Bra utrustning till rimlig peng!

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
2delat är jävligt mycket mer praktiskt, helställ är väl kanske aningen säkrare men jag förstår inte ens vad man gör i trafiken med ett sådant ställ, möjligen någon slags posörfaktor, för det hör ju definitivt hemma på banan.

Har kikat runt en hel del på FC-moto.de. Är det enbart priset man ska stirra sig blint på?

Hittade en riktigt cool hjälm http://shop.strato.de/WebRoot/Store6/Shops/10207048/Products/34311-3093373/34311-3093373.jpg

1800kr, låter väldigt budget för en (bra) hjälm?

Allt med Alpinestar bra prylar?

Jonas24

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Hoj
VFR750-94

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Har kikat runt en hel del på FC-moto.de. Är det enbart priset man ska stirra sig blint på?

Hittade en riktigt cool hjälm http://shop.strato.de/WebRoot/Store6/Shops/10207048/Products/34311-3093373/34311-3093373.jpg

1800kr, låter väldigt budget för en (bra) hjälm?

Allt med Alpinestar bra prylar?

Nej, det är inte säkert att allting med Alpinestar är bra grejer, men det är ju ett stort märke åtminstone så det mesta bör vara OK. (Har läst bland annat här på SH om folk som varit missnöjda med A-starhandskar tex..)

AGVn är en plasthjälm va? Isåfall är nog inte priset något märkvärdigt..
Men för ungefär en tusenlapp till bör du väl få en Shoei eller Arai av glasfiber?

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Det är lättare att tulla på säkerheten i ett delat ställ, typ dra på sig jackan och köra ner på stan. Jag har bara haft delade ställ tidigare, men jag kommer att köra på helställ nu bara för att jag är just SÅ lat. Men, smaken är som baken...

Alpinestars är ett bra märke med sjyst design och god säkerhet/kvalitet...

Mina 5-cent.

Glidarn

Försiktig General
Gick med
11 May 2006
Hoj
Suzuki Bandit
Det här paketet tycker jag ser rätt schysst ut för de där pengarna iallafall:)
Fanns även sport paket men då blir det lite dyrare.

http://www.mcweb.se/ListProducts.aspx?cat=442

Ekonomipaketet är ju i princip komplett, men det är frågan hur det är med säkerheten. Framförallt hjälmen kändes lite billig. Någon som har några åsikter om de olika paketen?

Funderar på att köpa ett ställ till tjejjen nämligen, vi lär inte köra så speciellt busigt när hon åker med, men samtidigt vill man ju inte kompromissa alltförmycket på säkerheten...

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Nej, det är inte säkert att allting med Alpinestar är bra grejer, men det är ju ett stort märke åtminstone så det mesta bör vara OK. (Har läst bland annat här på SH om folk som varit missnöjda med A-starhandskar tex..)

Men för ungefär en tusenlapp till bör du väl få en Shoei eller Arai av glasfiber?

Var inne på AVA-MC och provade hjälmar, dom som satt bra straffade mig med att alltid slå hakan i hakskyddet. Ska prova en annan mcbutik, personalen på AVA känns lite för osäkra och man får aldrig vara ifred. Är det någon att köpa en handske för 1500+ med så mycket skyddsknölar att man knappt kan röra fingrarna? http://www.avamc.se/moduls/xshop10_cust/images/450_71361a2ebcc2d67.jpg

Shoeihjälmaran satt för övrigt bäst, måste bara göra något åt min haka :)

Angående ställ så hade dom nästan bara halvardssons och spidi. Hann inte testa, kö till provrummet.

Stövlar: http://www.jsaccessories.co.uk/Picts/Stock_138600000001.jpg Satt sjukt bra, nedsatt till 1790:-. Bra eller anus sko?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
killen från MC-poolen kunde inte ge mig ett pris utan skulle återkomma. 80.000 är min budget

mc-poolen har schyssta hjälmar och kläder, 2 delade ställ, halvarsson mfl., så kolla vad du får för pris, minns att jag skulle få ett bra pris om jag köpte allt där, blev inte så men hjälmen köpte jag där till hyfsat pris.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06

Shell Fibreglass and Kevlar ACF2 (Advanced Composite Fibre 2)

Finns säkert andra hjälmar som ser likadana ut, heltsvart är riktigt porrigt.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Tyvärr brukar det där gå lite hand i hand, ju dyrare desto säkrare (typ)Stämmer inte alltid design å skit spelar in oxå.
..

Framför allt märke spelar roll. Vill man betala 10k för att det ska stå dainese på skinnstället så gör man ju det, inte sällan görs skinnställ för 20k och 4k i samma fabrik.

Die-hard

PigWheels
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
ingen
Vilka märken är bra för en nybörjare? Får gärna inte vara alltför blodig peng men ändå hålla rätt hög säkerhet.

alla ställ passar väl en nybörjare.. ett ställ med största möjliga säkerhet är väl bäst för alla åkare oavsett hur bra man är på att köra/hantera hojen..

kollade runt lite och hittade en tysk sida.. www.louis.de
klicka på bekleidung&helme där finns väl några grejjer

edit: www.vikinghelmets.se har schyssta hjälmar.

Last edited:

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
Hojgrejor Hos Lidl Denna Vecka

:) Hej,jag skulle kolla Blocket o upptäckte där att dom har massor av hojprylar denna vecka!BILLIGT:) Allt kan ju inte vara skräp!Speciellt ett intercom 70kr.Gå in på LIDL.se o kolla
holm:D

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Sommarjacka

Såg på bikeshop att de hade sommarjackor är det något sjyst skydd i dessa?
Några andra skillnader förutom att de är svalare? De hade ju bra priser.

//Dafe

Bonnie850

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Triumph 1965
:) Hej,jag skulle kolla Blocket o upptäckte där att dom har massor av hojprylar denna vecka!BILLIGT:) Allt kan ju inte vara skräp!Speciellt ett intercom 70kr.Gå in på LIDL.se o kolla
holm:D

Hej

Jag tror, att ska man åka i en enkel utrustning, typ Lidl´s, gör man nog bäst i att hålla sig på benen.
-Å, vem ska jag fråga om jag undrar något?
-Tjejen i charken eller....?
Nä, vänd er till en mc-butik med kompetent personal och jämför gärna olika information om samma sak hos flera butiker.
-Ju färskare förare, desto säkrare utrustning!! Det är oftast inte fråga, OM de ska klota, utan NÄR!

PM:a gärna om Du seriöst vill veta nåt om personlig mc-utrustning.:confused:

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Skillnad på skinn och allväder-ställ?

Hej, jag vurpade för en tid sedan på en 70-väg (rak asfalt) (fråga inte hur) och hade på mig ett Dainese Goretex ställ som både var dyrt, snyggt och välsittande. Efter detta kommer jag ALDRIG någonsin sätta på mig sådan skit igen och då får förståsigpåarna säga vad dom vill. Skiten bara smälte ihop och lämnade stora öppna hål med bara sitt egna skinn som "skydd".

Kör bara med skinn !!!!!!:mattias :mattias

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00

Var inne på AVA-MC och provade .jpg[/url]

Angående ställ så hade dom nästan bara halvardssons och spidi. Hann inte testa, kö till provrummet.

Stövlar: http://www.jsaccessories.co.uk/Picts/Stock_138600000001.jpg Satt sjukt bra, nedsatt till 1790:-. Bra eller anus sko?

Helt okej sko tror jag sen finns det förstås ännu bättre:gnissla . Sök på forumet och du kommer hitta massa trådar om stövlar.

Furstenhoff har öppnat en butik nere i Haninge, han säljer bla ett skinnställ för 4000 som såg okej ut, tyvärr (tycker jag) står det GhostRider på stället men om du kan leva med det så:tummenupp

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Helt okej sko tror jag sen finns det förstås ännu bättre:gnissla . Sök på forumet och du kommer hitta massa trådar om stövlar.

Furstenhoff har öppnat en butik nere i Haninge, han säljer bla ett skinnställ för 4000 som såg okej ut, tyvärr (tycker jag) står det GhostRider på stället men om du kan leva med det så:tummenupp

Finns väl alltid något bättre om man går runt hörnet, skon satt så bra att jag lätt skulle kunna sova med den!

Hörde rykten om det, en god vän till mig har tydligen varit med och finansierat bygget, får se om man drar ner och kollar. Mcvaruhuset har lite drives på 2006 års utrustning, ska dit imorrn och smekas lite.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!