Alla hojar är en touringhoj!Men det går att tour’a med sporthoj också. Bild från förra sommaren, en väska bak med lite ombyte. Blev en tur på några hundra mil.
View attachment 475104
Alla hojar är en touringhoj!Men det går att tour’a med sporthoj också. Bild från förra sommaren, en väska bak med lite ombyte. Blev en tur på några hundra mil.
View attachment 475104
Allt går om man vill. Viktigt att köpa hoj med hjärtat. Men också bra att vara lite klok och fundera på var de flesta milen kommer att köras, och åtminstone ha med det i beräkningen.Hojen vill jag använda på olika sätt (långresor till utlandet, pendling, köra med polarna...). Kommer dock kanske bara köra fort och inte "skitfort" ? , så kanske att man då ska börja kolla på lite sporttourer istället. Det är väl drömmarna från tonåren om en cool sporthoj som hänger kvar ?
Jag skulle vilja vända på den lite, hur mycket skit ska du ha med dig?Så, vad vill du använda hojen till? Fiskörning i storstan, långturer ner till italien, mysturer på 20 mil ett par helger på sommaren, utforska vägar som du aldrig åkt förr?
De riktiga sporthojarna kan göra allt det, men det är inte alls ovanligt att folk klagar på att de är jobbiga att köra, och det finns hojar som gör de sakerna bättre. Sporthojar är mest gjorda för att köras extra skitfort.
Om du bara funderar på att gå upp till kåpade hojar, men vill njuta av att puttra fram i lagom takt mer än att köra pulshöjande bombarrepor skulle jag personligen föreslå en valfri sporttourer som får pulsen att gå upp när du ser den.
Z1000SX, GSX-S1000F, Ducati SuperSport är några exempel på hojar i den klassen.
Det är mest smak och plånbok som avgör vilken du bör välja.
Det går ju skaffa sidoväskor till gixxern med. Nu hade det ju varit trevligt med snabbfästen för sidoväskor i samma diskreta stil som finns till Z1000SX, men annars räcker en rygga för en veckas packning för mig, förutsatt att jag inte har med mig ett par skor. För ett par skor fyller i princip en rygga på egen hand.Jag skulle vilja vända på den lite, hur mycket skit ska du ha med dig?
Som jag upplever det så är det inte sittställningen som är begränsare på supersporthoj. Min Gixxer som jag hade för något år sedan var (för?) snäll till vardagskörning. Det som oftast satte stopp var att jag nästan alltid behöver släpa på något. Det finns inte mycket tid till ren nöjesåkning, utan det är till jobbet, butiken, träningen, osv. Att åka med en fullpackad ryggsäck fungerar, men bli snabbt bökigt.
Kör rätt mycket (relativt) med Tenere'n nu för att det är så enkelt att spänna på något därbak brynad).
https://www.blocket.se/annons/goteborg/kawasaki_versys_650_64hk_abs_1000mil_topbox/101706603.... Varsågod,skit i drömmarna..de flesta klarar inte av att hantera mer än 68 hk ändå..där går gränsen..slår ett slag för denna...kan nog passa dina behov!..Hojen vill jag använda på olika sätt (långresor till utlandet, pendling, köra med polarna...). Kommer dock kanske bara köra fort och inte "skitfort" ? , så kanske att man då ska börja kolla på lite sporttourer istället. Det är väl drömmarna från tonåren om en cool sporthoj som hänger kvar ?
Han har ju redan en ganska sömnig twin, så att byta till en annan sömnig twin känns lite onödigt.https://www.blocket.se/annons/goteborg/kawasaki_versys_650_64hk_abs_1000mil_topbox/101706603.... Varsågod,skit i drömmarna..de flesta klarar inte av att hantera mer än 68 hk ändå..där går gränsen..slår ett slag för denna...kan nog passa dina behov!..
Hmm..så det kommer bli ett ytterliggareHan har ju redan en ganska sömnig twin, så att byta till en annan sömnig twin känns lite onödigt.
Då måste jag ju tipsa om att skaffa en avstrypt H2 istället. MOAR POWWA!
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|