bra hoj för dragracing

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
tjena alla dårar därute:yoparty .

jag funderar på att ta licens för lite raktfram skoj:tummenupp
och jag undrar vilken hoj jag ska satsa på och hur jag får tag i delar på bästa sett ex förlängd sving etc.

alla svar är nyttigt.

funderar på överladdat men bror på ekonomin i vinter :tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag skulle tippa på att en hayabusa är ett bra val. Mycket kubik och hk. Själv kör jag med en gsxr 1000 på strippen då och då, men bara på skoj. Sänkt med förlängd sving. Inte den ultimata cykeln för detta men nu funkar den fint!
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Jag tycker nog det ser ut som att tvåtaktarn får stryk i båda rullarna.. Trots wheeliebar..:pannkyss
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Åsell

Flathead Fucker MC
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Timrå
Hoj
Katana pastell edition*Flathead-38
Du som jobbar på Moped och Motor, finns väl bara 3st alternativ egentligen!
*ZX12R
*ZZR 1400
*V-ROD
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Du som jobbar på Moped och Motor, finns väl bara 3st alternativ egentligen!
*ZX12R
*ZZR 1400
*V-ROD


jo de finns de men pengarna finns inte hehehe till en ny hoj utan de måste bli en orginal hoj alt med turbo som är bättre begangnad som jag kommer bygga på:yoparty . men vist de är alltid roligare med nytt :tummenupp
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
jo de finns de men pengarna finns inte hehehe till en ny hoj utan de måste bli en orginal hoj alt med turbo som är bättre begangnad som jag kommer bygga på:yoparty . men vist de är alltid roligare med nytt :tummenupp


Kolla på köp och sälj. Sök på turbo. Tror att det finne minst en lämplig moppe !
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Lagom preppad! Auto-låda från 1'an till 2'an - coolt!

Vilken MC-klass hade du tänkt börja tävla i?

pro streetbike skulle vara trevligt att köra i men en fråga om just pro streetbike. får man köra med vanliga gathojar där eller är de klassen under ?
kanske bra och veta innan man börjar bygger:D
 

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örsundsbro
Hoj
GSX-R 1100 -90
Kawa trepip

Åk Kawatrippel som jag gjorde. Inga svampar, oljepumpar, kamkedjor, fyrtaktande, turbosar och annat bluddrande skit. Lyssna på sången! :hihi

http://videos.streetfire.net/Player.aspx?fileid=3D5C3212-890C-4572-BF7C-10BE7A8E0709
Original 500:a
http://www.youtube.com/watch?v=xtlPX-Lz9u8
H2 750 Dragbike
http://www.youtube.com/watch?v=LWxqNcRPR1k

Här är min triplesstråd med mera 2T-porr.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=137459

/J


Visst är dessa hojjar kul. Jag har flera stycken. Men åka dragracing idag. Knappast något som förstahoj.

En H2 som utgångsobjekt kostar mycket och är svår att få tag på.
Ebbes vev kostar mm mm
Portning...
Och driftsäkerheten gör att behovet av reservdelar är stort.
Och dessa är svåra att få tag på och dyra.
Summa summarum: En dyr lösning som är svår att hålla igång.

Skillnad för Ebbe som byggt en firma för detta.

För 30 år sen köpte Denco kompletta hojar för billig peng, plockade ur motorn och slängde resten. Det var då det....

Men även om Ebbe och Bo T får sina grejjer att funka, så är det inget för nybörjaren.

Att starta med en sån här hoj kräver mycken vana. Pga obefintligt vridmoment vid normala varv måste motorn hållas på konstant högt varv och det mesta regleras med kopplingen. Att släppa kopplingen för snabbt => motorn går ner i varv, och sen dra från lågvarv.... tiden rinner iväg.

Summa: Dyrt, dålig driftsäkerhet, svårhanterat, men j*vl*gt kul.

PS Bland mina gamla grejer står ett dragracing chassie. En H2 ram med rake i styrhuvud, fyrkantrör istället för stötdämpare, förlängd sving, glasfiberattrap som tank mm.
+ 2-3 omgångar H2 cylindrar, VM38 förgasare special mm mmm
Så om nån trots mina varningar vill prova så...
Kanske bygger jag ihop det till Sjörakan nån vinter....
 

Bifogat

  • H2_Vev.jpg
    H2_Vev.jpg
    26.5 KB · Visningar: 109

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örsundsbro
Hoj
GSX-R 1100 -90
Dragracing hoj

Utan fläkt

Suzuki GSX 1100 80-87. Helst 84-87.
Finns mycket grejer. Bara att välja ambitionsnivå.
1428 cc är "std big block" för sugmotorn

Med fläkt

Suzuki GSX-R 1100 89-92.
Turbo på en sån är väl utprovat. 240 hk direkt på std motor.
Sen är det $ och ambition uppåt
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hmm , Står det inte redan en turbobusa i ditt garage

Klart att farsan måste bistå sin son i detta ädla uppdrag:yoparty :D


Lite vinkelslip och lite glasfiberplastande och du har en dräpare:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lagom preppad! Auto-låda från 1'an till 2'an - coolt!

Haha! Ja visst är det!
Jag tycker bara det är kul att retas lite med att visa gamla triplesfilmer från nätet eftersom många yngre inte känner till att tex Schultzes bike mfl var snabbast i prostock så länge.

/J


Visst är dessa hojjar kul. Jag har flera stycken. Men åka dragracing idag. Knappast något som förstahoj.

En H2 som utgångsobjekt kostar mycket och är svår att få tag på.
Ebbes vev kostar mm mm
Portning...
Och driftsäkerheten gör att behovet av reservdelar är stort.
Och dessa är svåra att få tag på och dyra.
Summa summarum: En dyr lösning som är svår att hålla igång.

Skillnad för Ebbe som byggt en firma för detta.

För 30 år sen köpte Denco kompletta hojar för billig peng, plockade ur motorn och slängde resten. Det var då det....

Men även om Ebbe och Bo T får sina grejjer att funka, så är det inget för nybörjaren.

Att starta med en sån här hoj kräver mycken vana. Pga obefintligt vridmoment vid normala varv måste motorn hållas på konstant högt varv och det mesta regleras med kopplingen. Att släppa kopplingen för snabbt => motorn går ner i varv, och sen dra från lågvarv.... tiden rinner iväg.

Summa: Dyrt, dålig driftsäkerhet, svårhanterat, men j*vl*gt kul.

PS Bland mina gamla grejer står ett dragracing chassie. En H2 ram med rake i styrhuvud, fyrkantrör istället för stötdämpare, förlängd sving, glasfiberattrap som tank mm.
+ 2-3 omgångar H2 cylindrar, VM38 förgasare special mm mmm
Så om nån trots mina varningar vill prova så...
Kanske bygger jag ihop det till Sjörakan nån vinter....

Jo det har du rätt i, det är ju inga nybörjarhojar det där, skulle fler fara fram som Bo T gjorde i början av sitt lustgaslabbande för 15 år sedan så skulle det ju heller inte vara bra för det lilla bestånd av block som finns kvar. Då fanns det ju nog med delar för nybörjarmisstag.

Jag tycker som sagt bara att det är kul att få påpeka att den idag till synes okända hojmodellen har varit och fortfarande är så rask i rätt händer.

Vore kul att höra H2 sång på sjörakan! :yoparty

Ska jag vara seriös, praktisk och nykter i ett svar så är det väl bara att skaffa en vanlig tråkbusa om man ska börja köra idag. De har ju redan från början kraftigare kopplingskorg och transmission än gixxer och R1 mm. Men det beror väl som Brink sägar vad man ska köra i för klass.
Men själv gillar jag udda hojar.

J/
 
Last edited:

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Hmm , Står det inte redan en turbobusa i ditt garage

Klart att farsan måste bistå sin son i detta ädla uppdrag:yoparty :D


Lite vinkelslip och lite glasfiberplastande och du har en dräpare:tummenupp

jaje men den står där och bara myser ;) man ahr fått testa den några gånger och bakhjulet på 6an är inga större problem:yoparty . vi ska upp med den till erik marklund någon gång nästa månad och köra den i bänken så då ska jag passa på att fråga han personligen om lite saker angående köp av turbo prylar :tummenupp
 

Dragbiker

Dragbiker
Gick med
27 Jun 2005
Ort
I Sverige
Hoj
ZX-14 Turbo
Pro street bike är inte direkt ngn instegsklass kanske... Men den klart ballaste klassen tycker jag i alla fall.
Det finns några cyklar till salu både med sugmotor och turbo.
Brukar vara betydligt billigare att köpa färdig hoj än att bygga själv.

Gå in på Prostreetbike.se så får du mer info om klassen

Mvh

Svenska mästaren 2007 i PSB
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Pro street bike är inte direkt ngn instegsklass kanske... Men den klart ballaste klassen tycker jag i alla fall.
Det finns några cyklar till salu både med sugmotor och turbo.
Brukar vara betydligt billigare att köpa färdig hoj än att bygga själv.

Gå in på Prostreetbike.se så får du mer info om klassen

Mvh

Svenska mästaren 2007 i PSB


man måste ju utmana sig själv lite granna ochså :tummenupp.

om jag bygge själv så kommer jag ha kvar blinkers och hela den biten på den.för hojen måste vara besiktad. det blir så dyrt att handla två hojar. bättre och ha en hoj men med 2 st olika svingar iställe ;)

man vill ju henka på sporthojs gänget på onsdagarna ju hehe:yoparty
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top