Ms. Fabulous
Ny medlem
Hej, jag letar en bra vinterhoj för jag vill inte åka coronabuss till jobbet i år. Jag har ca 1 mil motorväg och 1 mil stadstrafik enkel väg till jobbet. Det är även ett plus om man kan åka grus med den på lediga stunder.
Jag är ingen van mekare och vill helst ha en maskin som man inte behöver skruva supermycket på. Den enda erfarenheten av mekning jag har är Förvarets Husqvarna 258.
- Jag vill ha en lätt hoj ifall man går omkull samt att den inte ska kräva väldigt mycket mekande.
- Min budget är max 30, men helst under 25K.
- Effekten är inte så viktig, vad klarar lite motorväg i mörker med ”vinter-hojblinda” bilister? Man vill ju ha lite kraft för att kunna hävda sig, men inte för mycket med tanke på potentiellt hala förhållanden. Jag är inte effektbesatt, bakhjulsåkning är uteslutet.
- Eftersom jag primärt tänker ha den i vintreförhållanden (Stockholmsvinter med SALT) så vill jag egentligen inte ha en som är för ”fin”. Men lite sliten på utsidan, betyder det även sliten på insidan, det är ju trots allt den som räknas ?
Vad är det jag ska titta efter när jag köper en begagnad? En hoj från millennieskiftet, vilket vad väl min budget kommer erbjuda, har ju vid det här laget 20 år på nacken. Vad slits? Om den har skötts som den ska är väl vanliga slitdetaljer omhändertagna (olja, filter, drivning), men vad gäller slangar, packningar, gummitätningar mm som helt enkelt åldras? Hur är det med diverse lager på en offroadmaskin? Överallt jag letar så nämns ” cylindrar, kolvar, renovera motor” vilket för mig låter skrämmande då jag inte har en aning hur dyrt, vad för arbetsinsats som krävs eller hur svårt det kan vara att göra själv –om det går, mha YT eller handbok i mitt fall.
De hojar som jag har tittat på är Yamaha TT600R, Yamaha XT 600 E/660 R, någon KTM (finns för många modeller plus att de inte verkar klara vinter = elen krånglar, erfarenheter?), diverse LV-reggade enduro men, är rädd att de inte är anpassade för daglig vägkörning = mycket mek.
Jag känner att det finns två spår och jag vet inte riktigt vad som egentligen skiljer dem åt.
- Elstart vs kick
- Luftkyld vs vätskekyld
- Förgasare vs insprutning
- Något jag glömt?
- Vad är mest ”värt”, mer modernt årtal eller få mil?
Tar mycket tacksamt emot synpunkter. Är som sagt nästan total novis, men någonstans måste man ju börja
Jag är ingen van mekare och vill helst ha en maskin som man inte behöver skruva supermycket på. Den enda erfarenheten av mekning jag har är Förvarets Husqvarna 258.
- Jag vill ha en lätt hoj ifall man går omkull samt att den inte ska kräva väldigt mycket mekande.
- Min budget är max 30, men helst under 25K.
- Effekten är inte så viktig, vad klarar lite motorväg i mörker med ”vinter-hojblinda” bilister? Man vill ju ha lite kraft för att kunna hävda sig, men inte för mycket med tanke på potentiellt hala förhållanden. Jag är inte effektbesatt, bakhjulsåkning är uteslutet.
- Eftersom jag primärt tänker ha den i vintreförhållanden (Stockholmsvinter med SALT) så vill jag egentligen inte ha en som är för ”fin”. Men lite sliten på utsidan, betyder det även sliten på insidan, det är ju trots allt den som räknas ?
Vad är det jag ska titta efter när jag köper en begagnad? En hoj från millennieskiftet, vilket vad väl min budget kommer erbjuda, har ju vid det här laget 20 år på nacken. Vad slits? Om den har skötts som den ska är väl vanliga slitdetaljer omhändertagna (olja, filter, drivning), men vad gäller slangar, packningar, gummitätningar mm som helt enkelt åldras? Hur är det med diverse lager på en offroadmaskin? Överallt jag letar så nämns ” cylindrar, kolvar, renovera motor” vilket för mig låter skrämmande då jag inte har en aning hur dyrt, vad för arbetsinsats som krävs eller hur svårt det kan vara att göra själv –om det går, mha YT eller handbok i mitt fall.
De hojar som jag har tittat på är Yamaha TT600R, Yamaha XT 600 E/660 R, någon KTM (finns för många modeller plus att de inte verkar klara vinter = elen krånglar, erfarenheter?), diverse LV-reggade enduro men, är rädd att de inte är anpassade för daglig vägkörning = mycket mek.
Jag känner att det finns två spår och jag vet inte riktigt vad som egentligen skiljer dem åt.
- Elstart vs kick
- Luftkyld vs vätskekyld
- Förgasare vs insprutning
- Något jag glömt?
- Vad är mest ”värt”, mer modernt årtal eller få mil?
Tar mycket tacksamt emot synpunkter. Är som sagt nästan total novis, men någonstans måste man ju börja