Bra mopedbil? Tacksam för hjälp

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Sen tycker jag att a-traktorer gärna kunde få gå i 70.
Enig. Svensk bashastighet och mer utbildning. I bästa fall hade det avhållit några från att köra "ostrypt". Vildhuvena kommer man inte åt men många kunde nog förmås köra lagligt om man tog sig fram i rimlig fart, till fördel för övriga trafikanter.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Då kan man lika gärna sänka körkortdåldern till 16 med särskilda vilkor om nattkörning, antal passagerare osv.

Finland hade väl någon variant med dom gula 80 skyltarna på bilarna?
Det kanske bara gällde en viss tid efter nytaget körkort och inte var vid någon speciell ålder?

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Då kan man lika gärna sänka körkortdåldern till 16 med särskilda vilkor om nattkörning, antal passagerare osv.
Där visar du vad jag tycker är nästa konstighet idag. Ungdomarna tar ett moppekörkort med lite teori och någon timme körövning, och sen får de helt plötsligt köra bil! Eller a-traktor, som ju är en bil, fast den går lite långsamt. Och detta när de är 15! En del är mogna och sköter det bra och hanterar det, en del inte så bra.

16-år istället, relevant utbildning, och ändra hastigheten till i alla fall samma som moppebilarnas 45, då hade det funkat mycket bättre!

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Finland är ju världens bästa land, vi ligger väl i och för sig inte långt efter tycker jag.
Men där kan du få ta ditt körkort från 17 års ålder, om det finns "särskilda skäl".
Och det kan vara till exempel bristfällig kollektivtrafik.
Något att ta efter kanske?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Finland är ju världens bästa land, vi ligger väl i och för sig inte långt efter tycker jag.
Men där kan du få ta ditt körkort från 17 års ålder, om det finns "särskilda skäl".
Och det kan vara till exempel bristfällig kollektivtrafik.
Något att ta efter kanske?

Finns dispanskort i Svärje också , hårda krav manmåste me en lappjefvel boendes i kåta 12 mil från skolan

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Finns dispanskort i Svärje också , hårda krav manmåste me en lappjefvel boendes i kåta 12 mil från skolan
Ja, precis, så i praktiken så funkar det inte, typ noll personer i Sverige som uppfyller kravbilden.
Det är väl en till två personer per år ungefär, jämfört med flera tusen i Finland.
Men vi har väl så in i perkele mycket bättre kollektivtrafik, så det faller på det. :va

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ja, precis, så i praktiken så funkar det inte, typ noll personer i Sverige som uppfyller kravbilden.
Det är väl en till två personer per år ungefär, jämfört med flera tusen i Finland.
Men vi har väl så in i pekele mycket bättre kollektivtrafik, så det faller på det. :va

Man borde ha som i Us and A i vissa stater
16år,dagtid en passagerare,nattetid ensam och inte efter 12 osv.

Epa kan man la ha kvar för smågossar som vill vara ute o åka runt me minigropies....?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men vi har väl så in i pekele mycket bättre kollektivtrafik, så det faller på det. :va
Tror vi hade nån tjej ute på landsbygden där jag bodde tidigare som fick undantagskort för att det var en halvmil till närmaste busshållsplats och den enda bussen som gick passade inte med jobb/skoltider plus boende på lantbruk... Men kan ha blivit felinformerad av djungeltelegrafen.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Tror vi hade nån tjej ute på landsbygden där jag bodde tidigare som fick undantagskort för att det var en halvmil till närmaste busshållsplats och den enda bussen som gick passade inte med jobb/skoltider plus boende på lantbruk... Men kan ha blivit felinformerad av djungeltelegrafen.

Ungefär så men det är ganska hårt här så man inte får massa epakepsökanden , men tjej som har lite mer hjärna än jämnåriga killar får det kanske lättare - man måste bo jävla öde i vilket fall

Typ pinhålet upp från detta :hihi

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Om en väg är mindre än 9 meter bred och får räcken måste den breddas till 9 meter, och om det inte är ett par ovanligt breda fordon så borde de få plats mellan räckena. MAn har oftast inte hemskt mycket utrymme, men det går. Särskilt om det långsamma fordonet ligger och fiser i 30 och gör ett bra jobb med att krama räcket på sin sida.

Om vägarna däruppe är smalare än 9 m med räcken är det bara att börja klaga på dem för att få dem ombyggda.

Och vad gäller IQ så är den 1.6nånting meter bred, och en valfri mopedbil 1.5 meter bred, så det bör inte vara någon praktisk skillnad på ivägengraden mellan dem på en 2+1-väg.
Alla skruvar och annat punkterande material ligger ute i kanterna.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Och nu känns det som att vi snart måste revidera begreppet "civilisation".
Det är ju generellt beskrivet som "Samhälle eller samhällsform som utvecklats genom mänsklig aktivitet".
Ibland känner jag att förekomsten av människor, eller antalet människor, inte är helt synonymt med begreppet "utveckling".
Men....jag kan ha fel....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ibland känner jag att förekomsten av människor, eller antalet människor, inte är helt synonymt med begreppet "utveckling".
Men....jag kan ha fel....

Jag har länge kampanjat för att ordet "medmänniskor" ska ersättas av "motmänniskor"

Jag kom på en annan sak när det gällde mopedbil, här uppe är det viktigt att det finns dubbdäck i rätt dimension, det kanske inte är viktigt för dig, men kolla i alla fall att sommardäck finns i rätt dimension och att dom inte kostar skjortan i just den dimensionen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Grön skylt som anger vad det är för typ av väg är också en varningssignal.
Mest efter att man p g a anledning tvingats ut på sådana man hittar skruv i däcket.

Vem fan är det som dräller all skruv efter vägen?
Sitter hantverkarjävlar och öser ut dom genom fönstret?

Jag kan förstå att man tappar skruv där man jobbar och i hantverkarbilen, men en mil senare?
Är det så jävla mycket rosthål i bilarna att det skakar ut kontinuerligt som ur en sandspridare?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Vem fan är det som dräller all skruv efter vägen?
Sitter hantverkarjävlar och öser ut dom genom fönstret?

Jag kan förstå att man tappar skruv där man jobbar och i hantverkarbilen, men en mil senare?
Är det så jävla mycket rosthål i bilarna att det skakar ut kontinuerligt som ur en sandspridare?

Allt studsar ju dit från vägbanan av däck o fartvind.

Lustgastuber är det nya tillskottet i faunan.

Kan bli spektakulärt me mc...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Personligen har jag aldrig fått punka på vägrenar. Jag brukade, förr iaf när det var vanligare med breda 110-vägar utan räcken, lägga mig på vägrenen för att släppa om folk som hade brått. Nuförtiden blir det mest vägren när jag kör LGF-fordon eller MC.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Ett säkert kort om du vill ha fulldubbade sommardäck är att ta ett varv på den lokala återvinningscentralen och köra nära den containern som hanterar gamla gipskivor osv.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Personligen har jag aldrig fått punka på vägrenar. Jag brukade, förr iaf när det var vanligare med breda 110-vägar utan räcken, lägga mig på vägrenen för att släppa om folk som hade brått. Nuförtiden blir det mest vägren när jag kör LGF-fordon eller MC.

Kan du gå på vatten också?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...