bra långåkare

Gick med
25 Apr 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 600 srad -99
Halloj.
Övar manöverprov för fullt och kommer om allt går enligt planerna ha mitt A kort (tung) nästa vecka.. Så börjar funderingarna på vad jag ska skaffa för hoj. Mina ambitioner är att ha nåt som passar bra för såväl långturer (typ hojsemester) som kurviga småvägar. Den bör heller inte vara allt för dyr att försäkra då jag har studielån kvar att betala. Inköpsbudgeten ligger väl på mellan 20 och 30k... Det jag övningskör är en Honda Hornet 900 som jag iofs trivs väldigt bra med men tror inte jag har råd att ha en.
Några förslag?

manneman

Guest
Ska du på semester=Långturer då ska du enbart leta efter kåphojar, det är skönt att slippa fartvinden.
Av försäkringsskäl så bör du nog kolla efter hoj i 600cc klassen. yamaha xj 600, Suzuki RF 600 är 2 förslag...

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
jag kom just hem efter 1000 mil touring nere i sydeuropa med min R1:a. Har funkat hur bra som helst. Kan varmt rekommendera R1 att ha som både tourer och busmaskin. Sen kanske din budget är lite stram. Men det går om man vill. Jag går på studielån som fattig student och kör R1.

//Morphine

Gick med
25 Apr 2005
Hoj
Ska du på semester=Långturer då ska du enbart leta efter kåphojar, det är skönt att slippa fartvinden.
Av försäkringsskäl så bör du nog kolla efter hoj i 600cc klassen. yamaha xj 600, Suzuki RF 600 är 2 förslag...

Vad kostar dem i försäkring på ett ungefär? Funderar lite på veteranare med just för att komma ner i försäkring..

En hornet 600 då? ligger väl runt din prisklass?

Vet du vad den kostar att försäkra?

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Äh, pjosk. Jag har aldrig lidit av fartvinden på en hoj. Det är en personlig smaksak om man tycker att det blåser mycket på en kåplös hoj eller inte.

Yamaha XJ 600 S är inte någon vidare bra hoj. Bättre är t.ex. den RF600 du nämner. Även Bandit 600 S, Kawasaki ZZR600, Suzuki GSX 600 F (finns även som 750) skulle nog kunna passa.

Annars så är Hondas Deauville och Transalp ganska kompetenta långfärdsmaskiner som är driftsäkra och inte kostar särskilt mycket att äga. Men de kanske inte är så spännande.

Sedan beror det ju också vad som menas med långturer och hojsemester. Om det är två veckor med tält, spritkök och dagsetapper uppåt 100mil eller om det är en vecka med kontokort och dagsetapper på 20-30mil.

Det viktigaste är iaf hur bekvämt du poetry_princess sitter på hojen.

Gillarhoj

Lev medans du kan sedan är det försent.
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
98 Honda CBR1100 XX
Hej
Varför inte en Honda CBR1000 F Borde funka bra och åka på långturer med.Den borde ligga bra under min i försäkring:)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kan du tänka dig en "offroad" så är ju de lätt den skönaste långfärdshojen.
transalp som nämdes, africa twin 750 lite roligare.. finns ju förstås mera..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Honda (hornet 600) har märkesförsäkrning och de nyare modellerna enligt uppift riktigt bra chassie att svänga med. Lite väl upprätt i mitt tycke, men ett styre går ju alltid att byta ut!

Nu vet jag inte vad din definition av "busigare" är, men kolla twinnarna också. SuperDuke, Touno, Firestorm mf..

Varierande kåpor, men under 130 gör det inget och långfärd över det kostar rätt mkt däck om man inte ska åka på bakelit. och då tappar du det där med "kul" iaf.

Twin ger galet mkt botten vilket gör det kul, men med ngt mindre toppeffekt vilket känns bra när fösäkringsbrevet kommer.

SuperDuken är det roligaste jag haft (jämte Gixxer, R1 mf) med sina "ynkliga" 120 hk.

Åtminstone Firestormen (Honda VTR 1000) borde finnas till rätt tacksamma priser. Den är helt ok som tourer, och funkar bra på kurvig småväg också, lite mjuk för bana kanske, men där ingår inga kompromisser som långfärd ;-).

Last edited:

Twin-lover

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Honda VTR 1000 SP1 -00
VTR 1000F helt klart en kul hoj. Drar lite mycke soppa bara:) Köper man den 97:an så kommer försäkringen ner på IF-Honda. Ett måste dock med Öhlins-fjädrar i gaffeln annars e den mjuk:D

VFR 750 är en kanon hoj med. Inte bäst på nått men Bra på allt:yoparty :yoparty

DrGonzo

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
SV650s
SV650(s) har en motor som kommer dra på dina smilband :tungan Försäkringen är billig dessutom. Här är en utan kåpa som ligger inom din budget:

http://www.blocket.se/vi/17000254.htm?ca=15_s

Man får välja mellan att sitta framåtlutad med vindruta eller upprätt utan ruta.. svårt att säga vad som är mest bekvämt för långfärd.

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
VFR 750 -94 och framåt alt. en Honda ST1100 som slukar mil som amerikaner slukar olja :)

Gick med
25 Apr 2005
Hoj
SV650(s) har en motor som kommer dra på dina smilband :tungan Försäkringen är billig dessutom. Här är en utan kåpa som ligger inom din budget:

http://www.blocket.se/vi/17000254.htm?ca=15_s

Man får välja mellan att sitta framåtlutad med vindruta eller upprätt utan ruta.. svårt att säga vad som är mest bekvämt för långfärd.

Ooo den var ju sjukt snygg.. Precis min stil :)

köp min, tror den skulle passa dig utmärkt..

se nedan

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=20832

Jo men så rik är jag inte. Måste tyvärr även vänta med köpet till nästa säsong.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...