fram med lite plastikpadding, lite färg, ett nytt kopplingshandtag/bromshandtag, en ny styrände.... Allt till ett pris som gör det helt å hållet onödigt att betala en självrisk på allt från 6000-16000:-. Om man nu skulle klota totalt har man helförsäkring på resten av cykeln, men INTE kåporna. Då borde ju försäkringsbolagen tjäna massor på att slippa betala 30000:- tilll alla som fått kåporna skrapade och det borde ju leda till LÄGRE premie?!?!?!?!