fjunis
Guest
Vet att det finns en hel drös på det här forumet som kvalar in att svara på om jag tänker någorlunda rätt...så här är det...
Efter att ha passerat 30 så har jag insett att jag kanske måste börja förverkliga mina tankar om att åka lite hoj, medan man fortfarande är vid någorlunda god vigör. Huvudsyftet är egentligen att komplettera min skoterkörning under barmarksperioden.
Jag är egentligen mest intresserad av offroadåkning men vet egentligen inte vad som är roligast förrän jag provat.
Har inget kort men ska ta, och då för tung eftersom jag tänker åka något som har ett vikt/effektförhållande som passar in i den klassen, oavsett om det blir 400, 600 el mer kubik.
Just ja, nu till själva frågan:
Vägverket säger minst 700cc och 35kW på hojen man kör upp på vilket ger en hel del alternativ. Jag hade tänkt köpa mig en hoj som klarar de kraven men bara för själva kortet, sen byter jag...om jag inte trivs med hojen förstås.
Enligt vänner som själva åker/har åkt så är en offroadhoj en enkel hoj att lära sig på. Dessutom kanske en sån hoj tål att man lägger ner den ett par ggr under läroperioden utan att det måste bli ett stort hål i plånboken.
Det jag behöver är alltså en offroadare på minimum 700cc och priset ska helst vara mellan 20-25k.
För min del är det viktigaste egentligen att den startar när man behöver den och att den behöver minimalt med service. Prestanda och utseende är underordnat. Dessutom är det ju bra om man inte förlorar alltför mkt när man sen ska sälja vidare efter avklarat kort. Försäkringsmässigt är väl en offroadare ett bra val oxå...el?
Givet förutsättningarna har jag börjat snegla på en stor enstånka, Suzuki DR 800 av årsmodell 90-92. Jag vet att alla hojar har svagheter och styrkor men är det ett bra val av förstahoj för en som ska ta kort?
Sen vill jag givetvis höra om det finns några uppenbara problem med den här hojen man bör veta om utifall man ger sig i kast med att inhandla en. Alla synpunkter är varmt välkomna!
Efter att ha passerat 30 så har jag insett att jag kanske måste börja förverkliga mina tankar om att åka lite hoj, medan man fortfarande är vid någorlunda god vigör. Huvudsyftet är egentligen att komplettera min skoterkörning under barmarksperioden.
Jag är egentligen mest intresserad av offroadåkning men vet egentligen inte vad som är roligast förrän jag provat.
Har inget kort men ska ta, och då för tung eftersom jag tänker åka något som har ett vikt/effektförhållande som passar in i den klassen, oavsett om det blir 400, 600 el mer kubik.
Just ja, nu till själva frågan:
Vägverket säger minst 700cc och 35kW på hojen man kör upp på vilket ger en hel del alternativ. Jag hade tänkt köpa mig en hoj som klarar de kraven men bara för själva kortet, sen byter jag...om jag inte trivs med hojen förstås.
Enligt vänner som själva åker/har åkt så är en offroadhoj en enkel hoj att lära sig på. Dessutom kanske en sån hoj tål att man lägger ner den ett par ggr under läroperioden utan att det måste bli ett stort hål i plånboken.
Det jag behöver är alltså en offroadare på minimum 700cc och priset ska helst vara mellan 20-25k.
För min del är det viktigaste egentligen att den startar när man behöver den och att den behöver minimalt med service. Prestanda och utseende är underordnat. Dessutom är det ju bra om man inte förlorar alltför mkt när man sen ska sälja vidare efter avklarat kort. Försäkringsmässigt är väl en offroadare ett bra val oxå...el?
Givet förutsättningarna har jag börjat snegla på en stor enstånka, Suzuki DR 800 av årsmodell 90-92. Jag vet att alla hojar har svagheter och styrkor men är det ett bra val av förstahoj för en som ska ta kort?
Sen vill jag givetvis höra om det finns några uppenbara problem med den här hojen man bör veta om utifall man ger sig i kast med att inhandla en. Alla synpunkter är varmt välkomna!