Kawa trepip
Visst är dessa hojjar kul. Jag har flera stycken. Men åka dragracing idag. Knappast något som förstahoj.
En H2 som utgångsobjekt kostar mycket och är svår att få tag på.
Ebbes vev kostar mm mm
Portning...
Och driftsäkerheten gör att behovet av reservdelar är stort.
Och dessa är svåra att få tag på och dyra.
Summa summarum: En dyr lösning som är svår att hålla igång.
Skillnad för Ebbe som byggt en firma för detta.
För 30 år sen köpte Denco kompletta hojar för billig peng, plockade ur motorn och slängde resten. Det var då det....
Men även om Ebbe och Bo T får sina grejjer att funka, så är det inget för nybörjaren.
Att starta med en sån här hoj kräver mycken vana. Pga obefintligt vridmoment vid normala varv måste motorn hållas på konstant högt varv och det mesta regleras med kopplingen. Att släppa kopplingen för snabbt => motorn går ner i varv, och sen dra från lågvarv.... tiden rinner iväg.
Summa: Dyrt, dålig driftsäkerhet, svårhanterat, men j*vl*gt kul.
PS Bland mina gamla grejer står ett dragracing chassie. En H2 ram med rake i styrhuvud, fyrkantrör istället för stötdämpare, förlängd sving, glasfiberattrap som tank mm.
+ 2-3 omgångar H2 cylindrar, VM38 förgasare special mm mmm
Så om nån trots mina varningar vill prova så...
Kanske bygger jag ihop det till Sjörakan nån vinter....