Bra/Fina vägar i alperna?

FreppaS

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Hoj
2001, Yamaha yzf 1000r
Hej!

Planerar en MC-tur i alperna med Bad Gastein som utgångsort.
Har någon tips om rutter som är bra?

Cheers
Freppa

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Finns hur mycket som helst.
Gross-Glockner är ett måste. Gamla vägen förbi Brennerpasset.
Läs alp-trådarna på forumet

FreppaS

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Hoj
2001, Yamaha yzf 1000r
lat som jag är sökte jag inte ordentligt. skall söka på alp trådar på forumet. tack

Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Det KAN finnas avsnitt som är grusbelaggda men oftast bara korta sträckor och väldigt hårt packat så det går att ta sig förbi !

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej!
Är Bad Gastein spikat?

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Kolla på youtube på the mimoto (har jag för mig han kallas) och bli inspirerad.
För mig så är alla alpvägar som inte är motorvägar intressanta vägar.
En gammal kartklassiker är att se var motorvägar tvingas göra avsteg från fågelvägen, ju större krumbukt dess större chans att det finns kul småvägar i det området där motorvägen tvingats utom..

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Bad Gastein är ju tyvärr en återvändsgränd om man nu inte vill åka tåget genom tunneln.

Skulle tipsa om ötztaler gletscherstraße (europas näst högst belägna väg som slutar i den högst belägna vägtunneln) men den ligger rätt långt ifrån Bad Gastein tyvärr.

Var där ifjol och vi hade sån tur att vägen var avstängd = smita förbi bommen och köra helt ensamma på vägen :banana

Edit: Inte min film men från platsen vid 5:00 var vi helt ensamma på vägen när vi var där.

http://www.youtube.com/watch?v=YAdJueVhIQI

Last edited:

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Bad Gastein är ju tyvärr en återvändsgränd om man nu inte vill åka tåget genom tunneln.

Skulle tipsa om ötztaler gletscherstraße (europas näst högst belägna väg som slutar i den högst belägna vägtunneln) men den ligger rätt långt ifrån Bad Gastein tyvärr.

Var där ifjol och vi hade sån tur att vägen var avstängd = smita förbi bommen och köra helt ensamma på vägen :banana

Edit: Inte min film men från platsen vid 5:00 var vi helt ensamma på vägen när vi var där.

http://www.youtube.com/watch?v=YAdJueVhIQI

Ajaj, den vägen hade jag missat, den såg riktigt fin ut!

Kom den andra vägen, den från Italien, ett år och fick en sån skön ödekänsla uppe i passet. Kändes som jag var ensam på jorden just då, maffigt på nåt vis!

Men jag håller med dig om att Bad Gastein är en återvändsgränd som det ligger, längst in i dalen. Och vägen dit är ju inte så jättekul (för att vara i Alperna) heller, två mil långsam väg nere i dalbotten. Det var därför jag undrade om Bad Gastein var spikat tidigare.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ajaj, den vägen hade jag missat, den såg riktigt fin ut!

Kom den andra vägen, den från Italien, ett år och fick en sån skön ödekänsla uppe i passet. Kändes som jag var ensam på jorden just då, maffigt på nåt vis!

Men jag håller med dig om att Bad Gastein är en återvändsgränd som det ligger, längst in i dalen. Och vägen dit är ju inte så jättekul (för att vara i Alperna) heller, två mil långsam väg nere i dalbotten. Det var därför jag undrade om Bad Gastein var spikat tidigare.

En sån känsla fick jag också påväg över sista passet för den dagen.

Solen började gå ner, bara stenar på marken på toppen, dimman från dom små sjöarna drog över vägen och min varningslampan för bränslenivån tändes :crash

Nålen låg under 0 strecket när jag rullade in på macken i dalen :yoparty

IMG_1615.jpg

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip

Solen började gå ner, bara stenar på marken på toppen, dimman från dom små sjöarna drog över vägen och min varningslampan för bränslenivån tändes :crash

Nålen låg under 0 strecket när jag rullade in på macken i dalen :yoparty

View attachment 380187

Var det långt mellan mackarna eller hade du kört förbi någon? Hur långt kom du på en tank?
Skiljde förbrukningen mot vanlig körning hemma?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Var det långt mellan mackarna eller hade du kört förbi någon? Hur långt kom du på en tank?
Skiljde förbrukningen mot vanlig körning hemma?

Jag trodde det skulle komma en mack några mil fram men den visade sej vara borta och då pallade jag inte vända tillbaka.

Nivån såg ju bra ut när man kör i nerförsbacke :huvet

Jag har faktiskt ingen aning om hur förbrukningen såg ut. Tankade oftast vid halvtank ungefär men eftersom jag kom lite längre än brorsan på sin FZ1 så tankade han en gång mer än jag precis innan detta hände.

Nåja det var intressant att rulla med avstängd hoj nerför ett alppass en sen kväll och bara höra ljudet av däcken :)

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj

Väldigt OT:
När jag är i Alperna fylls jag med en massa märkliga känslor. Det blir tydligt hur kontinentalplattorna genom miljoner år stångat sig emot, och veckat jordskorpan. Nånstans måste det ju fattas jordskorpa tycker jag, sånt överflöd som det finns här?
Tjaa, på Island har de inte så mycket skorpa, och inte runt Stilla havet heller. Där blöder jorden ibland...

Men Alperna är maffiga.
Det som på lite håll ser ut som en fridfull bäckfåra, har när man kommer närmare växt till en femton meter bred flod som dånande vräker sig nedför bergssidan. Och det som på håll ser ut som lite grövre sand som runnit ned mellan bergstopparna är inget mindre än tvåmetersblock som i hundratusental lagt sig tillrätta.
IMG_0010.jpg IMG_0005.jpg
Och det man på håll tycker är lite större stenar som här och där ligger utslängda i den grova sanden, är inget mindre än stenblock stora som sommarstugor som för en miljon år sen studsade utför bergssidan. Här hemma kallas de flyttblock, och är en turistmagnet. I Alperna är de bara... ett stenblock.

Alperna är maffiga.

Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
BUMP

Snälla ge mig mer idéer inför sommarn! :crash

Verkar som de flesta stannar i höjd med norra Italien/södra Frankrike. Är det för varmt att köra längre? Jag hade velat köra kustvägen (väg 8 med några mindre avstickare) i Kroatien nu när jag sitter och kollar Google earth och fått tips av arbetskamrat att den svänger.. och svänger och svänger. Ser ut som en lång upplevelse. Rijeka till Dubrovnik. Känns rent spontant som att man skulle kunna och bada och må bra på vägen.

Tåget Hamburg -Villach sedan ner i Kroatien och alperna på vägen hem.

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
BUMP

Snälla ge mig mer idéer inför sommarn! :crash

Verkar som de flesta stannar i höjd med norra Italien/södra Frankrike. Är det för varmt att köra längre? Jag hade velat köra kustvägen (väg 8 med några mindre avstickare) i Kroatien nu när jag sitter och kollar Google earth och fått tips av arbetskamrat att den svänger.. och svänger och svänger. Ser ut som en lång upplevelse. Rijeka till Dubrovnik. Känns rent spontant som att man skulle kunna och bada och må bra på vägen.

Tåget Hamburg -Villach sedan ner i Kroatien och alperna på vägen hem.

+41 grader hade vi i större delen av italien. Skulle inte vilja åka längre ner i italien heller pga dom otroligt tråkiga vägarna där. Milslånga raksträckor.
Men utmed kusten genom kroatien skulle inte sitta fel.
Från Villach skulle du nog kunna lägga en rutt genom Kransjka Gora i slovenien.

Skulle tänka mej att Villach-kransjka gora-bovec-nova gorica (eller gorizia beroende på vilken sida stan man kör i)-trieste kan vara en rätt skön väg att ta sej till kroatien.
Fina vägar och trevligt folk genom slovenien och sen lite mer fart en bit genom italien utmed kusten. Då vill man ha nära till vattnet :näsblod

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600

Fina vägar och trevligt folk genom slovenien och sen lite mer fart en bit genom italien utmed kusten. Då vill man ha nära till vattnet :näsblod

Jag och två polare körde från Gdsansk, Polen, till Split i Kroatien i somras. Vi valde bort motorväg i Gps:en och tog dessutom en hel del omvägar. Vi prickade av Polen, Tjeckien, Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien, Slovenien och Kroatien. Genom Stelviopasset,väg 28 från davos, gaviapasset osv. Bland det häftigaste på resan var helt klart vägen utmed kusten i kroatien. Vägen blir bara bättre och bättre desto längre ned man kommer. Vi var i extas i flera timmar. Vägen var helt fantastisk. Då hade vi ändå kört några av världens häftigaste pass genom alperna dagarna innan :) Bilarna har svårt att köra om varandra på denna sträcka så de samlas oftast i klumpar. Kör man om dessa så blev det oftast helt fritt i 5-10 minuter.

Vi tog en del omvägar på vägen ned, te.x förbi gardasjön och badade, sedan förbi venedig för att sedan köra vid kusten genom slovenien. Kör man närmast kusten så är man igenom Slovenien blixtsnabbt. Vi satte inte ens ned foten där på vägen hem :D

Ska kolla upp hur vår rutt såg ut och återkommer. I sommar är det dags för alperna igen :hihi

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
+41 grader hade vi i större delen av italien. Skulle inte vilja åka längre ner i italien heller pga dom otroligt tråkiga vägarna där. Milslånga raksträckor.
Från Villach skulle du nog kunna lägga en rutt genom Kransjka Gora i slovenien.

Skulle tänka mej att Villach-kransjka gora-bovec-nova gorica (eller gorizia beroende på vilken sida stan man kör i)-trieste kan vara en rätt skön väg att ta sej till kroatien.

Det låter bra. Jag bilade ner dit i sommras och det var runt 40c de dagar vi var där. Ute vid kusten var det ok men inlands så var det varrrmt.. Hade tänkt något i stil med det du skrev ovan fast avsluta som kricke över stelvio osv.

Hoppas allt går i lås och det kan bli av att man kör hela vägen!

Edit; Här är en fin runda. Tråkigt att man inte bor närmare :)

goevagen.JPG

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...