bra fjång i vajerräcken - dags att plocka bort dem kanske?

Och ett stålräcke på samma ställe hade INTE hindrat samma transport menar du?

Problemet är att de sätter upp vajerräcken där det INTE fanns några räcken alls innan. Stålräcken i mitten på vägen??? Här ute på vischan??? :lol:lol Du skämtar :rofl

Är enda anledningen till att du kör krokväg med hojen att slippa vajerräckena

Nej. Krokväg är roligare. :) Vi har gott om sådana här. :D Men jag anser att vajerväg är FARLIG och bör undvikas. Det är min åsikt. Är man ute och åker så är den både farlig och tråkig. Så varför åka där om man inte måste?

BTW: Åsikten delas av föraren jag åker med. Och han KAN köra... :Bugar


Vischan = gott om slingerbultar och ont om poliser... :):D:lol:rofl
 
Kan du visa en statistik där en motorcyklist ENSAM kör in i vajerräcken? Vad tycker du är för alternativ, stålbalkarna de slänger upp på E22an nu? För på dig känns de som de ska plocka bort de helt och hållet. Bildöden har minskat något fruktansvärt sen mittvajern kom upp så varför vill du öka den?

Säg att vi tar bort allt som stoppar en i mitten, de är bilar på mötande. Och du får din punka just precis när du möter en lastbil, jag ser nog bara död som utgång i båda fallen om man nu kommer i 100 blås.


Tiil att börja med så svarar jag på dina frågor.

Ja jag vet 3 stycken på hoj som fläskat in i räcken alldeles på egen hand och i 2 av fallen vet man inte varför då ingen av dom kan svara på frågor längre, men ingen i bil där det kan bevisas att räcket räddade dom från en frontalkrock med mötande. Att räcken räddar liv i bil ifrågasätter jag ju absolut inte då det finns bra siffror som säger detta.

Jag är jävig i frågan om bildöden eftersom jag kör hoj och då vill givetvis JAG ha det bästa för MIG och det är inte wireräcken som dom ser ut i dag..

Ja man skall ta bort allt i mitten och ersätta med någonting som även innefattar oss i den patetiska 0-visionen, och nej man skall inte riva upp alla räcken utan alternativ men det vore klädsamt att börja fasa ut dom och ersätta dom med något vi kan LEVA med.

Den dagen all mötande trafik kommer med 6-8 meters mellanrum kommer jag vara lika skraj för dom och faktiskt sluta köra helt och hållet, i en högerkurva har jag i alla fall en jalle att slinka emellan mötande trafik men med räcke är det faktiskt omöjligt att inte träffa räcket.

På vissa avsnitt av 2+1 har dom räcken på bägge sidor och i 1 delen kör man ju i en tunnel av död med obefintliga marginaler när bajset hamnar i snurran. Någon skrev att bara man kör med huvudet så är inte räcken farliga??? Vi kör på maxade maskiner i alla hänseenden som har hundratals kritiska komponenter som bara väntar på att haverera och det enda som skyddar oss är 1,5 mm skinn lite plast och förhoppningsvis en bra hjälm.

Jag har 2 nära hojvänner vars nederdel av kroppar träffat fasta föremål i mindre än 50 km/h och faktiskt är mer eller mindre handikappade i dag så att tro att laglydiga hastigheter i 70/90 skulle göra att man klarar en karusellrunda bland stolpar och wire är bara ett infantilt och naivt synsätt.


Man lägger ner oerhörda pengar på 0-visionen, man tar bort träd och annat otäckt i utsatta ytterkurvor, man skyltar och varnar och en massa annat vilket gynnar alla i trafiken men i frågan wireräcken så lämnar man oss åt vårt öde pga ekonomi och en avighet till hoj som faktiskt är otäck.

Wireräcken, klusterbomben och okritiska människor är djävulens påfund.
 
Last edited:
Kan du visa en statistik där en motorcyklist ENSAM kör in i vajerräcken? Vad tycker du är för alternativ, stålbalkarna de slänger upp på E22an nu? För på dig känns de som de ska plocka bort de helt och hållet. Bildöden har minskat något fruktansvärt sen mittvajern kom upp så varför vill du öka den?

Säg att vi tar bort allt som stoppar en i mitten, de är bilar på mötande. Och du får din punka just precis när du möter en lastbil, jag ser nog bara död som utgång i båda fallen om man nu kommer i 100 blås.

Så¨vitt jag förstått av vad jag läst om saken är balkräcken och wireräcken lika illa för motorcyklister, då det är pinnarna som sitter fast i marken som slår sönder oss vid kontakt.
Så jag skulle föredra antingen vanliga betongfundament som faktiskt kan stoppa en lastbil med, eller balkräcken med kjol som hindrar motorcyklister från att glida under. Båda är lösningar som redan finns.
 
Tiil att börja med så svarar jag på dina frågor.

Ja jag vet 3 stycken på hoj som fläskat in i räcken alldeles på egen hand och i 2 av fallen vet man inte varför då ingen av dom kan svara på frågor längre, men ingen i bil där det kan bevisas att räcket räddade dom från en frontalkrock med mötande. Att räcken räddar liv i bil ifrågasätter jag ju absolut inte då det finns bra siffror som säger detta.

Jag är jävig i frågan om bildöden eftersom jag kör hoj och då vill givetvis JAG ha det bästa för MIG och det är inte wireräcken som dom ser ut i dag..

Ja man skall ta bort allt i mitten och ersätta med någonting som även innefattar oss i den patetiska 0-visionen, och nej man skall inte riva upp alla räcken utan alternativ men det vore klädsamt att börja fasa ut dom och ersätta dom med något vi kan LEVA med.

Den dagen all mötande trafik kommer med 6-8 meters mellanrum kommer jag vara lika skraj för dom och faktiskt sluta köra helt och hållet, i en högerkurva har jag i alla fall en jalle att slinka emellan mötande trafik men med räcke är det faktiskt omöjligt att inte träffa räcket.

På vissa avsnitt av 2+1 har dom räcken på bägge sidor och i 1 delen kör man ju i en tunnel av död med obefintliga marginaler när bajset hamnar i snurran. Någon skrev att bara man kör med huvudet så är inte räcken farliga??? Vi kör på maxade maskiner i alla hänseenden som har hundratals kritiska komponenter som bara väntar på att haverera och det enda som skyddar oss är 1,5 mm skinn lite plast och förhoppningsvis en bra hjälm.

Jag har 2 nära hojvänner vars nederdel av kroppar träffat fasta föremål i mindre än 50 km/h och faktiskt är mer eller mindre handikappade i dag så att tro att laglydiga hastigheter i 70/90 skulle göra att man klarar en karusellrunda bland stolpar och wire är bara ett infantilt och naivt synsätt.


Man lägger ner oerhörda pengar på 0-visionen, man tar bort träd och annat otäckt i utsatta ytterkurvor, man skyltar och varnar och en massa annat vilket gynnar alla i trafiken men i frågan wireräcken så lämnar man oss åt vårt öde pga ekonomi och en avighet till hoj som faktiskt är otäck.

Wireräcken, klusterbomben och okritiska människor är djävulens påfund.

Kan förstå, tråkigt för de som har skadat sig via dem. Men jag vill absolut inte att de tar bort de överhuvudtaget, ja anledning har jag gett. Jag tror personligen inte på betongfundament heller för motorcyklister då man kan krossa sig likväl när man ligger i 100 som dessa räckena oftast finns på.

Sen är jag lika jävig som dig, jag lägger över 10 tusen mil på skånes vägar i just bil per år. Och därav tycker jag de är praktiska då jag slipper oroa mig för vansinnesomkörning av just bilar när de är mötande. Och att få över någon som somnar på min sida.

Men tycker du de är okej att fler dör i bilar igen så lägg upp de förslaget. Du är ändå så pass gammal och vis som borde fatta att någon form av hinder mellan de 2 mötande filerna måste finnas då ett fordon i en hastighet av minst 90 i frontalkrock klarar inte många människor av.

Ska de lösas på något vis så ska de lösas med ett hinder så man slipper mötande trafiken.
 
Så¨vitt jag förstått av vad jag läst om saken är balkräcken och wireräcken lika illa för motorcyklister, då det är pinnarna som sitter fast i marken som slår sönder oss vid kontakt.
Så jag skulle föredra antingen vanliga betongfundament som faktiskt kan stoppa en lastbil med, eller balkräcken med kjol som hindrar motorcyklister från att glida under. Båda är lösningar som redan finns.

Personligen kan jag till och med tänka mig att balkarna är värre då själva balken ner i asfalten är tjockare än de från wiren, dock är de krokar på wiren så de kan gå på ett ut.

Men betongfundament på en landsväg, då måste vi bredda x antal mil i sverige för att få den bredd vi måste ha. Annars försvinner ytterligare den biten som behövs för att 2 personbilar ska kunna köra i bredd. Syftar på utryckningsfordon som har bråttom fram som kan köra om idag på de flesta 2-1 vägarna.
 
Vajerräcken ÄR ett jävla skit! Inte nog med att de strimlar hojåkare. Dessutom hindrar de STORA transporter från att komma fram på vägen. Svensk industri får problem. :( Tack och lov så kan man ofta hitta en äldre, krokig fin väg parallellt med vajervägen. Undviker vajerväg om det bara går. Om det är något jag inte vill så är det att bli inprejad i ett vajerräcke. Usch! :arsele Fyyy! :finger

Oj, är dessa vägar med vajerräcken så smala så att en lastbil med speciallast tar sig fram? Då jävlar ska det vara bred last och såna vill vi ändå inte se på våra vägar för de är bara dryga :D

Alternativen till vajerräcken är säkerligen riktigt bra, men saken är ju den att en väg UTAN vajerräcken är betydligt farligare än en med.
Och ja, hojåkare står inte högt i kurs hos transportstyrelsen men det kan vilken jävla normalt funtad idiot som helst förstå VARFÖR? vi har hojsäsong 4 månader per år, betydligt kortare om man är bekväm och något längre om man är obekväm. Varför ska det då tas hänsyn till dessa när dessa vägar faktiskt räddar liv?
Pest eller kolera, bättre att en motorcyklist dör för att rädda 10 bilister istället för tvärtom, så enkelt är det.
 
Personligen kan jag till och med tänka mig att balkarna är värre då själva balken ner i asfalten är tjockare än de från wiren, dock är de krokar på wiren så de kan gå på ett ut.

Men betongfundament på en landsväg, då måste vi bredda x antal mil i sverige för att få den bredd vi måste ha. Annars försvinner ytterligare den biten som behövs för att 2 personbilar ska kunna köra i bredd. Syftar på utryckningsfordon som har bråttom fram som kan köra om idag på de flesta 2-1 vägarna.

Tror inte en människokropp är tillräckligt brutal för att kunna böja de svagare stagen på wireräckena, så skillnaden är nog mest akademisk mellan wire och balk där.

Och man breddar ju ändå oftast vägarna när man gör 2+1 väg så då kan man lika gärna lägga till den halvmetern extra ett betongräcke eventuellt kräver, men svårt att tro att betongräcket kräver alls mycket mer plats än ett balkräcke. Hittar inga mått på det när jag söker just nu, men du verkar ha koll på det så du kanske kan upplysa mig?
 
Varför gör vi inte som i USA och byter ut dåliga Osthyv... räcken mot betongblock som håller bra, lätta att byta och som inte strimlar något.
 
Varför gör vi inte som i USA och byter ut dåliga Osthyv... räcken mot betongblock som håller bra, lätta att byta och som inte strimlar något.

För att betongbarriär är det överlägset bästa valet ur säkerhetssynpunkt, och också ganska billigt. :va
 
Tror inte en människokropp är tillräckligt brutal för att kunna böja de svagare stagen på wireräckena, så skillnaden är nog mest akademisk mellan wire och balk där.

Och man breddar ju ändå oftast vägarna när man gör 2+1 väg så då kan man lika gärna lägga till den halvmetern extra ett betongräcke eventuellt kräver, men svårt att tro att betongräcket kräver alls mycket mer plats än ett balkräcke. Hittar inga mått på det när jag söker just nu, men du verkar ha koll på det så du kanske kan upplysa mig?

Hittar inget heller och orkar inte leta. Men en betongbarriär är bredare än räckena ju. Sen måste de antagligen ha ett visst mått från barriären till den vita räfflade linjen. Men de är ju klart de kan bredda vägarna, vilket de inte får överallt då de måste köpa upp med mark från folk. Och bönderna som äger den mesta marken som tex skåne är svinigt snåla.
 
Hittar inget heller och orkar inte leta. Men en betongbarriär är bredare än räckena ju. Sen måste de antagligen ha ett visst mått från barriären till den vita räfflade linjen. Men de är ju klart de kan bredda vägarna, vilket de inte får överallt då de måste köpa upp med mark från folk. Och bönderna som äger den mesta marken som tex skåne är svinigt snåla.

Om jag inte minns alls fel kan kommunen helt enkelt ge bönderna ett pris och sedan ta marken.
Och visst är den bredare men det är inga stora mått (tycker iaf inte jag).
 
Om jag inte minns alls fel kan kommunen helt enkelt ge bönderna ett pris och sedan ta marken.
Och visst är den bredare men det är inga stora mått (tycker iaf inte jag).

Nja inte riktigt, de kan ge ett pris, men de kan inte tvinga till sig marken när de gäller breddning på vissa vägar. Vet tex östra göinge så vägrar markägarna sälja av för 2-3 meter breddning.
Nej men de behövs ju fortfarande rätt bredd, annars får inte motorcyklister plats...
 
Nja inte riktigt, de kan ge ett pris, men de kan inte tvinga till sig marken när de gäller breddning på vissa vägar. Vet tex östra göinge så vägrar markägarna sälja av för 2-3 meter breddning.
Nej men de behövs ju fortfarande rätt bredd, annars får inte motorcyklister plats...

Haha, det ahde iofs varit något, bygga om en väg till 2+1 för mc enbart, så att det inte får plats fyrhjuliga fordon där. ;) Går att konvertera befintliga vägar utan breddning.
 
Haha, det ahde iofs varit något, bygga om en väg till 2+1 för mc enbart, så att det inte får plats fyrhjuliga fordon där. ;) Går att konvertera befintliga vägar utan breddning.

Ahh jag menade alla som ska köra om på 1 filigt ;). Men visst kan man göra som du säger. Men då blir de bara mer gnäll då skatten får höjas för 2 hjuliga fordona med =).
 
Fördelen med wire är att de är lätta att demontera vid bärgning eller räddning.
Stålbalk går ganska lätt också, men inte lika.
Betong?

För övrigt anser jag räcken vara en halvkass budgetlösning.
Föredrar ordentliga renar och snälla diken.
 
Hur gick det, Vägverket (eller deras modernare motsvarighet) ville väl att försäkringsbolagen skulle stå för reparationen av räcken vid en olycka, vilket försäkringsbolagen inte höll med om?

En bestämd % av kostnaden för reparationer av vägräcken går till försäkringsbolaget i fråga, i de fall entreprenören som lagar räcket vet vilket fordon som har orsakat skadan. Kommer inte ihåg uppdelningen nu men Trafikverket och FB delar iaf på det. Så har det varit länge... Ganska nyligen blev FB:s del mindre och Trafikverkets större (mao skattebetalarnas del). Dock är det mer sällan än ofta som det finns kända fordon till räckesskadorna. Kommunikation mellan polis/räddningstjänst/bärgare och driftentreprenör är i stort sett obefintlig. På alla skador som repareras ska det skickas en förfrågan från driftentreprenör till polisen men i efterhand så är det mindre än 1% av skadorna som går att matcha eventuell poilsrapport... Det är iaf min erfarenhet av det i Stockholm.
 
Nyheter
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Back
Top