Bra och dåliga batteriladdare - tips?

Tack för alla svar. Kan berätta att jag har flera stycken Cetek Multi XS 3600 som jag använder till både bil- och hojbatterier. Batterierna är alla av bra kvalitet. t.ex. Yuasa, Exide, Global m.fl. I bilen har två batterier som ej varit äldre än ett respektive två år dött sedan dom stått påkopplade hela vintern. Ett gelebatteri i en hoj dog första vintern och där sa hojfirman till mig att man inte kan ha Cetek på en hel vinter på dessa. Ett bilbatteri fick jag faktiskt i ersättning en gång, men i övriga fall har det bara varit att betala för ett nytt.
Bland de kommentarer jag fått bland "branchfolk" så säger dom att ett batteri måste tillåtas att "gymnastiseras" lite, vilket tydligen inte Cetek skulle göra. Håller med om att Cetek är bekvämt att använda, men inte är den bekvämligheten värd ett antal döda batterier. Har pratat med Cetek på mässor, men dom säger sig inte förstå varför detta händer. Känner mig rådvill om jag ska fortsätta med dessa eller om jag ska skaffa nya, och isåfall vad?

Konstigt att du haft så många batterier som lagt av. Jag har laddat batteriet till Trajjan med en XS3600 utan problem under 6 år.
Båda racehojarna står med CTEK laddare under 6-7 månader och har inte märkt några problem.
Det är både Biltema GEL batterier, Yuasa och original Trajja (ingen aning om märke).

Förvaras fordon/batteri kallt eller varmt när de laddas?
Jag har haft alla mina hojjar i kallgarage om det kan påverka.

Med största sannlikhet originalbatteri i hojen som är från 2008, haft den över två vintrar med 4-5 månaders uppehåll = båda premiärturerna = vrooom. Likadant med föregående hojen efter en vinter.

Batteriet inte ens urkopplat så ett stalltips = skit i underhållsladdning. Står förvisso i varmgarage men det är ju inget större bestyr att plocka ut batteriet om man har kallgarage. Har även jag en Ctek, kan vara bra att ha om man ska utföra något arbete med strömförbrukning på eller i det fallet man nu lyckas få batteritorsk.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick