Bra ljuddämpade hjälm!

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Hoj
Monster 696
Tjena MC pågar, som ni märker är jag ganska ny här. Men jag letar iaf efter en ny hjälm, och jag har kollat lite på en svart XR1000 från Shoei. Dämpar den ljudet bra? :hördu
För det är tänkt att jag ska köpa en 125 som har 2taks motor och man vill ju kunna köra lite motorväg innan det känns som att man har ett getingbo i hjälmen, haft trimmad moped innan och det var ingen trevlig upplevelse att ligga länge i hög hastighet kan jag säga! Så sporthoj medlemmar? Vad tycker ni? Folk med egna erfarenheter uppskattas! :tungan :D

Mvh Marvin :hojraket

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Motorn är inte det som bullrar ens i laglig fart på motorvägen, det är vindbruset. Min hoj låter en del tycker folk, men inte ens den motorn som är 13 ggr större än din låter alltså mer än vindbruset i 110. Man hör motorn men det är inte det ljudet som är det jobbiga. Men du kommer säkert att få bra tips på tysta hjälmar, jag har inte så stor erfarenhet av tysta hjälmar.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Som sagt inte motorljudet som är låter, xr1000 är ok i farter upp till en bit över 250 och där lär du inte vara.
Åkte med helsystem och liten burk några mil, samma där vindbruset.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Oavsett vilken hjälm du väljer så gör öronproppar den största skillnaden. Prova med apotekets engångs, funkar bra.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
XR-1000 är i sig inte jättetyst (kör med den själv), men absolut ingenting man tänker på (min 954 är ganska högljudd när man manglar på). Skulle du tycka att den är för högljudd kan du alltid köpa till ett whisperkit för typ 300 bananer, så blir den ungefär så tyst som en hjälm kan vara.

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
finns nåt som heter whisperstrip, det tystar vindbruset en del.

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Eftersom du frågar vilken hjälm som ljuddämpar bäst så kan jag säga att det är omöjligt att svara på. I den mån en hjälm dämpar ljudet så beror det på hur väl den passar runt dina öron, dvs hur väl hjälmens form (oval, rund etc) passar till din skalle.

Vissa hjälmar orsakar mer ljud än andra pga ventiler som sticker ut i vinddraget etc och där finns vissa generella skillnader mellan modeller. Som regel är det mer "gammaldags" hjälmar med slät yta typ Shoei Raid som viner mindre då. En del buller (det mer lågfrekventa vindmullret) uppstår dock av turbulenta luftflöden omkring integralbågen och din hals och då är det återigen passformen som har betydelse, liksom nämnda möjligheter att sätta dit whisper-kit etc (finns olika namn på detta hos olika hjälmtillverkare) som tätar hjälmhålet runt hakan och halsen.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inga problem alls - om man vill ha nedsatt hörsel och tinnitus.

Jag har aldrig använt hörselproppar. Jag tror att man ska ha anlag för tinnitus om man ska får det.

Själv tycker jag att det är lite otäckt att åka med hörselproppar i trafiken, man blir berövad en del i varseblivningsprocessen. Det är ju ofta man på ett knappt förnimbart ljud blir varse en bil som smugit upp i döda vinkeln tex.

Inte helt lätt val.
Tycker jag jag.

/J

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag kör, för vad det är värt, inte med öronproppar och jag har inte heller känt något behov av att köra med det whisperkit jag faktiskt har till hjälmen.

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Hoj
Monster 696
Okej, blir väl iväg att testa en XR1000 då för att se hur den sitter på skallen då, om den e skön så får det väl bli en sån då! :tummenupp

BTW Jörgen jag såg din HD i Norrtälje i helgen, den va fet! :D

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Jag har aldrig använt hörselproppar. Jag tror att man ska ha anlag för tinnitus om man ska får det.

Själv tycker jag att det är lite otäckt att åka med hörselproppar i trafiken, man blir berövad en del i varseblivningsprocessen. Det är ju ofta man på ett knappt förnimbart ljud blir varse en bil som smugit upp i döda vinkeln tex.

Inte helt lätt val.
Tycker jag jag.

/J
De öronproppar som jag använder filterar inte bort ljud utan dämpar vindbruset och onödigt motorbuller. Alla andra ljud är mer eller mindre krispklara.

Bilar som dyker upp i döda vinkeln måste vara ett hd-relaterat problem :arsele

Inga problem alls - om man vill ha nedsatt hörsel och tinnitus.
Lite så, ja.

Last edited:

bs

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Busa -08, KTM 525, DRZ400s, Monkey, XT600, and NoClue
Kostar lite iofs, men.....

Köpte på mig en Shuberth S1 Pro för någon vecka sedan.
Kan rekommenderas! :tummenupp

Lite skillnad i laglig fart, men desto större i högre fart. Dessutom väldigt lite mottryck i astronomisk fart. Men som sagt - smakar det så kostar det....:D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
De öronproppar som jag använder filterar inte bort ljud utan dämpar vindbruset och onödigt motorbuller. Alla andra ljud är mer eller mindre krispklara.

Jag säger bara att det inte är okontroversiellt att plugga igen öronen innan man ger sig ut i trafiken. När jag pratar med folk som har pluggar i öronen brukar de iaf signalera åt mig att sluta pratat tills de fått ur pluggarna ty annars hör de inte vad jag säger.

Bilar som dyker upp i döda vinkeln måste vara ett hd-relaterat problem :arsele

Lite så, ja.

Sothoran lär lämna din alpmoppe långt efter på motorvägen iaf! :tungan

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Det kan jag faktiskt hålla med om så som den gick :eek:

Tack.

Bäst att jag förtydligar mig inför de andra innan detta ämne spårar ur i vanlig SH-tradition: Jag tycker att du visst kan/ska använda proppar i öronen, det är nog klokt, merparten av hojåkarna gör ju det. Jag ville bara att du som just börjat åka ska veta att det finns nackdelar också. Allt är inte svart och vitt. Men känner man till nackdelar och risker så är det ju lättare att hantera dom.

Jag å min sida känner mig så gravt handikappad av proppar i öronen att jag aldrig blivit vän av dom. jag vill kunna höra motorns alla ljud, för att tex kunna detektera minsta spikning, eller om det finns ngt svagt missljud som inte ska vara där. Och jag vill höra andra bilar och hojar som är utom mitt synfält, tex i rondeller.

Men det finns säker frekvensselektiva proppar som kan passa mig, men jag har då inte hittat dom än

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Jag tycker det beror lite på hur man kör. Någon helt tyst hjälm tror jag inte finns. kör jag motorväg är det apotekets gula som dämpar det mesta, vill man höra mer av motorn på mindre snabba vägar har jag ett par öronproppar som bara dämpar vind/väg brus men släpper igenom ljud av högre frekvens, filtrerar altså. Kör jag inne i stan bara kör jag utan eller med fet rock i in-ear lurar :yoparty Lägga en tusenlapp extra på en hjälm man tror ska vara lite tystare tror jag inte på (men jag kan ha fel) tror det är bättre att använda sej av riktiga öronproppar. En tyst hjälm för mej kanske inte är en tyst hjälm för dej, våra huvuden är med största säkerhet helt olika och göra en generell hjälm går inte!

Du vet väl att man kan gjuta proppar som passar bara för dina öron?

Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Tack.

Bäst att jag förtydligar mig inför de andra innan detta ämne spårar ur i vanlig SH-tradition: Jag tycker att du visst kan/ska använda proppar i öronen, det är nog klokt, merparten av hojåkarna gör ju det. Jag ville bara att du som just börjat åka ska veta att det finns nackdelar också. Allt är inte svart och vitt. Men känner man till nackdelar och risker så är det ju lättare att hantera dom.

Jag å min sida känner mig så gravt handikappad av proppar i öronen att jag aldrig blivit vän av dom. jag vill kunna höra motorns alla ljud, för att tex kunna detektera minsta spikning, eller om det finns ngt svagt missljud som inte ska vara där. Och jag vill höra andra bilar och hojar som är utom mitt synfält, tex i rondeller.

Men det finns säker frekvensselektiva proppar som kan passa mig, men jag har då inte hittat dom än
Frekvensselektiva, bra ord! :tummenupp

Du kanske missförstod mig men jag försökte verkligen inte pracka på dig öronproppsanvändande. Ville bara påpeka att jag inte är en halvdöv missil som far runt utan omvärldskontroll. Det är väl lite avhängigt på hörseln också. För mig erbjuder öronproppar en ljudbild liknande den man får i en bil; minimalt med vind- och vägbrus men total klarhet i övrigt.

Men du har rätt, skulle jag använda "sovproppar" av skumgummi vore jag totalt sinnesberövad. Och även iq-berövad för den delen.

Motorväg är för flugfångare :hihi

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jo det är nog mycket en vanesak. Dock brukar jag ha fullt på hörseltester och brukar tex kunna höra annalkande hojar bakom ryggen och och ibland bestämma vad det är för ngt innan min omgivning ens reflekterat över ljudet. så jag tror inte att jag hör dåligt. :gnissla

Jag har ju jobbat många år som maskinist, och där använder jag förstås alltid hörselskydd.

Jag får se om jag är duktig och testar proppar igen i början av nästa säsong, det är ju på våren man är bäst på att plåga sig med nya vanor.

Frekvensselektiva, bra ord! :tummenupp

Du kanske missförstod mig men jag försökte verkligen inte pracka på dig öronproppsanvändande. Ville bara påpeka att jag inte är en halvdöv missil som far runt utan omvärldskontroll. Det är väl lite avhängigt på hörseln också. För mig erbjuder öronproppar en ljudbild liknande den man får i en bil; minimalt med vind- och vägbrus men total klarhet i övrigt.

Men du har rätt, skulle jag använda "sovproppar" av skumgummi vore jag totalt sinnesberövad. Och även iq-berövad för den delen.

Motorväg är för flugfångare :hihi

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...