Bra utrustning till rimlig peng!

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Vilka märken är bra för en nybörjare? Får gärna inte vara alltför blodig peng men ändå hålla rätt hög säkerhet.

Sharkie

Medlem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
XT660R unt kromsläde
Jag gjorde så att jag beställde ifrån fc-moto.de och fick då ett tvådelat Alpinestar Octaneställ för drygt 5lax vilket får anses överkomligt.

Att köpa ifrån tyskland är iaf ett litet tips.

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
En bra start ?

Vilka märken är bra för en nybörjare? Får gärna inte vara alltför blodig peng men ändå hålla rätt hög säkerhet.

Tyvärr brukar det där gå lite hand i hand, ju dyrare desto säkrare (typ)Stämmer inte alltid design å skit spelar in oxå.

Räkna med en säker-Hjälm min 3000kr kolkomposit börjar på den prisnivån, ett skinnställ av känt märke som sitter tajt varför inte beggat? Ett par schysta stövlar cirka 2000, rygg platta på Lidel 500kr ? (inget skämt fått bra betyg) och ett par handskar för ca 600-1000kr.

Ovanstående är en bra början iallfall.

Lycka till!.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Tyvärr brukar det där gå lite hand i hand, ju dyrare desto säkrare (typ)Stämmer inte alltid design å skit spelar in oxå.

Räkna med en säker-Hjälm min 3000kr kolkomposit börjar på den prisnivån, ett skinnställ av känt märke som sitter tajt varför inte beggat? Ett par schysta stövlar cirka 2000, rygg platta på Lidel 500kr ? (inget skämt fått bra betyg) och ett par handskar för ca 600-1000kr.

Ovanstående är en bra början iallfall.

Lycka till!.

Skillnad på skinn och allväder-ställ?

fc-moto.de enbart på tyska? :va Finns det någon annan site som har bra priser, kanske från england?

Big D

Rött é snabbt!
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Daytona 675 och TL 1000S

fc-moto.de enbart på tyska? :va Finns det någon annan site som har bra priser, kanske från england?

Det finns en knapp som det står English på. Det är en kanonsida lycka till :tummenupp .

Big D

Rött é snabbt!
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Daytona 675 och TL 1000S
Stor skillnad på pris jämfört Sverige?

Kan inga exakta siffror. Men ett Berik ställ hem till dörren för drygt 5200 kr jämfört med 7-8000 kr i butik. Har själv kollat ett Alpinestar som kostar knappt 6000 kr med frakt från Fc-moto. Skulle få ge närmare 10 000 för det här hemma. Euron står i ca 9,4 kr. Bara att kika och räkna.

Last edited:

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Jag beställde från fc-moto för ungefär en månad sedan, hände absolut ingenting! Fick ringa dit i onsdags 2 ggr, skickade prylarna direkt. Sedan att jag lyckades pruta 18 Euro via mail är ju bara roligt :)

Bör få hem sakerna i början på nästa vecka.

---------------------------------------------------------------------
Ringde precis från UPS, får prylarna om nån timme :yoparty

Mycket nöje!

Last edited:

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Ingen fråga är för dum sägs det. Har själv haft ett gäng med olika skinställ genom åren, men...
...frågan poppar ändå upp!

Supermoto ställen är billiga som fan, vad är den stora skillnaden på ett sådant och ett vanligt 'gat-ställ'? Skydd och liknande?

Är det ingen större skillnad så köper jag nog ett sådant! :)

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Motardställen e väll sydda för lite mer upprätt körställning. Annars tror jag dom har samma egenskaper som ett "vanligt" skinnställ.

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Alltid svårt.

Ja skinn vs allväder:

Min uppfattning är att skinn fortfarande är det absolut säkraste även om textil kanske inte är långt ifrån nu. Sen är textil ofta vatten tätt och behändigare när man ska klä av och på sig.

Båda typer är extremt varma på sommaren men det kommer man inte ifrån.

Tror du får titta lite på vad du kommer använda hojen till, ska du pendla till och från jobbet= textil, köra bomber repor på bogesund,bulten och mkt på bana =skinn.

Dock ska man väll kanske berätta att varken skinn eller Textil sällan räddar några liv:näsblod men skonar förhoppningsvis knän/axlar och håller elaka skarpsår borta:tummenupp .

Last edited:

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Något som bör tilläggas är väl att man egentligen behöver båda, om man nu inte enbart kör NX650 lr liknande i skogen :rolleyes:. Ett välluftat skinnställ under de hetaste dagarna och ett allväder på vår&höstkant är en bra kombination. Det blir dock rätt mycket pengar på en gång, så du får kanske börja med något av dom.

Själv började jag med ett allväders, eftersom jag inte var så stadd i kassan, och nu har jag kompletterat med ett skinnställ.

En annan grej du måste tänka på om du ska beställa från nätet är att du helst ska ha provat modellen du beställer i verkligheten först, så att du vet att stället verkligen passar dig. En 54 är inte alltid en 54..

Hjälm bör du kunna hitta för en hyffsad slant, speciellt nu när en del mcbutiker har öppethus och massa reaprylar..

Glasfiber/komposit är enligt i princip alla det bästa, men också dyrare än plast. Dessutom visar en del hjälmtest att de billigaste glasfiberhjälmarna kan vara sämre än de dyraste plasthjälmarna...

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06

Själv började jag med ett allväders, eftersom jag inte var så stadd i kassan, och nu har jag kompletterat med ett skinnställ.

En annan grej du måste tänka på om du ska beställa från nätet är att du helst ska ha provat modellen du beställer i verkligheten först, så att du vet att stället verkligen passar dig. En 54 är inte alltid en 54..

Hjälm bör du kunna hitta för en hyffsad slant, speciellt nu när en del mcbutiker har öppethus och massa reaprylar..

Ska köpa en Honda 600 Hornet´07 och kommer förmodligen busa en del MEN inte köra som en galning i kurvor och utmana ödet.

En välsorterad MCbutik har samma sortiment som ex FC-moto.de? Kan man gå in prova, anteckna och beställa från nätet efteråt.

Hörde från en arbetskamrat att allt med Alpinestar är att rekomendera.

Får man duglig utrustning för 10.000?

Bör tillägga att jag är 197cm lång, 2delad eller suit?

Last edited:

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj

QUOTE]

Ska köpa en Honda 600 Hornet´07 och kommer förmodligen busa en del MEN inte köra som en galning i kurvor och utmana ödet.

En välsorterad MCbutik har samma sortiment som ex FC-moto.de? Kan man gå in prova, anteckna och beställa från nätet efteråt.

Ja, för 10 000kr bör du kunna få en hyffsad bra utrustning. Speciellt om du handlar på FCmoto. (Men om du har köpt en splittny hoj bör du ju kunna köpa precis den utrustningen du själv vill ha också utan att tänka något särskilt på priset, annars har du enligt min mening köpt för dyr hoj.) :safetyfirst

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06

Ja, för 10 000kr bör du kunna få en hyffsad bra utrustning. Speciellt om du handlar på FCmoto. (Men om du har köpt en splittny hoj bör du ju kunna köpa precis den utrustningen du själv vill ha också utan att tänka något särskilt på priset, annars har du enligt min mening köpt för dyr hoj.) :safetyfirst

Vi får se fört vad mcn kostar, killen från MC-poolen kunde inte ge mig ett pris utan skulle återkomma. 80.000 är min budget, vi får se om man kanske får skrapa fram lite mer kudos.

Top of the line prylar, vad springer det iväg på?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)

Bör tillägga att jag är 197cm lång, 2delad eller suit?

Du borde kunna deala till dig ett bra pris på utrustning när du köper en ny hoj. Minst halva priset borde det gå att få ner...
När man köper en ny KTM får man utrustning för 10 000 tex.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Du borde kunna deala till dig ett bra pris på utrustning när du köper en ny hoj. Minst halva priset borde det gå att få ner...
När man köper en ny KTM får man utrustning för 10 000 tex.

Det är importmc! antar att dom inte bjuder på något extra.

Ska man ha suit eller 2delad jacka/byxa? Hört att dressen är RIKTIGT svår att ta av sig och har man breda axlar kan det bli ett jobbigt problem. 197cm som sagt.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Det är importmc! antar att dom inte bjuder på något extra.

Ska man ha suit eller 2delad jacka/byxa? Hört att dressen är RIKTIGT svår att ta av sig och har man breda axlar kan det bli ett jobbigt problem. 197cm som sagt.

2delat är jävligt mycket mer praktiskt, helställ är väl kanske aningen säkrare men jag förstår inte ens vad man gör i trafiken med ett sådant ställ, möjligen någon slags posörfaktor, för det hör ju definitivt hemma på banan.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!