Bra ryggsäck vid ont i axlar/nacke

borg83

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Multistrada Enduro
Körde 320mil i Europa på min Aprilia Tuono förra sommaren. Hade en Kriega R30 och en en Kriega us-20 som tailbag. Kan säga att ryggsäcken var det bästa köpet någonsin. Kände mig absolut inte sliten i rygg eller axlar. Kommer göra liknande resa detta året med samma setup.
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Verkar som nästa fråga kan starta krig här då. Men vilken är bäst kriega eller boblebee någon som provat båda?
Förövrigt har jag kört hela dagen idag utan värk i axlar och utan rygga då enda som gjorde ont var ju nacken eftersom att man tittar uppåt hela tiden men antar att det är sånna muskler som stärks med tiden...
 

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
Verkar som nästa fråga kan starta krig här då. Men vilken är bäst kriega eller boblebee någon som provat båda?
Förövrigt har jag kört hela dagen idag utan värk i axlar och utan rygga då enda som gjorde ont var ju nacken eftersom att man tittar uppåt hela tiden men antar att det är sånna muskler som stärks med tiden...

Jag blir lätt trött i början av säsongen.
Jag har en Kriega R30 men har inte erfarenhet av något annat. Den köpte jag främst för att jag ville ha en hyffsat stor väska samt att huvudfacket är vattentätt utan att behöva trä över en "kondom".
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Lutar faktiskt emot en kriega då jag gillar hur den spänns fast verkar vara mindre belastning på axlarna, och en tusenlapp billigare tackar man ju inte heller nej till.
Är ju några räkmackor det med :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Verkar som nästa fråga kan starta krig här då. Men vilken är bäst kriega eller boblebee någon som provat båda?
Förövrigt har jag kört hela dagen idag utan värk i axlar och utan rygga då enda som gjorde ont var ju nacken eftersom att man tittar uppåt hela tiden men antar att det är sånna muskler som stärks med tiden...

Båda märkena är erkänt bra. Köp den som tilltalar dig i form/funktion. Jag har aldrig kört med en Kriega men gillar deras tänk kring bärsystemet. Jag kör med Boblbee för att jag gillar hur de sitter på min rygg, jag gillar hur de ser ut, jag gillar att de är godkända som ryggskydd och att de skyddar det jag har i ryggsäcken om något händer. De är inte listade som vattentäta, men jag har aldrig upplevt att de har läckt in vatten vid normal körning. Jag duschade med en Boblbee en gång och då blev det lite blött i topplocksfickan...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Packrulle/Ortliebväskor/hårda väskor/vadsomhelstsomfästspåhojen

Ryggsäck är helt värdelöst när man kör hoj... Nödlösning för att åka till plugget om det är max en halvtimme dit och man är ung&dum.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag väljer tankväska alla dagar! Det ser inte vidare sexigt ut men är så jävla praktiskt!

Jag har en expanderbar bagster stunt som man får plats med hur mycket som helst i, eller en hjälm och några gem.
Det bästa med väskan är att den är en ryggsäck och det tar inte många sekunder att lossa den från tanköverdraget. Dessutom har den ett väl tilltaget kartfack.
Det enda dåliga är att vid fullt styrutslag åt vänster så trycker väskan in tutan, men grannarna har vant sig. Stoppar man i en hjälm i väskan så kan det vara svårt att se hastighetsmätaren men det beror nog på hur lång man är och det är inte jag.

Handelsboden säljer (sålde) bagster så du kan ju alltid åka dit och prova om det passar på hojen, kolla då med fullt styrutslag också.

e818ffd346fef161f14706c452316b79.jpg

Så här ser den ut oexpanderad


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha MT09 2016 Yamaha yzf R1 2000
Tycker Kriega R20 var ruskigt lik Haglöfs tight pro modell. Har använt min Haglöfs tight pro endel när jag handlat osv. Den har fungerat kanon dom har både midjerem och bröst rem att spänna ihop så den avlastar axlarna bra. Tänkte att det kanske är ett alternativ och billigare. Dom tål det mesta iaf !
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
När jag körde Triumph Sprint ST 955i, använde jag ofta en stor Haglöfs-rygga (Matrix 50 l). Det är såklart helt omöjligt att ha den "hängande på axlarna" i 60 mil, så jag släppte på remmarna så mycket det gick och därmed "landade" den på dynan bakom mig. Ingen belastning alls på vare sig rygg eller axlar. DET var en höjdare!

/H
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Kolla in Boblebees sortiment. Har själv en sån och är svinnöjd. Dyra men det är väll de flests ryggsäckar som är bekväma. Den är även godkänd som ryggskydd. Fast jag kör alltid med mitt vanliga ryggskydd under ändå.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Boblebee gick i Konken får några år sen .. heter numera https://packs.point65.com

Själv kör jag kriega R25, bästa rygga jag haft både till MC och vanlig cykelpendlande
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När jag körde Triumph Sprint ST 955i, använde jag ofta en stor Haglöfs-rygga (Matrix 50 l). Det är såklart helt omöjligt att ha den "hängande på axlarna" i 60 mil, så jag släppte på remmarna så mycket det gick och därmed "landade" den på dynan bakom mig. Ingen belastning alls på vare sig rygg eller axlar. DET var en höjdare!

/H

Tills du av någon anledning får ett sidvindskast... :fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns sidvind och det finns sidvind... men jag minns när jag kom ut ur en tunnel på Lofoten och tankväskan (fastspänd med remmar) höll på att blåsa bort. Kartfickan tömdes på sitt innehåll i varje fall och jag hann trycka fast väskan med magen innan den slets loss. Hade jag haft en löst sittande ryggsäck... huuu


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Körde med Haglöfs Tight i många år men när dragkedjan till slut var för sliten hade de ändrat inredningen och remmarna med ögla var borta. :(
Den sitter fortfarande bra men att spänna remmarna med handskar är inte lika lätt längre och utan ögla kan man inte fästa dem i bröstknäppningen för att hindra remmarna att fladdra.

Nu hittade jag en Kriega R25 för £115 så jag kunde inte låta bli att köpa. Hade jag pratat modern svenska hade jag varit "sjukt" nöjd! :D
Den är lätt att ta av och på med handskar, sitter som gjuten med full rörlighet. Fyller man den med öl märks det naturligtvis men det är inte ryggans fel... :hihi
Den borde också vara bättre mot ryggen i sadeln på trampcykeln när värmen väl kommer även om det alltid blir svettigt när det är varmt.

https://kriega.com/riderpacks/r25

För min del skulle jag inte våga ha 50 liter löst hängande bakom ryggen. Tänk bilden när den, av olika anledningar, kalvar åt sidan och en förare som kämpar med ryggan och motorcykeln. Det kanske är negativt tänkande men positivt är att spänna fast den bakpå istället. :)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Körde över 300mil på en gixxer1000 med bara tankväska och vanlig ryggsäck med midje/axelrem.

Du kan inte vänta dig att vara helt oberörd efter en lite längre mc-tur på en sporthoj och lite ont i kroppen hör till.
Det blir däremot mkt lättare när du hittar rätt hastighet och kan knipa med benen och "luta" dig mot vinden. För mig var det ca 130km/h.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Skulle sagt också att man kan lossa den och använda som ryggsäck. Man tar loss den genom att dra upp ett dragkedja som går run hela så sitter en tunn botten kvar på sadeln. Köpte via amazon, 1500kr med frakt.
 

Topass

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki er6n 2016
Köpte en richa från handelsboden.
Vilken jävla skillnad jämfört med en "vanlig ryggsäck" körde samma sträcka denna helg 35mil dit och 35 tillbaka fick inga smärtor alls faktiskt denna gång så är nöjd med den :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Boblebee gick i Konken får några år sen .. heter numera https://packs.point65.com

Själv kör jag kriega R25, bästa rygga jag haft både till MC och vanlig cykelpendlande

Där ser man. Hade missat det. Är det bara namnbyte? Jag skulle behöva köpa lite reservdelar till min. Får kolla upp vad det är jag behöver och se om de har det på lager.

Hur som helst. Kan säga att jag är nöjd med min ryggsäck. Däremot är den ingen hit om man har helställ med puckel på ryggen. Då är en mjuk ryggsäck att föredra. När min gamla Peak har gjort sitt ska jag kolla in en Kriega av mindre format. Brukar inte ta med särskilt mycket.
 
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top