bra lyse i höstmörkret

bomshaka

Majoy
Gick med
18 Sep 2006
Hoj
fzr1000
Är det ngn. som har tips på hur man kan få till bra ljus på hojen.
Gillar nattkörning men moppen jag har nu har urkasst lyse(fzr 1000-91)
så jag funderar på att bara riva av stearinljusen o få till ngt.bättre.
Har läst i performance bike om Xenon ljus satser för 200pund men vad finns att hitta här i svedala?
Tricky Dick fd.Täby maffian numera stenungsund

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Om du är nöjd med en ljusförbättring på i grova slängar 20-50% så kan jag så gott som garantera att du kan få det utan att ens byta glödlampor (även om det kan vara smart att byta dom till nått bra också när man ändå håller på). :tummenupp

Mät hur hög spänning framlampan får när den lyser, och jämför det med spänningen du har ut på laddningsregulatorn (om elsystemet ser ut som jag antar). Om spänningen är ynka 5% lägre på lampan än regulatorn så betyder det att du förlorar sisådär 20% ljus på grund av förluster i elkablarna, och många gånger är det betydligt värre än så... Nya friska grova kablar och relä botar det problemet.

Xenon är visserligen väldigt trevligt, men det kostar också rätt mycket.

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Flummo skrev:
2486393 Om du är nöjd med en ljusförbättring på i grova slängar 20-50% så kan jag så gott som garantera att du kan få det utan att ens byta glödlampor (även om det kan vara smart att byta dom till nått bra också när man ändå håller på). :tummenupp

Mät hur hög spänning framlampan får när den lyser, och jämför det med spänningen du har ut på laddningsregulatorn (om elsystemet ser ut som jag antar). Om spänningen är ynka 5% lägre på lampan än regulatorn så betyder det att du förlorar sisådär 20% ljus på grund av förluster i elkablarna, och många gånger är det betydligt värre än så... Nya friska grova kablar och relä botar det problemet.

Xenon är visserligen väldigt trevligt, men det kostar också rätt mycket.

Förrutom ovanstående förslag ang. relä och rejäla kablar som oftast ger en klar förbättring så kan jag rekommendera philips lampa http://www.lighting.philips.com/se_...=se_sv&parent=1&id=se_sv_car_lighting&lang=sv
Blev förvånad över skillnaden men det kanske bara passade min ögon...?

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Flummo skrev:
2486393 Om du är nöjd med en ljusförbättring på i grova slängar 20-50% så kan jag så gott som garantera att du kan få det utan att ens byta glödlampor (även om det kan vara smart att byta dom till nått bra också när man ändå håller på). :tummenupp

Ett utmärkt inlägg.:tummenupp
På ett annat sätt, 15% spänningsfall till lampan .. så får du bara HALVA ljusmängden... Utgå från att lampan lämnar fullt ljus vid 13.2V.
Med en dålig reflektor ännu mindre...och en ny kostar ju.. :kulspruta

Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Osram silverstar kostar en hel del men skillnaden är rätt stor...
Men som sagt var... Kolla volten först...

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Hoj
CBR1000RR Repsol
En uppgradering av kablarna samt nya glödlampor gör mycket. Vill du ha xenon så köp från obd2.se - bättre kvalitet till det priset är svårt att hitta. Har kört 400 mil med mitt xenon-kit och det fungerar fortfarande klockrent.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept