Kan du visa en statistik där en motorcyklist ENSAM kör in i vajerräcken? Vad tycker du är för alternativ, stålbalkarna de slänger upp på E22an nu? För på dig känns de som de ska plocka bort de helt och hållet. Bildöden har minskat något fruktansvärt sen mittvajern kom upp så varför vill du öka den?
Säg att vi tar bort allt som stoppar en i mitten, de är bilar på mötande. Och du får din punka just precis när du möter en lastbil, jag ser nog bara död som utgång i båda fallen om man nu kommer i 100 blås.
Tiil att börja med så svarar jag på dina frågor.
Ja jag vet 3 stycken på hoj som fläskat in i räcken alldeles på egen hand och i 2 av fallen vet man inte varför då ingen av dom kan svara på frågor längre, men ingen i bil där det kan bevisas att räcket räddade dom från en frontalkrock med mötande. Att räcken räddar liv i bil ifrågasätter jag ju absolut inte då det finns bra siffror som säger detta.
Jag är jävig i frågan om bildöden eftersom jag kör hoj och då vill givetvis JAG ha det bästa för MIG och det är inte wireräcken som dom ser ut i dag..
Ja man skall ta bort allt i mitten och ersätta med någonting som även innefattar oss i den patetiska 0-visionen, och nej man skall inte riva upp alla räcken utan alternativ men det vore klädsamt att börja fasa ut dom och ersätta dom med något vi kan LEVA med.
Den dagen all mötande trafik kommer med 6-8 meters mellanrum kommer jag vara lika skraj för dom och faktiskt sluta köra helt och hållet, i en högerkurva har jag i alla fall en jalle att slinka emellan mötande trafik men med räcke är det faktiskt omöjligt att inte träffa räcket.
På vissa avsnitt av 2+1 har dom räcken på bägge sidor och i 1 delen kör man ju i en tunnel av död med obefintliga marginaler när bajset hamnar i snurran. Någon skrev att bara man kör med huvudet så är inte räcken farliga??? Vi kör på maxade maskiner i alla hänseenden som har hundratals kritiska komponenter som bara väntar på att haverera och det enda som skyddar oss är 1,5 mm skinn lite plast och förhoppningsvis en bra hjälm.
Jag har 2 nära hojvänner vars nederdel av kroppar träffat fasta föremål i mindre än 50 km/h och faktiskt är mer eller mindre handikappade i dag så att tro att laglydiga hastigheter i 70/90 skulle göra att man klarar en karusellrunda bland stolpar och wire är bara ett infantilt och naivt synsätt.
Man lägger ner oerhörda pengar på 0-visionen, man tar bort träd och annat otäckt i utsatta ytterkurvor, man skyltar och varnar och en massa annat vilket gynnar alla i trafiken men i frågan wireräcken så lämnar man oss åt vårt öde pga ekonomi och en avighet till hoj som faktiskt är otäck.
Wireräcken, klusterbomben och okritiska människor är djävulens påfund.