Bra glödlampor i H7-format?

Hur långt rullar din hoj per säsong?
Spontant skulle jag inte säga att ljuset är markant mörkare i volvon än från viffern, snarare bättre ljus i bilen. Jag har inte mätt något men jag är naiv och tror inte att det är "fel" matningsspänning till lamporna vare sig i hojen eller bilen.

Får se när jag behöver byta lampa nästa gång :)

Du får ju ofta lite bättre ljusutbyte i bilstrålkastare eftersom dom ofta är lite större. Dvs i bilen kan du ofta få ut lika mycket ljus som i hojen även om bilen skulle ha lite lägre matningsspänning.
Det betyder ju inte att det alltid är så.
Om så är fallet ser man enklast genom att ställa bil och båge bredvid varandra med tänt lyse och kolla på färgen på lamporna när dom lyser. Om någon har gulare ljus så är det lägre spänning.

Att sen bilen har betydligt mindre vibrationer bidrar ju starkt till att dom lamporna ska hålla längre såklart.

Min hoj brukar i normalfallet gå närmare 1000 mil om året vilket nog är lite mer än genomsnittsföraren misstänker jag.
 
Slutade med Philips X-tremevision H7 (för bil), för det var märkeslamporna som fanns i lager på Jula.

Väl i garaget prövade jag att montera en biltemalampa i ena huset och en philips i andra, för att se om jag kunde se någon skillnad. Men det var ingen märkbar skillnad i varken ljusstyrka eller färgtemperatur. Jämförde inte ljusbild, så det är möjligt viss skillnad finns där.

För den som är nyfiken hittade jag ett par H7-tester, GE verkar alltid ligga bra till.
2017: https://www.testfakta.se/sites/default/files/2017-11/Grafik_Billampor_(171127).pdf
2016: http://mctouring.se/halla-vem-slackte-ljuset/
2015: https://teknikensvarld.se/test-av-18-olika-halogenlampor-till-bilen-bast-och-samst-215230/
2005: http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/ams/biltester_pdf/050303.pdf
 
Det är mer klösa i dyra premiumlampor men det är för att att man naggat i kanten för spänning.
Tunnare och mer exakt placerad tråd gör att dom ger max tillåten effekt.

Nackdelen är att man har tagit bort marginalen i livslängd , longlifelampor är lite underspända och ger kanske 20% mindre ljus men får längre livslängd.

Extra kort livslängd får premiumlampor i bilar/mc med laddningsregulator som ökar spänningen i kyla.
Man ökar spänningen i kyla för att tekniskt sett så måste batteriet ha högre spänning för att laddas upp.
Skillnaden kan vara rätt mycket , den kan gå från 14.2 vid +30 till uppåt 15.0V i mycket låga temperaturer på -30.

Man kan rota i halogenlampor på nätet (vilket H1,H2,H3,H4 samt H7 är) data om man gogglar på voltage vs output samt lifespann vs voltage - ganska branta kurvor man ser där lampan ger mest och med bäst livslängd.

Premium lampor nosar på slutet på kurvorna , longlife/standard ligger i botten med marginal men med bäst livslängd:tummenupp
 
Nu ska jag dra det här kort, om jag kan.

Biltema lampor är det sämsta skit som finns för ljus och mötande trafik och är helt legalt att köra på!

Tillbaka till ämnet, det går utmärkt att söka på nätet om bäst i test H7

Philips, Osram är bäst, GE kan vara hyfsade.

Men det viktiga särskilt sen jag skulle göra något åt min egen hoj, är vad som levererar ström fram till glödknoppen.

Hittar man en o,5 kvadrats kabel som går genom 3 kontakter så blir det inte så jäkla mycket boost att byta lampa.

Alla har väl monterat extraljus någon gång, använd strömmen till tillslaget att slå till ett relä, relät matar ni med minst 2,5 kvadratskabel och löddda kontakter, kör ni H4 är det samma princip men sätt ett relä för halvljus och ett för helljus.

Nu kommer ni kunna få ut max av vad lampan ger, jag gillar Philips nightbreaker den ger bra ljus, eller det är få som är bättre och synbart med ögat så betala inte 500:- för ett extra lux åt vänster
 
Som flera har varit inne på redan, man får en bra boost om man kör hel och halvljus över relä. Själv ökade jag på bilen från 12.9 till 14.2 V över lampan. Dessförinnan satte jag i Philips Extreme Vision vilket också var ett bra lyft jämfört med dom H4 av okänt märke som satt där innan. Samma relä-konvertering gjorde jag på FZR:en för många år sedan och den hade bara 11 V framme vid lamporna (=stearinljus).

Vad gäller Osram NightBreaker vs Philips Extreme Vision så tycker jag mig ha hört fler som klagar på livslängden på dom förra.
 
Jag står i begrepp att montera dessa Philips LED på min hoj (som har halogen nu). Har höga förväntningar och ska bli grymt intressant att se hur de lyser upp. :)

https://www.philips.se/c-p/12985BWX2/x-tremeultinon-led#see-all-benefits

Om du gör det så berätta hur ljusbilden blir. Man får ju som bekant inte godkänt på bes om man gör en sån konvertering men är ljusbilden ok så slipper man iaf folk som blinkar på en när man har halvljus på. Har själv original LED på R1an och där är bra knall i dom.
 
Jag xenonkonverterade min YZF 750 med ett kit från en bil jag hade liggande. Blev väldigt bra ljus. Annars körde jag förut med GE megalight 110%+, mest för att det var halva priset jämfört med Philips och Osram men lika bra ljus. De håller inte länge dock. En säsong kanske, två om man har tur.
 
Om du gör det så berätta hur ljusbilden blir. Man får ju som bekant inte godkänt på bes om man gör en sån konvertering men är ljusbilden ok så slipper man iaf folk som blinkar på en när man har halvljus på. Har själv original LED på R1an och där är bra knall i dom.

Den enkla lösningen när folk blinkar är att sänka halvljuset.
Det borde finnas justerskruv(ar) för halvljuset också på din hoj.

För även med korrekt ljusbild får man blink mot sig om halvljuset är för högt ställt.
 
Last edited:
Det är mer klösa i dyra premiumlampor men det är för att att man naggat i kanten för spänning.
Tunnare och mer exakt placerad tråd gör att dom ger max tillåten effekt.

Nackdelen är att man har tagit bort marginalen i livslängd , longlifelampor är lite underspända och ger kanske 20% mindre ljus men får längre livslängd.

Extra kort livslängd får premiumlampor i bilar/mc med laddningsregulator som ökar spänningen i kyla.
Man ökar spänningen i kyla för att tekniskt sett så måste batteriet ha högre spänning för att laddas upp.
Skillnaden kan vara rätt mycket , den kan gå från 14.2 vid +30 till uppåt 15.0V i mycket låga temperaturer på -30.

Man kan rota i halogenlampor på nätet (vilket H1,H2,H3,H4 samt H7 är) data om man gogglar på voltage vs output samt lifespann vs voltage - ganska branta kurvor man ser där lampan ger mest och med bäst livslängd.

Premium lampor nosar på slutet på kurvorna , longlife/standard ligger i botten med marginal men med bäst livslängd:tummenupp

Det är helt korrekt att man till viss del "trimmar" lamporna genom att konstruera dom med en designspänning som är lite lägre vilket medför lite mer ljus vid samma spänning.
Men att man är noggrannare med placeringen av filamentet i lampan ger i sig ett något högre ljusutbyte eftersom man säkerställer att ljuskällan hamnar exakt där den ska vara enligt reflektorns kontruktion.
 
Ja exakt ,vissa Biltema lampor som jag köpt såg ju ut som man kört över dom med bil :rofl


Allt var krokigt från sockel till glödtråd, glödtråden var så tjock så man kunde kört
lampan från vägguttagets 240 glada volt.

Detta bekräftades också av hur den lös med hojens fjuttiga 14V.

Nu är inte alla lampor från Biltema så men den var....
 
Någon som provat dessa?

https://ljusgiganten.se/oledone-h7-philips-mz-28w.html

De ska ju tom vara "e-godkända och kan användas på allmänna vägar" enligt websidan.

Mvh,
Ingvar

Vi kan väl säga så här: följande citat ur texten motsäger det där att dom skulle vara E-godkända:

Oledone drivs av kraftfulla MZ dioder från välkända Philips vilket medför ett högt lumenflöde som är nästan dubbelt så starkt än vanligt halogenljus.


"Nästan dubbelt så starkt" men ändå E-godkända?

100w halogenglödlampor ger långt från dubbla ljiusflödet. och är likaledes långt från att vara E-godkända.


Du kan även justera och anpassa ljusbilden genom att vrida i sockeln till ett önskat läge. Obs. det är viktigt att man inte vrider för mycket åt ena hållet för då bli sockelplattan lös.

Ah! DIY-ljusbild på en E-godkänd ljuskälla.

Y44VoEf.jpg



Nej, jag vill nog också veta mer om det där E-godkännandet innan jag slantar upp 1300 spänn.

Jag har mailat lite frågor, vi får se vad det ger.
 
Vi kan väl säga så här: följande citat ur texten motsäger det där att dom skulle vara E-godkända:




"Nästan dubbelt så starkt" men ändå E-godkända?

100w halogenglödlampor ger långt från dubbla ljiusflödet. och är likaledes långt från att vara E-godkända.




Ah! DIY-ljusbild på en E-godkänd ljuskälla.

Y44VoEf.jpg



Nej, jag vill nog också veta mer om det där E-godkännandet innan jag slantar upp 1300 spänn.

Jag har mailat lite frågor, vi får se vad det ger.

Bra återkoppla gärna i tråden om du får mer info. Frågade just kompisen som jobbar på bilprovning och han godkänner inte Halogen till LED-konverterade halvljus.
 
Du får ju ofta lite bättre ljusutbyte i bilstrålkastare eftersom dom ofta är lite större. Dvs i bilen kan du ofta få ut lika mycket ljus som i hojen även om bilen skulle ha lite lägre matningsspänning.
Det betyder ju inte att det alltid är så.
Om så är fallet ser man enklast genom att ställa bil och båge bredvid varandra med tänt lyse och kolla på färgen på lamporna när dom lyser. Om någon har gulare ljus så är det lägre spänning.
OK, är det så enkelt?
Om jag på en bil har Philips X-treme vision på ena sidan och Philips standard på andra sidan, Philips standard är gulare än X-treme, innebär det då att standardlampan matas med lägre spänning?
 
OK, är det så enkelt?
Om jag på en bil har Philips X-treme vision på ena sidan och Philips standard på andra sidan, Philips standard är gulare än X-treme, innebär det då att standardlampan matas med lägre spänning?

Tror han syftade på två olika fordon. När det gäller en och samma bil har du normalt sett samma värde på spänningen fram till H o V lampa. Lamporna i sig kan inte styra vilken spänning dom matas med.
 
Tror han syftade på två olika fordon. När det gäller en och samma bil har du normalt sett samma värde på spänningen fram till H o V lampa. Lamporna i sig kan inte styra vilken spänning dom matas med.

Nej precis, eftersom en standardlampa optimeras mer för livslängd än bästa ljus.
När man designar en "premiumlampa" så tullar man en hel del på livslängden för att få fram ett mer intensivt ljus.
Väldigt förenklat kan man dra liknelsen "tunnare glödtråd" som alltså kommer att brinna mer intensivt, men under kortare tid. TANSTAAFL, helt enkelt.

Det går utmärkt att köra premium i en potta och vanlig long-Life i den andra.
En bra övning för att se hur stor eller liten skillnaden är mellan lampor.

Jag har en "+90%" lampa i en bil just nu som ger trist ljusbild.
Jag skall lägga upp några bilder vad det lider.
 
Toppen, jag är absolut intresserad av vad de har att säga.

Mvh,
Ingvar
 
Tror han syftade på två olika fordon. När det gäller en och samma bil har du normalt sett samma värde på spänningen fram till H o V lampa. Lamporna i sig kan inte styra vilken spänning dom matas med.
Jo förstod det men var bara ute efter att det är inte enbart spänningen som styr hur gult ljuset är.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top