Bra pris på Motul syntet motorolja

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Nu lagom till höstservicen kan olje & filterbyte vara lägligt. Tyvärr är särskilt oljan dyr, Jag har genom åren kört på Motul syntet, som är en mycket bra men dyr olja.

Efter att läst Boovets varning för ev. plagiat gjorde Jag en egen Research & fann att Boovet är Svensk generalagent för Motul & har därigenom haft monopol på prissättningen, fram till nu då 24mx köper/importerar av en Dansk återförsäljare/generalagent & därigenom kunnat pressa priset.

Då Jag stöder konkurrens & ogillar monopol så köpte Jag en dunk & tog med till min vanliga MC shop. Där ställde jag den billiga bredvid den dyra. Jag synade etiketter (svensk innehållsförteckning - ja, identisk på båda), dunken, plomberingen & färgen på oljan mm & det enda som skilde var priset. Boove´s snack om felaktiga etiketter stämmer i alla fall inte på 24mx´s olja. Priset på oljefilter var på 24mx så lågt så att Jag trodde att butiksbiträdet läst fel, 39 kr.
Läs själv, & gör ditt val. Jag har ialla fall gjort mitt, Jag bytte upp mig från 7100 till 300v med vinst!:)


http://www.boove.se/

http://katalog.boove.se/

http://www.24mx.se/mc/k/oljor-och-smorjmedel/k29/--motorolja-4-takt-mc/s716/

http://www.24mx.se/mc/p/oljefilter-hiflo/15213/luftfilter-och-oljefilter/k263/

MVH Martin
 
Last edited:

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Tack!

Litar på det då;)

Funderar på 5100 till min zx6r, bra? dålig?
Vad är bäst för lådan, 300v?

(Som alla oljetrådar är detta politik för vissa)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det blir 60 liter motul5100 nu när okq8 bytt viskositet.

Vettigare literpris så. (Ja, jag har olja i några år, men den är lagringsbeständig.)
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
uppfyller tyvär inte jaso t903 ma standarden enligt specen på hemsidan så den är iaf NO NO i min ktm.

Oooops; tänkte inte på det. Borde förstås ha tänkt först men det ligger inte riktigt för mig...
Jag är ju torrkopplad - nyttan är då kanske begränsad till BMW (många) och Guzzi (de flesta) samt eventuellt någon Ducati.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Ang 5100 till en zr6r

Hej
Dom kallar den technosynthese & vad det är vet jag inte. Du får vända Dig till någon olje guru på forumet. Vad gäller din fråga om oljan lämpar sig för din låda (växellåda förmodar Jag); Svarar Jag tveklöst Ja, Motul är en premium olja gjord för att kunna smörja motor, kopplig & växellåda på hojar med den konfigurationen.

Svar på din fråga: 7100 är en mycket bra helsyntet olja till ett rimligt pris. Jag har kramat skiten ur 2 sporthojar under 3 säsonger, med mer än godkänt resultat gällande oljan vg. läs nedan.

Att Jag kör helsyntet grundar sig på att Jag tycker att den smörjer bättre & längre. Byter olja & filter en gång per år & den gamla ser fortfarande fräsch ut vid bytet. Vid skifte från vanlig till syntet märkte Jag stor skillnad på hur lätt växlarna hoppa i & att kopplingen blev mer lätthanterlig en mjukare övergång från urkopplat till drift & utan några hugg eller ryck.
Lycka till.

PS. Ser att Boove sänkt sina priser på Motul oljan. Leve de fria marknadskrafterna & tack 24mx. Det fanns tydligen marginal för en prissänkning trotts allt. DS.
MVH Martin






Tack!

Litar på det då;)

Funderar på 5100 till min zx6r, bra? dålig?
Vad är bäst för lådan, 300v?

(Som alla oljetrådar är detta politik för vissa)
 
Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Ingen dum ide, att gå i-hopp några stycke & köpa ett fat. 60 L. ger cirkus 17 st. oljebyten. Borde kapa kostnaden rejält.


Det blir 60 liter motul5100 nu när okq8 bytt viskositet.

Vettigare literpris så. (Ja, jag har olja i några år, men den är lagringsbeständig.)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag kollar hand originalboken till min Sukka så är rekommenderad olja 10W-40 men det finns också en tabell. För säkerhets skull.
Användningsområdet för 10W-40 är begränsat till som lägst -20C
Användningsområdet för 15W-40 15W-50 är begränsat till som lägst -15C
Användningsområdet för 20W-50 är begränsat till som lägst -10C
Med tanke på att jag bara tar ut mina hojar om det är plusgrader så kan jag alltid köra med 20W-50
Det stora intresset för 10W-40/50/60 oljor kan det bero på att riktiga kvinnor och riktiga män kör hoj vintern igenom?
Eller är det så att vissa hojar måste ha 10W-40/50/60 olja även om de bara används vid plusgrader ?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
När jag kollar hand originalboken till min Sukka så är rekommenderad olja 10W-40 men det finns också en tabell. För säkerhets skull.
Användningsområdet för 10W-40 är begränsat till som lägst -20C
Användningsområdet för 15W-40 15W-50 är begränsat till som lägst -15C
Användningsområdet för 20W-50 är begränsat till som lägst -10C
Med tanke på att jag bara tar ut mina hojar om det är plusgrader så kan jag alltid köra med 20W-50
Det stora intresset för 10W-40/50/60 oljor kan det bero på att riktiga kvinnor och riktiga män kör hoj vintern igenom?
Eller är det så att vissa hojar måste ha 10W-40/50/60 olja även om de bara används vid plusgrader ?

en 20w olja är som du skriver begränsad till max -10grader, ner till den temperaturen måste den vara pumpbar och ha smörjande effekt.

Att den är pumpbar och smörjer ner till -10 betyder dock inte att den är optimal vid låga temperaturer ner till -10, altså du kommer få mer kallstart-slitage med en 20w olja än en 5w eller 10w även vid +15, om än marginellt. Men mer slitage ju lägre temp.

Skulle nog snarare ifrågasätta om det verkligen behövs 20w50 och 20w60 oljor i sverige, är ju inte direkt sahara vi lever i och att överhetta en 10w40 blir svårt med vattenkyld motor
 
Last edited:

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Jag köpte 20 liter Q8 SBK Racing 10W-50 för 1200:- av Södertörns Petroleum för ett tag sen. Mycket nöjd med den oljan samt servicen. Johan åkte in på semestern för att leverera oljan till mig. Han har även bra å billig kedjeolja,kylarvätska osv...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kluppa skriver
Att den är pumpbar och smörjer ner till -10 betyder dock inte att den är optimal vid låga temperaturer ner till -10, altså du kommer få mer kallstart-slitage med en 20w olja än en 5w eller 10w även vid +15, om än marginellt. Men mer slitage ju lägre temp.
betyder detta att minst slitage skulle Suckan få med 5W-30 olja?
I varje fall höst, i motorn under vintern och på våren. Med 10W-40 enbart under sommaren.
eftersom i manualen till Suckan finns även 10W-30 med i tabellen med användningsområde -20C till +30C. Jag är lite kluven i oljefrågan för vid körning på autobahn i tyskland med firmans Volvo så tändes oljetryckslampan. Det fanns vägren så jag rullade in på den, stängde av motorn, väntade 15 minuter och körde till närmsta mack och bytte till 20W-50 och körde vidare (med släckt oljetryckslampa i fortsättningen). Min slutsats 20W-50 smörjer bättre. Men i min egen Volvo, beg vid köp med 25000mil på mätaren bytte jag till helsyntet. Och efter det tändes inte oljetryckslampan någonsin. Jo när jag återgick till mineralolja började den återigen tändas innan motorn startat. Det vanliga. Min slutsats var att helsyntet var bättre än mineral, oljetrycket sjönk inte när bilen stod stilla.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Kluppa skriver

betyder detta att minst slitage skulle Suckan få med 5W-30 olja?
I varje fall höst, i motorn under vintern och på våren. Med 10W-40 enbart under sommaren.
eftersom i manualen till Suckan finns även 10W-30 med i tabellen med användningsområde -20C till +30C. Jag är lite kluven i oljefrågan för vid körning på autobahn i tyskland med firmans Volvo så tändes oljetryckslampan. Det fanns vägren så jag rullade in på den, stängde av motorn, väntade 15 minuter och körde till närmsta mack och bytte till 20W-50 och körde vidare (med släckt oljetryckslampa i fortsättningen). Min slutsats 20W-50 smörjer bättre. Men i min egen Volvo, beg vid köp med 25000mil på mätaren bytte jag till helsyntet. Och efter det tändes inte oljetryckslampan någonsin. Jo när jag återgick till mineralolja började den återigen tändas innan motorn startat. Det vanliga. Min slutsats var att helsyntet var bättre än mineral, oljetrycket sjönk inte när bilen stod stilla.

10W (winter) är kallstartegeskaperna, sen 30 el 40 är viskositet vid 100 grader.

Altså har en 10W30 samma egenskaper kall som en 10W40, men en 10W40 är något tjockare vid 100 grader så finns ingen anledning att använda 10W30 över 10W40
 

Ivan_rr

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR900RR -97, Suzuki DRZ400SM -05, Street Triple R -11
Jag köpte nyligen en 20-litersdunk q8 sbk racing 10w-50 för ca 1400:- (inklusive moms) på Hydroscands butik i Uppsala. Det tycker iaf jag känns som ett hyfsat literpris med tanke på att de tar 185:-/liter för samma olja på närmaste mack.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top