Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bra skrivet.sen ska man ju inte glömma bort att hjälmarna idag är enormt säkra. Faktum är att dom man smäller så illa att hjälmen inte längre klarar av att skydda huvudet så har man med största sannolikhet smällt så ordentligt att resten av kroppen är så skadad att man troligen inte överlever i alla fall.
Vanligaste allvarliga skadorna idag är bröstskador. Så bröstskydd blir mitt nästa.
Sedan är det rätt vanligt tycker jag med ryggskador. Typ avslagna taggutskott på ryggraden. Så att satsa på ett ryggskydd som har bättre prestanda än det klarar skyddsnormen kan vara vettigt. Tycker jag.
Kan bara hålla med. Man har inte en susning framför allt hur snabbt ett sådant hölje åldras. Tror det är betydligt högre kvalite på plasten i de hjälmar som används tex i byggbranschen än de värsta exemplaren av MC-hjälmar. Såg ett test på yuotube där man slog en hammare i en riktigt snygg MC-hjälm.Jag vet inte men har mycket, mycket svårt att tro att en Kinesisk plastfabrikör som sprutar termoplast krukor har bättre kontroll på alla processparametrar än vad tex Arai och Shoei har på komposithjälmar.
En jävla pingpongboll i termoplast är fö alltid lättare än en glasfiberhjälm.
Tur det inte var ett huvud i hjälmen.
Men trots detta, med bra plast inga problem under i varje fall några år. Både Lidl och Biltema var ju i Plustestet hjälmar med termoplasthöljen.
Nolan blev väl lite upprörda över testet och en likadan annan Nolan testades och var helt okej.
Det är det som kallas tillverkningstoleranser.
Eller att man bytt underleverantör av plastinredningen.
Det är ju framför allt plastinredningen som genom att deformeras ska ta energin när huvudet inne i hjälmen smackar i asfalten. Annars hade man kunnat göra som i "bygghjälmar", skippa skumplast inredningen och sätta några plastband som håller huvudet i mitten av glasfiberhjälmen.
Last edited: