Bra sadelväskor till sporthoj?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Jag är på jakt efter mjuka sadelväskor till min gixxer, kan ju vara bra på dom lite längre turerna. Men, vad ska man satsa på för väskor? Till min andra hoj har jag Givi E36'or, hårda väskor, men dom får man bara köra 120 med, så det blir att bromsa sig själv ibland. Vad tål mjuka väskor? Hur mycket skiljer det mellan olika märken? Anges öht maxfart med väskorna? Jag har letat som en tok på nätet, men inte hittat någon vettig info.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Håller med dig där om släpet... finns en sån här i stan :hihi
Om du inte är ute efter en ren budgetvariant skulle jag rekommendera Oxford Sports. Orkade inte leta reda på svenska importören (säkert Grahns eller Duells) men här har du lite bilder iaf: http://www.gear4bikers.co.uk/index.html (luggage-oxford)

...eller varför inte väskor från Bags Connection. Finns på bl.a på Touringbutiken...

www.bags-connection.com

Last edited:

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Hoztic skrev:
Jag har letat som en tok på nätet, men inte hittat någon vettig info.
Jag fick med en väska från Bags Connection när jag köpte min Retta. Aldrig använd men den verkar ganska vettig.

Bild från deras hemsida (Gixxer 750)
cargob19.JPG

Bifogat

• DSC_2548 (Medium).JPG
    DSC_2548 (Medium).JPG
    54.2 KB · Visningar: 265
Last edited:

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST
använder oxford humpback iofs på en sporttourer men de hänger kvar i 220 iaf. Så jättemycket plats e de inte men de räcker för rumsboende.
Säljs via grossisten "Allright" har bytt ut de medföljande straparna till gummicord funkar bra. Tyska polisen hade iaf inget att anmärka på när jag blev stannad förra sommarn.
http://www.oxprod.com/

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jåke skrev:
Håller med dig där om släpet... finns en sån här i stan :hihi
Om du inte är ute efter en ren budgetvariant skulle jag rekommendera Oxford Sports. Orkade inte leta reda på svenska importören (säkert Grahns eller Duells) men här har du lite bilder iaf: http://www.gear4bikers.co.uk/index.html (luggage-oxford)

...eller varför inte väskor från Bags Connection. Finns på bl.a på Touringbutiken...

www.bags-connection.com

Det är Allright som importerar Oxford!
http://www.allright.fi/SE/documents/STreet05_094-096_Oxford.pdf
http://www.allright.fi/SE/
Jag har spanat in dom där, kostar en slant, men verkar riktigt sjyssta! Frågan är ju som sagt bara hur bra dom tål högre farter? :va Man vill ju inte se i backspegeln hur hela packningen virvlar iväg mot den där långtradarn man precis körde om... :huvet

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Hoztic skrev:
Det är Allright som importerar Oxford!
http://www.allright.fi/SE/documents/STreet05_094-096_Oxford.pdf
http://www.allright.fi/SE/
Jag har spanat in dom där, kostar en slant, men verkar riktigt sjyssta! Frågan är ju som sagt bara hur bra dom tål högre farter? :va Man vill ju inte se i backspegeln hur hela packningen virvlar iväg mot den där långtradarn man precis körde om... :huvet
Har bara kört med Oxfords tankväska samt med den mjuka Sports Deluxe Tailpack men man kan köra fort. Riktigt fort... 200+ är inga problem.
Blev så impad av kvalitén att jag köpte Humpback Panniers men har inte haft tillfälle att prova dom än. Dyra... mmmm...

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Maverick_ou812 skrev:
Har bara kört med Oxfords tankväska samt med den mjuka Sports Deluxe Tailpack men man kan köra fort. Riktigt fort... 200+ är inga problem.
Blev så impad av kvalitén att jag köpte Humpback Panniers men har inte haft tillfälle att prova dom än. Dyra... mmmm...

Det lutar nog åt Oxford, verkar riktigt vettiga!
Gear4bikers pris, är det per styck eller per par? :va

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
köp Ortlieb helt vattentäta och dammfria! hade sådan till bladen!!!
Slippa blöta kläder och utrustning är guld värd!

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Kör till en handlare där du kan provmontera väskorna.
Kolla också så de är något sånär vattentäta. Mina är inte...

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag köpte en vattentät sjösäck på Biltema. Kostar 130:- och expanderar till precis den packvolym man använder, man stänger den nämligen genom att rulla ihop den öppna änden. Skitsmart! Bara att dra med vanliga remmar.

img42e57d54222fd.jpg

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
I somras tog jag bara en stor bag och drog fast den på cutsen med två spännremmar och det höll för 250+
Tror inte belastningen blir så hög på väskan så det klarar sig. Det ser ju förvisso förjävligt ut, men ibland får funktion och ekonomi gå före utseende...

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hoztic skrev:
Det lutar nog åt Oxford, verkar riktigt vettiga!
Gear4bikers pris, är det per styck eller per par? :va
Sadelväskor som hänger ner på sidan kommer alltid i par... :rolleyes:

Hastigheten är, som så många andra påpekat, troligen inte ett problem. Kanske att de börjar fladdra misstänkt i 250+ men annars tror jag nog att det är lugnt. Har efter ett antal år upptäckt att packning på sadeln inte alls behöver surras så hårt som man gärna inbillar sig...

Edit: Skulle naturligtvis skrivit "...upptäckt att min packning när jag använder lite hårdare väska och spänner fast med korslagd rem eller liknande inte alls..."

Last edited:

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jåke skrev:
Sadelväskor som hänger ner på sidan kommer alltid i par... :rolleyes:

Hastigheten är, som så många andra påpekat, troligen inte ett problem. Kanske att de börjar fladdra misstänkt i 250+ men annars tror jag nog att det är lugnt. Har efter ett antal år upptäckt att packning på sadeln inte alls behöver surras så hårt som man gärna inbillar sig...

Håller inte helt med. Har man en "töjbar" väska (packtub eller en inte fullpackad tygväska) så omfördelas ofta innehållet lite av skakningarna och rem/arna blir efter ett tag slappa med risk för att lossna. Dra alltid remmen genom en ögla, handtag el dyl så att man mindre riskerar att tappa packningen.

Kan rekommendera Ortilibs packsäckar. De finns en speciell för mc (jag har) som har kraftigare tyg och inte fladdrar. Har även ett bärhandtag som man kan dra remmen igenom. HELT VATTENTÄT. <400 sek. De tunnare funkar också, men kan fladdra lite.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Hoztic skrev:
Tja!

Jag är på jakt efter mjuka sadelväskor till min gixxer, kan ju vara bra på dom lite längre turerna. Men, vad ska man satsa på för väskor? Till min andra hoj har jag Givi E36'or, hårda väskor, men dom får man bara köra 120 med, så det blir att bromsa sig själv ibland. Vad tål mjuka väskor? Hur mycket skiljer det mellan olika märken? Anges öht maxfart med väskorna? Jag har letat som en tok på nätet, men inte hittat någon vettig info.

Vadå 120! Jo jag vet att det står så. Men jag marschade genom Tyskland och Frankrike i runt 140 med mina E36'or och en E45 som toppbox nemas problemas. Paris tur och retur. Det är nog mer en friskrivning från Givis sida för att man inte ska stämma dem eller nåt. Men det är klart väskhållare på en gixxer....

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...