Bra hoj för en nybörjare som ska ta kort

fjunis

Guest
Vet att det finns en hel drös på det här forumet som kvalar in att svara på om jag tänker någorlunda rätt...så här är det...

Efter att ha passerat 30 så har jag insett att jag kanske måste börja förverkliga mina tankar om att åka lite hoj, medan man fortfarande är vid någorlunda god vigör. Huvudsyftet är egentligen att komplettera min skoterkörning under barmarksperioden.

Jag är egentligen mest intresserad av offroadåkning men vet egentligen inte vad som är roligast förrän jag provat.
Har inget kort men ska ta, och då för tung eftersom jag tänker åka något som har ett vikt/effektförhållande som passar in i den klassen, oavsett om det blir 400, 600 el mer kubik.

Just ja, nu till själva frågan:
Vägverket säger minst 700cc och 35kW på hojen man kör upp på vilket ger en hel del alternativ. Jag hade tänkt köpa mig en hoj som klarar de kraven men bara för själva kortet, sen byter jag...om jag inte trivs med hojen förstås.
Enligt vänner som själva åker/har åkt så är en offroadhoj en enkel hoj att lära sig på. Dessutom kanske en sån hoj tål att man lägger ner den ett par ggr under läroperioden utan att det måste bli ett stort hål i plånboken.
Det jag behöver är alltså en offroadare på minimum 700cc och priset ska helst vara mellan 20-25k.
För min del är det viktigaste egentligen att den startar när man behöver den och att den behöver minimalt med service. Prestanda och utseende är underordnat. Dessutom är det ju bra om man inte förlorar alltför mkt när man sen ska sälja vidare efter avklarat kort. Försäkringsmässigt är väl en offroadare ett bra val oxå...el?

Givet förutsättningarna har jag börjat snegla på en stor enstånka, Suzuki DR 800 av årsmodell 90-92. Jag vet att alla hojar har svagheter och styrkor men är det ett bra val av förstahoj för en som ska ta kort?
Sen vill jag givetvis höra om det finns några uppenbara problem med den här hojen man bör veta om utifall man ger sig i kast med att inhandla en. Alla synpunkter är varmt välkomna!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
fjunis skrev:
...Det jag behöver är alltså en offroadare på minimum 700cc och priset ska helst vara mellan 20-25k...
...Givet förutsättningarna har jag börjat snegla på en stor enstånka, Suzuki DR 800 av årsmodell 90-92...
Till att börja med så finns det ganska få offroadare på över 700cc. Dessutom så är de inte särskilt vanligt förekommande i den prisklass du är ute efter.

Jag vet inte om en DR800 vore ett så särskilt bra val för en nybörjare som ska använda den till att ta körkortet. Den har nämligen väldigt mycket motorbroms - antingen så gasar man eller så motorbromsar man.

En Honda Africa Twin vore nog lämpligare. Mjukare motorgång. Men kanske lite hög om det är så att du är kort i rocken. Osäker på om den finns att få tag i för 20-25k.

Annars så skulle Yamaha Super Tenére kanske vara ett alternativ. Samma motor som sedan borrades från 750cc till 850cc och användes i TDM850 och TRX850. Jag vet dock inte hur de ligger prismässigt eller hur många kW motorn är på.

fjunis

Guest
Esquire skrev:
Till att börja med så finns det ganska få offroadare på över 700cc. Dessutom så är de inte särskilt vanligt förekommande i den prisklass du är ute efter.

Jag vet inte om en DR800 vore ett så särskilt bra val för en nybörjare som ska använda den till att ta körkortet. Den har nämligen väldigt mycket motorbroms - antingen så gasar man eller så motorbromsar man.

En Honda Africa Twin vore nog lämpligare. Mjukare motorgång. Men kanske lite hög om det är så att du är kort i rocken. Osäker på om den finns att få tag i för 20-25k.

Annars så skulle Yamaha Super Tenére kanske vara ett alternativ. Samma motor som sedan borrades från 750cc till 850cc och användes i TDM850 och TRX850. Jag vet dock inte hur de ligger prismässigt eller hur många kW motorn är på.

Tack för synpunkterna!
Jag är helt med på ditt resonemang men då får man gå upp ca 40-50% i pris vilket kanske är enda vägen. Jag är dryga 186 i strumplästen så jag kvalar nog in för en Africa twin och hade priset varit i närheten skulle jag utan vidare hellre slå till på en sån. Givet att man får betala så pass mkt mer för de hojarna, skulle du själv tycka att det var värt det? El är det så att jag klarar mig på enstånkan?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Är det 20-25k för kommande hojjar oxo eller? Highland ska tydligen vara riktigt häftig. Annars tycker jag att samtliga supermotardhojjar e ett bra val att börja på, men de är ju mindre än 700kubik. Ska man köra grusvägar så går det aldeles utmärkt med en sån cykel (beroende på däcksval då), däremot kan det vara lite kämpigt på stigar och rent ute i skogen ;)

Det är ju inte direkt så det inte går låna en hoj för uppkörning, det är inte som mellanklass där det finns ett 10tal i en mindre stad ;)

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
DR800 har en väldigt skum motorkaraktär, den är helt död på lägre varv.
Den ligger väl nånstans på gränsen vad som är nyttigt att tillverka kubikmässigt på en enstånka.

Jag tycker de mindre stånkorna är roligare, men det är ju en ren smaksak, åker man långa bitar så har den ju en stor tank åtminstonde.
Och för knixiga grusvägar så är en stånka överlägsen de här nämnda flercylindriga ökenhojarna (utom möjligen den svindyra highland som nämndes, men den kommer ju knappast på tal för normalt folk).

fjunis

Guest
OlleR skrev:
Är det 20-25k för kommande hojjar oxo eller? Highland ska tydligen vara riktigt häftig. Annars tycker jag att samtliga supermotardhojjar e ett bra val att börja på, men de är ju mindre än 700kubik. Ska man köra grusvägar så går det aldeles utmärkt med en sån cykel (beroende på däcksval då), däremot kan det vara lite kämpigt på stigar och rent ute i skogen ;)

Det är ju inte direkt så det inte går låna en hoj för uppkörning, det är inte som mellanklass där det finns ett 10tal i en mindre stad ;)

Närå, jag ska nog lägga på en del när jag förstått hur kul det är att åka :)

Egentligen är enda anledningen till storleken på hojen vägverkets krav. Annars skulle jag inte ens titta åt det hållet. Mindre, lättare och roligare är det jag egentligen vill ja, och ja, en motard skulle inte sitta helt fel...absolut inte.

Som jag tänker nu är det kortet först och visa att jag kan köra. Sen när jag klarat av det så får jag väl önska relativt fritt. Inga grejor man spränger ljudvallen med bara för då säger nog familjen stopp...

fjunis

Guest
Bara så att jag förtydligar lite här...
Jag tänker inte behålla den efter klarat kort så det spelar mindre roll om den är det allra bästa valet av hoj. Jag har insett att det finns ett urval men priset ligger klart lägre på DR:en.

Att det är mkt motorbroms på den, påverkar det nämnvärt körbarheten? El att den är "död" på lägre varv?

Bra synpunkter annars!

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
fjunis skrev:
Att det är mkt motorbroms på den, påverkar det nämnvärt körbarheten? El att den är "död" på lägre varv?
Nu har jag inte kört den modellen, men va mycket motorbroms brukar betyda är ryckig körning (vilket innebär att det blir rätt uttröttande, detta märks speciellt när man är nybörjare och inte har lärt sig hur man ska beté sig) och eventuellt lite sladd då å då om man är oförsiktig. (när man ställer upp med sladd inför en kurva så använder man sig just av motorbromsen, inte så mycket bakbroms. Detta gäller fyrtaktare av större karaktär, där det är möjligt förståss)

Om vi säger att du skulle slå på direkt å köpa en motard så kan du ju köpa en som har kåpor över som du kan skrapa på, eller en som redan är skrapad. Förr eller senare så går man omkull när man kör motard ;) Annars kör man inte nog inspirerat! ...ifall det nu är så att du är rädd för att skrapa din första "riktiga" hoj. Som jag sa tidigare så brukar de gå ordna en hoj att köra upp på!

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Slänger mig in i tråden lite sent och mycket partisk: En tidig Cagiva Elefant får du för de pengarna (nåja, under 30 iaf)! Kanske inte helt idealisk som förstahoj och att köra upp på, men allt det andra får du; volym, effekt och en härlig V-twin. Dock krävs en del omtanke och service, men det kan man ta om man är entusiast!
Annars är det inte mycket kvar att välja på än de tidigare tipsen, lycka till med ditt val!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det är mycket krafter i rörelse, o mycket "vibbar" på en sådan hoj, jag hade en offroad twin o redan där var det vibrationer vid segdragning, och rätt kraftig "på/av" vid motorbroms, har en 4 cylindrig som är lite"snällare" i alla register registren, men tok-pulver på topp :tummenupp

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Jo, det är helt rätt angående vibbar och "på/av", vad gäller de lite större offroadarna (egenligen är de lika mycket (läs "lite") offroad som stadsjeepar är terrängfordon). Men skall det vara offroad på minst 700 cc finns det inte mycket att välja på. Det blir en kompromiss som kanske inte är helt lyckad alla gånger. Kanske är bättre att satsa på två hojar - en bra och billig förstahoj att träna på inför uppkörning, och sedan en offroad (eller vad man nu egentligen vill ha).Tyvärr brukar (bristen på) pengarna sätta stopp för sådana önskemål.
Själv kör jag "reiseenduro" (som tyskarna säger) för jag gillar lite mer upprätt körställning, dessutom blir det mest asfalt i alla fall. Tycker nog att modiga 200 kg är lite i mesta laget att baxa omkring på om vi pratar offroad. Men den duger å andra sidan till inspirerad körning på asfalt!

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...