Bra och snygg skidhjälm?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Nån som kan tipsa om en bra och snygg skidhjälm, för utförsåkning? Släng gärna upp bilder!

PS. Jag är 32 bast så inget babyblått tack... :)

.

FreddaGädda

Guest
Tjör med MC-hjälmen. Alla kommer tycka du är aaaaskewl!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Det bästa med hjälm är att den är så varm o skön. Mössor är svinkalla i jämförelse.

Bad%20Lt.jpg

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Protec B2 i grönt har jag... kostar typ 550kr. Rätt vanlig hjälm som ser ok ut bara man har goggles.

B2.jpg

Jag vill ha en Giro G10 MX men jag är för gammal dessyutom kostar den 2000kr.

G10MBL.jpg

Båda hjälmarna finns med hörlurar inbyggt om man vill ha.

Det bästa med hjälm är att den är så varm o skön. Mössor är svinkalla i jämförelse.

Är inte Bad Lieutenant svår att få gogglesen att sitta bra på?

Last edited:

Pemmsi

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Hoj
Yamaha FZR 600r
Gå in på Aloha (i hörnet på torget).. där är personalen über trevlig och kan hjälpa dig hitta en snygg och bra hjälm och goggles som passar till..:)

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Gå in på Aloha (i hörnet på torget).. där är personalen über trevlig och kan hjälpa dig hitta en snygg och bra hjälm och goggles som passar till..:)

Ja de är himla trevliga där! Men jag är i sthlm nu så jag tänkte passa på att kika lite här där utbudet är större. :)

FreddaGädda

Guest
Värst vad inne det blivit med hjälm :va

Kalla mig outlaw, men jag drar inte på mig en hjälmdjävel när jag åker skidor..

FreddaGädda

Guest
Det kanske beror på att du söndagsåker så att det inte behövs... :7peta

Hjälm och ryggskena är det som gäller för mig iaf!

Kan ju inte påstå att jag brassar helvet i bigjumpen, men jag har åkt skidor sen jag var sju år och har aldrig lyckats ramla på så vis att vare sig hjälm eller ryggplatta skulle varit det minsta av nytto. Visst, om man dänger in i ett träd eller snärtar med skallen i marken vid kraschlandning från big air. Men hoppar man inte eller låter bli att droppa från spetsiga klippor så glider man ju ändå bara följsamt om man ramlar, om än tumlar lite.

Min poäng med det hela är att jag följde med två polare som nu är i Åre, när de skulle köpa utrustning till resan. Den ena har åkt skidor från späd ålder och den andra har åkt en gång tidigare. Ingen av dem har mig veterligen haft hjälm eller nåt annat skydd på sig. Men nu jävlar skulle det käpas hjälm och det snackades om att ryggskyddet från hojen skulle användas.

Jag frågade "Vadan denna hysteri med hjälm och skydd? Ingen av er har ju nånsin haft det."
Och fick svaret "-Men det är inne att ha hjälm nu, förut var det töntigt men nu är det tvärtom. Det är coolt att ha hjälm."

Det var alltså inte själva säkerhetstänkandet det handlade om, det var helt enkelt för att det var inne. Personligen tänker jag inte ta på mig en hjälm bara för att "alla andra" har det.

Skid- och cykelhjälm har jag inte på mig, nån typ av värdighet har jag kvar.
Punkt slut.
Jag skulle dock ha det om jag trickade fett i bigjumpen.

Edit: Gav det lite eftertanke och kom fram till att det ser naturligt ut med hjälm på snowboardåkare, men inte på skidåkare :va

Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX

Skid- och cykelhjälm har jag inte på mig, nån typ av värdighet har jag kvar.
Punkt slut.
Jag skulle dock ha det om jag trickade fett i bigjumpen.

På samma sätt som du skulle haft cykelhjälm (antar jag) vid downhill MTB så skulle du haft det vid riktig skidåkning. Att tricka fett i bigjumpen hör inte dit... ;)

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Åker du där du inte vet om det ligger sten å bråte under snön så kan det vara ganska skönt att ha störtkruka, likaså om man ska in bland träd, men de är klart, glider du lite i pisten på sportlovet i Sälen klarar du dig nog utan.

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
..och har aldrig lyckats ramla på så vis att vare sig hjälm eller ryggplatta skulle varit det minsta av nytto.

Det har inte jag med motorcykeln heller, och jag har ramlat mycket! Men jag har ändå hjälm och ryggskydd.. Jag använder hjälm och ryggskydd när jag kör skidor med, ser ingen anledning att inte använda det..

Skiter blod i vad andra tycker men jag har det definitift inte för att det är "mode", visserligen är det ganska bra att det tydligen har blivit modernt, kanske blir någon mindre skada då..

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept