Bra nybörjarcross?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Äh våga vara annorlunda :yoparty
http://www.youtube.com/watch?v=nx29I-JIgIA
http://www.youtube.com/watch?v=CpQAT44WSu4

Lär ju vara så sjukt lättkörd med, lätta, inga växlar, ingen koppling, fullt vrid från start :tummenupp
http://www.quantya.com/PAGES/eng/eng_quantya_track.htm
http://www.zeromotorcycles.com/zero-mx/

Jag skulle skitgärna vilja ha en sån, helsoft att kunna dra runt på vilka skogsstigar man vill, som nått slags härligt mellanting mellan mountainbike och cross :)
http://www.zeromotorcycles.com/zero-mx/
 

vetej

vetej
Gick med
26 Jul 2008
Ort
örebro
Hoj
suzuki rm/rmz 250 -07/05
nu ihåg jag en sak finns yamaha 125cc 4 takt kvar?
jag har kört kusins yamaha 125cc 4 takt förut men den har bra acc, lite dålig top fart och motor är jämn o fint. vad tror ni?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Sålänge man själv kan stå upp så lär man kunna lyfta rätt en mc.
Det klarar fan en 5åring.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08

När den ligger ner, sväng styret fullt, ta tag med bägge händer i styret (har du svängt åt vänster, ta tag i höger handtag) och lyft.

Ligger cykeln på vänster sida - sväng höger, ligger den på höger sida - sväng vänster. Står den på styret helt uppochner - sparka omkull den åt bästa håll.

Ligger cykeln besvärligt till, dra/vrid den så du kan svänga full åt något håll.

Plättlätt. :tummenupp
 
Last edited:

Doh-

Kollar i kors
Gick med
6 Aug 2009
Ort
In The Bush?
Hoj
Yamaha Wr 125 x och 2st veteraner
Börja med en suzuki drz 125 eller en yamaha ttr 125 och jobba dig upp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
elffors du glömt en sak hon är hon och kvinnor är svag än män så hur fan ska en tjej 155cm lång klarar lyft en 250cc om hon ramla? 80cc ca 65-75kg och 250 är runt 130kg.


Nja.. 65-75 är ju heller ingen nybörjar vikt i bänkpress.
Men nu skulle det väl ändå åkas cross eller?

lägger man ner en 250 cross på backen krävs inte 130kg i kraft för att resa den, snarare 40-50kg.
Men med en bra teknik, där man till största delen använder lårmusklerna klarar alla det.

Men å andra sidan kan en cross fastkörd i ett lerhål knäcka den starkaste i slutet på ett endurolopp.

Edit: har visst redan påpekats...
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Det största problemet för tjejen är ju att nå ner.
Om man inte väger så mkt komprimerar man inte fjädringen över huvud taget och det gör inte saken lättare.

Jag är inte häller så lång, typ 167 och hittills har jag inte hittat någon cross/enduro när jag varit och kollat i butikerna som jag når ner på.

Kör motard (690sm och drz400sm) och på dom är det ena foten i backen som gäller.
Dom crossar/enduros jag kollat på behövs det typ "platåskor++" för att ens nå ner lika "bra" som jag når ner på minna hojar :gnissla

Och man vill ju inte ha någon "knattecross"

Sitthöjden på minna hojar är: 875 mm på ktmen och 890mm sukkan och som jämförelse har en ktm exc 125 cc 985 mm sitthöjd:gnissla

Någon som har något tipps på lämplig hoj för vi som är korta i rocken? jag vill köra på isen nu ju!
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Har du någon hojvana sen innan?

Jag personligen föredrar 4T, gillar inte ketchupeffekten i 2T. Men mitt råd är att du ska köpa den hojen du är sugen på, man lär sig hantera den.

Jag gick från en 80 cc till en 426. Hojen var ju ute och körde med mig i början, men man lär sig. Vill man så kan man.

Största problemet är ju faktiskt att nå ner. När man väl är uppe på hojen är det okej. Men jag fick leta upp vallar/stubbar/stenar/träd/you name it när jag skulle kicka, eftersom jag måste stå på något eller på pinnarna för att få kraft. En 80 cc höghjuling når jag precis precis ner på med tåspetsarna. Jag är 162.

Jag vet inte hur många gånger jag trillat med 426an för att jag inte haft något att sätta foten på när jag ska stanna. Det räcker ju med att marken sluttar litegrann åt det hållet man ska sätta ner foten på, så är det kört. På plan mark kan jag stå på ena tåspetsen om jag har knävecket över sadeln.

Så köp vad du vill ha. Har du ingen hojvana alls är 250 4T ett bra alternativ. Har du kört hoj innan så köp det som tilltalar dig.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Cross eller Enduro?

Cross är du evigt förvisad till inhängnade områden. Tranport till och från och så vidare.

LV-reggad enduro kan du åka från garaget ut i skogen eller enduroslingan och ha kul utan jobb. Är man ny brukar det vara viktigt.

Cross: 250 fyrtakt är ett bra val. Lättkört med effekt utan överflöd men överallt i registret. Tvåtakt oavsett kubik är lynniga maskiner med korta register.

Enduro: en 250-400 fyrtakt med recluse (stavning) koppling. Så lättkört så det är inte sant.

Kjööp!

/ Jens
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Välkommen till forumet Emmahh! :tummenupp

Du har fått många bra råd från olika personer här nu, jag har själv en 250 2T. Det enda jag har problem med är som Swish, och det är att nå ner. Det är lite olika från person till person vad man känner att man vill fokusera sig på. Jag vill inte att min längd ska spela in så jag försöker inte bry mig om jag når ner eller inte. Inte meningen man ska stå still med moppen. Dock hade det kanske varit skönt ibland att inte behöva tänka på att man måste hitta en kulle eller tuva för att kunna stanna.

Så om du känner att du vill börja rätt från början så köp en 80cc och börja träna på den. När du känner dig tillräckligt säker på moppen när det gäller all hantering så kan du byta upp dig till en 125 eller en 250. Känner du dig säker på moppen så kommer du lära dig hur du ska göra för att kunna nå ner, är man avslappnad så är det lättare att nå ner.

När det gäller 2T eller 4T så är det en smaksak har jag märkt, frågade runt rätt mycket innan jag köpte min och ALLA kommer säga olika. Jag gillar min 2T iaf. :)

Som någon redan sagt, köp inte ett renoveringsobjekt. Köp en fräsh maskin som du kan köra med istället för att behöva meka med hela tiden. Du måste ändå serva hojen med jämna mellan rum så det är onödigt att lägga ner ännu mer tid och pengar på något bara för att man ville ha lite billigare. :tummenupp

Önskar dig lycka till!
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Honda 250 2T eller en Suzuki Rm 80 skulle väl kunna funka fint...

Om hon (det var en hon va?) hade letat nybörjar-landsvägshoj, hade du kommit med förslaget: antingen en Yamaha R1 eller en Kawasaki Er-6, då? :jäs

Om du klarar av storleken; 125cc 2takt eller 250cc 4takt.
Annars höghjuling 80cc. :)

Edit:Tillägger att fabrikat spelar ingen större roll om du håller dig till typ Honda, Yamaha, Kawa, Suzuki, KTM...

Edit 2: Suzuki drz 125 eller en Yamaha ttr 125, som nån föreslog ovan, tycker jag låter supertråkigt och som nåt man tröttnar på snabbt. :)
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top