Så, vad vill du använda hojen till? Fiskörning i storstan, långturer ner till italien, mysturer på 20 mil ett par helger på sommaren, utforska vägar som du aldrig åkt förr?Förstår om min fråga kanske var lite "vid" och att det är många olika parametrar som spelar in. Tänkte mest att det var bra med lite allmän input innan man ger sig ut för provkörning i djungeln av hojar .
Med "sporthoj" syftade jag nog mest att jag går från kåplöst till en hoj med kåpor.
Ulvhamne, tack för tipsen på hojar samt utbildning.
Hojen vill jag använda på olika sätt (långresor till utlandet, pendling, köra med polarna...). Kommer dock kanske bara köra fort och inte "skitfort" ? , så kanske att man då ska börja kolla på lite sporttourer istället. Det är väl drömmarna från tonåren om en cool sporthoj som hänger kvar ?
Ja, alltså, en riktig sporthoj ska man ju ha ägt nån gång i livet tycker jag, men du kan nog ta sikte på en billigare äldre modell, och samtidigt köpa dig en sporttourer, alternativt ha kvar din sv650, och se vilken du faktiskt kör mest med.Hojen vill jag använda på olika sätt (långresor till utlandet, pendling, köra med polarna...). Kommer dock kanske bara köra fort och inte "skitfort" ? , så kanske att man då ska börja kolla på lite sporttourer istället. Det är väl drömmarna från tonåren om en cool sporthoj som hänger kvar ?
Den känns bara stor innan du får rull på den, i övrigt en mycket bekväm och kompetent cykel, även med passagerare, ej att förringa.Jag upplever den som lite stor (är bara 173 cm)
Hojen vill jag använda på olika sätt (långresor till utlandet, pendling, köra med polarna...). Kommer dock kanske bara köra fort och inte "skitfort" ? , så kanske att man då ska börja kolla på lite sporttourer istället. Det är väl drömmarna från tonåren om en cool sporthoj som hänger kvar ?
Den är inte så farlig när den väl rör på sig.Jag upplever den som lite stor (är bara 173 cm)
Hade samma känsla. Då bytte jag bort min z1000sx mot en ninja H2. Efter fem veckor var jag helt less på den obekväma hojen med alldeles för mycket effekt som är omöjlig att utnyttja om man inte ligger över 200 knyck. Det blev en tuono istället.Hojen vill jag använda på olika sätt (långresor till utlandet, pendling, köra med polarna...). Kommer dock kanske bara köra fort och inte "skitfort" ? , så kanske att man då ska börja kolla på lite sporttourer istället. Det är väl drömmarna från tonåren om en cool sporthoj som hänger kvar ?
Men det går att tour’a med sporthoj också. Bild från förra sommaren, en väska bak med lite ombyte. Blev en tur på några hundra mil.Z1000SX är trevlig, som mitt fantasilösa forumnamn även antyder, jag hade en -17.
Ren sporthoj som t.e.x. den jag har nu ZX6R är plågsam mot kroppen längre turer, för mig i alla fall. Så viktigt att provköra och gärna lite längre om det är möjligt. Finns ju mycket därute. Ducati 950 Supersport S verkar trevlig och finns med väskor som tillbehör. Ska tydligen vara snällare mot kroppen. Eller Aprilia RS 660. Har dock inte prövat dessa själv, ännu.
Jodå, det går. Jag har kört ToR Enköping - Helsingborg några gånger på en literklubba, bland andra lite medellånga dagsturer. Jag tycker det är helt okej att nöta mil på en sporthoj, de flesta verkar dock tycka att det är lite jobbigt i längden.Men det går att tour’a med sporthoj också. Bild från förra sommaren, en väska bak med lite ombyte. Blev en tur på några hundra mil.
View attachment 475104
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |