Bra första hoj till liten tjej, TUNGT MC KORT!!!

Uppkörning fixar man privat via vägverket på lånemotorcykel som uppfyller kvaven för tungt mckörkort.

Prova lite olika sportmodeller o diverse + några motarder så får vi vad det blir.
En motard kan man alltid enkelt sänka om det skulle va ett problem med för hög sadelhöjd etc.

Att släpa runt med en tung sporthoj som man ändå till 98% kör normalt och lugnt med i början vid mckörkort är helt onödigt jobbigt och tråkigt.

Att utnyttja en mindre motorcykels potential är mkt mer värt än en massa hästkrafter stor motor klumpighet hög hastighet.

Bra hojar som du nämner själv...
Prisklass...?
Kawa ZR7 och ZR7S är fina instegshojar.
Lycka till!

Det var faktiskt en ganska bra idé. Åtminstone för att få in grunderna i hantering av samspelet mellan koppling och gas. Det kan ju bli ganska spännande annars på en modern tung hoj.
Funkar den delen kan man ju alltid köpa en billig gammal hoj som är tillräckligt stor och stark. Dom är billiga att försäkra och köpa.

Hon har kört cross förut så.... men det kanske ska fräshas upp lite....:D

Övertala? Är det inte bättre att hon själv vill ta kortet och låta henne välja hoj?

Vad tror du?! :pannkyss
Kart hon vill själv men behöver lite hjälp på traven så att säga....
Skulle hon få välja skulle hon köra min spetta och det är jag inte redo för än......:gnissla
Men hon kan tänka sig en hornet 900 har hon sagt....
Ducati ss kan man glömma då dom var för kantiga.....

Jag tycker bara det handlar om teknik. Vill man lära sig kan man köra vilken hoj som helst. Jag är inte särskilt stor, varken lång eller någon tungviktare, men jag kör vilken hoj jag vill. Det ska inte få begränsa mitt urval att jag är liten.
Jag når knappt ner på någon sportare, och än mindre på skogsbusarna, men med rätt teknik funkar det ändå.

Men som vissa andra sagt i tråden, en Hornet 900 är nog att rekommendera åt henne.

Om hon ska köra upp på sin egen hoj är ju en zx9 inte att rekommendera någonstans. Ska hon däremot köra upp på körskolehoj är det ju en annan sak.
Men eftersom det babblas om att den måste vara över 750 cc så utgår jag från att hon ska köra upp på sin egen hoj?
Annars kvittar ju cc.

Tack för ett vettigt svar!! Men varför?! Tung, tajt svängradie?!

Bra hojar som du nämner själv...
Prisklass...?
Kawa ZR7 och ZR7S är fina instegshojar.
Lycka till!

MELLAN 40 OCH 50 men billigare är inte fel....

Last edited:
Min tjej är ca 163cm lång, hon kör som förstahoj en gsxr 750 96-99 128hk.
Den är lätt o billig och har grymma bromsar (samma som på hayabusa ) samt smidig att anpassa till kortare människor
Man ändrar utväxlingen på fjädringen bak sänker ca 8-10cm samt sänker framändan med 30mm, tjejen har kört så hela sommarn o hösten och inga genomslag varken fram eller bak och hon är helnöjd.

En Rhoj av valfri modell,min tjej började sin 2hjulskörning på cykel sen till min RD,hade nog forsatt på den om den haft elstart.

Köpte en R6a efter det och det är verkligen en av de lättaste hojar jag kört,låg vikt smidig snygg och bra bromsar,allt en tjej behöver. ;)

Finns ju gsx750 om det måste vara en det går att köra upp på men det är ju lite svårare med manöverproven på en Rhoj.
Övningsköra går ju bra ändå,trafikvana och allt annat funkar lika bra att lära sig på vilken hoj som helst.

Behöver nog inte vara orolig för att en R är för mycket,nästan alla tjejer använder hjärnan lite mer när dom sitter bakom styret än vad vi kulpåseutrustade gör,vi har väl högre olycksrisk med en tvättmaskin än dom på 2hjul.
Största risken med EN R i familjen är väl skilsmässa,hon får inte köra när hon vill för den har man bara lånat för att kolla så allt funkar som det ska. :)

Uppkörningen fixar lokala trafikskolan,antingen att man kör upp via dom med ett gäng övningskörningar först eller att man hyr hojen av dom.

Henrik

Min tjej är ca 163cm lång, hon kör som förstahoj en gsxr 750 96-99 128hk.
Den är lätt o billig och har grymma bromsar (samma som på hayabusa ) samt smidig att anpassa till kortare människor
Man ändrar utväxlingen på fjädringen bak sänker ca 8-10cm samt sänker framändan med 30mm, tjejen har kört så hela sommarn o hösten och inga genomslag varken fram eller bak och hon är helnöjd.

Kan vara en idé, dom är ju väldigt billiga dom numera..... Så dom går att sänka så mycket?! Coolt.....:yoparty

Det handlar faktiskt lite om hur lång hon är. Som första hoj ska hon prova en hon verkligen når ner med båda fötterna på. Det kommer bli ett helvete för henne annars i början, hon kommer bli skrämd när hon lägger den osv för hon inte når ner. Samt det är onödiga utgifter laga hojen för att hon inte riktigt når ner med båda fötterna. Hon ska kunna köra i sthlms trafik på e4a och puttra fram, starta stanna, starta stanna osv. För det är viktigt man redar sådana situationer för de kommer att komma under hennes hoj karriär.

Så den bästa hojen för en tjej som är kort så är körskolans hoj den enda, den ska hon också köra upp med. Sen den hoj hon skall ha själv är till nu en början en HONDA CB 600A inte hornet versionen utan A versionen. För på den kan du höja och sänka sadeln samt den är mkt vänlig och lätt körd och inte allt för ful heller.

Min sambo hade denna hojen och hon är 159cm, hon gröpte även ur sadeln en del. Hon hade inga problem med denna hoj, hon blev säker med den för att sen kunna köra min dåvarande hoj en Suzuki GSXR 1000 -k6.

En Rhoj av valfri modell,min tjej började sin 2hjulskörning på cykel sen till min RD,hade nog forsatt på den om den haft elstart.

Köpte en R6a efter det och det är verkligen en av de lättaste hojar jag kört,låg vikt smidig snygg och bra bromsar,allt en tjej behöver. ;)

Finns ju gsx750 om det måste vara en det går att köra upp på men det är ju lite svårare med manöverproven på en Rhoj.
Övningsköra går ju bra ändå,trafikvana och allt annat funkar lika bra att lära sig på vilken hoj som helst.

Behöver nog inte vara orolig för att en R är för mycket,nästan alla tjejer använder hjärnan lite mer när dom sitter bakom styret än vad vi kulpåseutrustade gör,vi har väl högre olycksrisk med en tvättmaskin än dom på 2hjul.
Största risken med EN R i familjen är väl skilsmässa,hon får inte köra när hon vill för den har man bara lånat för att kolla så allt funkar som det ska. :)

Uppkörningen fixar lokala trafikskolan,antingen att man kör upp via dom med ett gäng övningskörningar först eller att man hyr hojen av dom.

Henrik

En R6 vore ju toppen MEN det klassas inte som tung då den bara är på 600cc..... Men hur är det att göra en manöverprov på en sådan?! Samma sak på en gixxer 750 96-99?!:confused: :va

Tack för ett vettigt svar!! Men varför?! Tung, tajt svängradie?!

För att en sporthoj aldrig är en ultimat uppkörningshoj. För det första får den knappt plats på deras jäkla banor, och är man inte van är det inte det lättaste att krypköra på en sporthoj då du sitter som en räka.

Det handlar faktiskt lite om hur lång hon är. Som första hoj ska hon prova en hon verkligen når ner med båda fötterna på. Det kommer bli ett helvete för henne annars i början, hon kommer bli skrämd när hon lägger den osv för hon inte når ner. Samt det är onödiga utgifter laga hojen för att hon inte riktigt når ner med båda fötterna. Hon ska kunna köra i sthlms trafik på e4a och puttra fram, starta stanna, starta stanna osv. För det är viktigt man redar sådana situationer för de kommer att komma under hennes hoj karriär.

Så den bästa hojen för en tjej som är kort så är körskolans hoj den enda, den ska hon också köra upp med. Sen den hoj hon skall ha själv är till nu en början en HONDA CB 600A inte hornet versionen utan A versionen. För på den kan du höja och sänka sadeln samt den är mkt vänlig och lätt körd och inte allt för ful heller.

Min sambo hade denna hojen och hon är 159cm, hon gröpte även ur sadeln en del. Hon hade inga problem med denna hoj, hon blev säker med den för att sen kunna köra min dåvarande hoj en Suzuki GSXR 1000 -k6.

Hon är ca 165 och på stadiga 50 kg....:tuttar inte så stor med andra ord..... Men hon skulle inte tveka att köra min stora spetta..... Så man blir nog tvungen att sänka hojen vilken man än väljer....:rolleyes:

Hon är ca 165 och på stadiga 50 kg....:tuttar inte så stor med andra ord..... Men hon skulle inte tveka att köra min stora spetta..... Så man blir nog tvungen att sänka hojen vilken man än väljer....:rolleyes:

Absolut, men sänka alla hojar går inte. Som hornet 900 osv går inte att sänka, min sambo var och tittade på en sådan och dom på MC center i HSB sa det går inte.
Det är en rätt hög hoj faktiskt! Har haft en så vet :yoparty
Så prova, prova, prova är mitt tips. Hon ska känna sig säker när hon kör med den, att hon ska stå i lutning och inte tappa hojen. Man tappar självförtroende som fan om man lägger hoj. Så hon ska ha bästa förutsättning när hon börjar ta och det är båda fötterna i marken, speciellt om hon väger så lite. Så tumma inte med höjden bara för hojen är snygg osv nu som första hoj. Mitt tips till er!:D

Kan vara en idé, dom är ju väldigt billiga dom numera..... Så dom går att sänka så mycket?! Coolt.....:yoparty

Jo jag åkte o besikta hojen och den gick igenom utan problem.

Min tjej når ner med bägge fötterna och det är skitviktigt för självförtroendet.
Tjejer är naturligt försiktigare än killar o har din tjej kör hoj tidigare så är inte hästkrafterna i hojen ett problem.
Köper ni en motorsvag och blytung båge så kommer hon att tröttna efter en säsong ( om hon från första början ville ha en sporthoj ) :tummenupp

En R6 vore ju toppen MEN det klassas inte som tung då den bara är på 600cc..... Men hur är det att göra en manöverprov på en sådan?! Samma sak på en gixxer 750 96-99?!:confused: :va

Som sagt innan så är inte R något jättebra alternativ på manöverproven,klart det går men är ju inte lätt.

Tanten här hemma har 6an att övningsköra på men kommer köra upp via skola,är lite lättare att klara uppkörningen då man har skolan bakom sig,inspektören släpper igenom lite småmissar som man nästan alltid gör om skolan säger att du är klar,annars hyr de flesta ut till uppkörning oxå.

För att övningsköra krävs inte 750/35,endast uppkörningen.

Har inte testat gsxr750 men kan inte tänka mig att det är någon större skillnad på manöverbanan än någon annan R,min gamla RD är ungefär likadan på lågfarten som 6an och det är ju några generationer dom emellan. ;)

Henrik

Absolut, men sänka alla hojar går inte. Som hornet 900 osv går inte att sänka, min sambo var och tittade på en sådan och dom på MC center i HSB sa det går inte.
Det är en rätt hög hoj faktiskt! Har haft en så vet :yoparty
Så prova, prova, prova är mitt tips. Hon ska känna sig säker när hon kör med den, att hon ska stå i lutning och inte tappa hojen. Man tappar självförtroende som fan om man lägger hoj. Så hon ska ha bästa förutsättning när hon börjar ta och det är båda fötterna i marken, speciellt om hon väger så lite. Så tumma inte med höjden bara för hojen är snygg osv nu som första hoj. Mitt tips till er!:D

Ok, det var ju tråkigt att höra..... Då får man leta fram lite andra hojar då....:gnissla Men som flera säger så är det jätte viktigt att hon når ner till marken med båda fötterna....! Men gixxer 750 gick ju att sänka.... OCH det är en R-hoj....:va :yoparty Den kan vara den rätta.... Hur är det med vändradien på en sådan?!
Och vi ska prova och prova och prova och prova.....:tungan :yoparty :näsblod

GSXR och alla andra sporthojar är byggda för banracing och är inte optimalt bra för en uppkörning då man har en framåtlutad körställning. då är en glidarhoj eller offroad bättre med låg tyngdpunkt och upprätt körställning.

Min sambo köpte en SV1000N som första hoj och är grymt nöjd.
Trevlig motor, upprätt körställning , bland dom billigare i förs och så är det ju en twin :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick