Bra första hoj till liten tjej, TUNGT MC KORT!!!

kör på en r1 som första hoj, e hon liten o tunn så kanske hon blir lika bra på att köra mc som haga o resten av gänget i superbike :P.

nej men allvarligt så kan du skaffa en speed triple eller en gixxer från sent 90 tal, dem är ju rätt sportiga och inte alldeles för extrema.
min första hoj var en sport och de gick hur bra som helst. låt henne prova olika hojar o se vad hon känner och prata med försäljarna. Min syrras första hoj var en r6 06 o det har gått bra o hon är väldigt nöjd med sin hoj. så de e bara att prova olika hojar, för ingen kan exakt rekommendera hoj om hon inte testat sitta på några som hon känner sig bekväm på.:tummenupp :tummenupp :tummenupp :D
 
Last edited:
kör på en r1 som första hoj, e hon liten o tunn så kanske hon blir lika bra på att köra mc som haga o resten av gänget i superbike :P.

nej men allvarligt så kan du skaffa en speed triple eller en gixxer från sent 90 tal, dem är ju rätt sportiga och inte alldeles för extrema.
min första hoj var en sport och de gick hur bra som helst. låt henne prova olika hojar o se vad hon känner och prata med försäljarna. Min syrras första hoj var en r6 06 o det har gått bra o hon är väldigt nöjd med sin hoj. så de e bara att prova olika hojar, för ingen kan exakt rekommendera hoj om hon inte testat sitta på några som hon känner sig bekväm på.:tummenupp :tummenupp :tummenupp :D


Jo,så var det här,fick inte se tråkigt ut och var tvunget att vara lättkört.
Effekten kom i tredje eller ännu senare hand då det kommer dröja innan hon utnyttjar den ändå.

6an har ju de fördelarna att den går snabbt in i kurvorna och är precis så det är ju en stor fördel,underlättar ju att utforska lite när materialet är exakt,snabbt och balanserat.

Henrik
 
A (begränsad effekt)
- motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

A (obegränsad effekt)
- motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

För att få köra A Obegränsad måste du köra upp på en hoj som har minst 700 cc, eller hur? Det gör att en 600 cc inte räknas som tung i Vägverkets ögon, det spelar ingen roll om den så har 1200 bakhjulshästar, du får fortfarande bara A Begränsad om du kör upp på den. Så fort du har passerat körkortstestet så finns det inte tunga och icketunga hojar längre utan endast hojar du får och inte får köra eller om du råkade köra upp på en tung hoj, endast hojar.

Och baserat på ovanstående definition är ju faktiskt RS125 inte en lätt mc utan en tung mc.
 
För att få köra A Obegränsad måste du köra upp på en hoj som har minst 700 cc, eller hur? Det gör att en 600 cc inte räknas som tung i Vägverkets ögon, det spelar ingen roll om den så har 1200 bakhjulshästar, du får fortfarande bara A Begränsad om du kör upp på den. Så fort du har passerat körkortstestet så finns det inte tunga och icketunga hojar längre utan endast hojar du får och inte får köra eller om du råkade köra upp på en tung hoj, endast hojar.

Och baserat på ovanstående definition är ju faktiskt RS125 inte en lätt mc utan en tung mc.

e de inte minst 650cc?? eller e de jag som har rökat ngt :P:tungan :tungan
 
Min! Den är bra, köp....


Har inte rekat vad jag har själv(ser du om du läser det första inlägget jag gjorde i denna tråden)bara delgivit mina(och hennes)erfarenheter om den hoj vi förnärvarande har.

Vilken Rhoj som helst om det är en sån som hon vill ha och har lust att pynta för försäkringen är ett bra alternativ bara den funkar till det den ska användas till.

Henrik
 
Tjejen pröjsar 6800 helförsäkring helår med nya trafikskattepålägget på trafikdelen i försäkringen. hon ska ta halvförsäkring på min inrådan då jag mekar jämt o har tillgång till allt, då blir det ca 3800kr helåret.hojen drar ca 0.65 per mil och den väger 175 kilo torr med kolfiberdämp , att jämföra med 1000sv som väger 189kg torr.

Att tjejen har en hoj med samma bromsar o fälgar o däck som busa på 50-60kg lättare hoj är bara en trygghet.svängradien är helt ok.

Är man bara trygg på sin motorcykel så kan man köra bra även i låga farter.

Att ha en häftig sporthoj så människor kommer fram och tittar o frågar när man stannar o tankar eller fikar är ju också roligt :yoparty


Det var inte så farligt som jag trodde..... Men bra bromsar har dom flesta sporthojar idag.... Du ska köra bana för att kunna utnyttja dom maximalt...

Det verkar som att alla definierar "nå ner" olika. De flesta tjejer verka definiera det med att de ska kunna ha hela foten i marken, om jag skulle nå ner så bra så får jag köra minimoto, jag har en R6a som jag sänkt en bra bit, så mkt att jag var tvungen att plocka bort magkåporna eftersom de skrapar i marken när jag svänger, och nu når jag ner med tårna, det duger bra nog. En R6a är inte optimalt att övningsköra konbana med, jag har försökt. På lågfartsbanan kommer man inte runt ens med fullt styrutslag. I övrigt är det en supertrevlig motorcykel och jag trivs kanonbra med mig.

En kompis har en R6 så jag vet hur kass svängradien är så en sådan blir det inte! Men rolig hoj att åka rakt fram på om inte en aning klen för min smak....:rolleyes:

Mycket råd har ni fått här ja... Här kommer ett till: Köp en hoj med någon form av vindskydd på, även fast hon är liten så blir hon ett vindfång ändå, och ska hon ut och åka tillsammans med dig på R1an så kommer hon tycka det är jobbigt att hålla i sig i styret (ja, tillåmed i laglig fart, 90-110), såvida hon inte är urstark i överkroppen.
Firestormen tycker jag låter som ett bra val. De flesta hojar med länkagefjädring bak går att sänka, man byter "hundbenen" mot en längre variant. Fram sänker man genom att skjuta upp gaffelrören i styrkronorna.


Vindskydd finns mer eller mindra på alla men det blåser ju inte såå mycke i lagliga 110Km/h på motorvägen:rolleyes:
Och jag kör SP1 (spetta) inte retta (R1).... Det är STOOOR skillnad:pannkyss :D
Firestormen tror jag är lite tung....:va
 
Last edited:
Jag tycker bara det handlar om teknik. Vill man lära sig kan man köra vilken hoj som helst. Jag är inte särskilt stor, varken lång eller någon tungviktare, men jag kör vilken hoj jag vill. Det ska inte få begränsa mitt urval att jag är liten.
Jag når knappt ner på någon sportare, och än mindre på skogsbusarna, men med rätt teknik funkar det ändå.

Men som vissa andra sagt i tråden, en Hornet 900 är nog att rekommendera åt henne.



Om hon ska köra upp på sin egen hoj är ju en zx9 inte att rekommendera någonstans. Ska hon däremot köra upp på körskolehoj är det ju en annan sak.
Men eftersom det babblas om att den måste vara över 750 cc så utgår jag från att hon ska köra upp på sin egen hoj?
Annars kvittar ju cc.


va du ljuger swish!!! du är ju 1.70 lång och väger 90 kg :D :D :D
nä bara skojar med dig, du är skitliten faktiskt.
men visst hade du kunnat köra min hoj ändå?? därför tycker jag att personen som denna tråd handlar om kan köpa min hoj :yoparty
 
Vindskydd finns mer eller mindra på alla men det blåser ju inte såå mycke i lagliga 110Km/h på motorvägen:rolleyes:
Och jag kör SP1 (spetta) inte retta (R1).... Det är STOOOR skillnad:pannkyss :D
Firestormen tror jag är lite tung....:va

Oops, sorry my bad. Vet inte var jag fick det ifrån, instämmer, det är stor skillnad, SP1 är ju bara :kär :tummenupp
Vindskydd på en Hornet? Menar du strålkastaren då eller? Och jo, det blåser faktiskt i 110. Tro mig, jag väger 100 pannor, 179 lång, byggjobbare och tyckte det blåste jobbigt på motorväg när jag började med naken hoj.
Njae, är den så tung? Lättare än VFR800 iaf, och jag tyckte den kändes väldigt lätthanterlig när jag provade en sån.
 
En R6 vore ju toppen MEN det klassas inte som tung då den bara är på 600cc..... Men hur är det att göra en manöverprov på en sådan?! Samma sak på en gixxer 750 96-99?!:confused: :va


Med träning :D, det gäller att träna mer med sporthojar, men lågfartsdelen kan bli för jävla svår med en r6 eller gixxer för de har inte så stor svängradie.:D
 
min r1-05 funka bra somförsta hoj till mig gör ca 200 på 2:ans växel så du behöver ju inte hålla reda på den pinnen så mycke:tummenupp köp min vettja
 
Har inte rekat vad jag har själv(ser du om du läser det första inlägget jag gjorde i denna tråden).
Henrik

Haha. Blev lite galet det där, jag menade inte något mer än att MIN är till salu.
Mer tydligt då:
Det är en modell som används av en del körskolor men som inte är i närheten av att vara tråkig för det. Dessutom inom prisspannet som efterfrågades av trådskaparen. Vet inte hur det är med sitthöjden på den, jag är 1,80 själv så för mig har den fungerat bra :)
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top