BrakeFree - bromsljus på hjälmen

MEHall

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2016
Hoj
2 Honda, den som jag kör nu är en cb 650
Undrar hur kul det är att sitta som passagerare om föraren har en sån där på hjälmen? :va

Är den inte löstagbar? :va Tyckte att jag såg det i videon. :gnissla Man sätter väl inte på den om man har passagerare. :brynad

:rock

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
ja o det fan inget roligt. jag var jävlig nära döden
som tur körde jag en stor Harley, men med en mindre hoj hade bilen klättret upp på hojen o klämd ihjäl mej
nu hamnade jag ovan på hojen o kassade i ca 50 meter då idioten inte stannade men bara gassade på o försatte tills han fan det för gott att stanna
hade det inte varit för den stora folksamling (mitt i rusningstrafiken) hade jag slagit in skallbenet på han

Nej, det funkar inte så. Gemene man, och kvinna, stirrar på det som är närmast framför, och ser inget varken framför eller vid sidan om det :fakta Det märks i synnerhet när man cyklar, och håller samma tempo som bilarna framför, bilen bakom mosar sig förbi, och när jag har försvunnit så upptäcker dom plötsligt bilen jag bromsade för och panikbromsar för att inte smälla den :huvet

Eller som i bilköer, det är precis stillastående, kilometervis, men nog fan står det idioter mitt i och tutar hysteriskt på bilen framför för att den inte bara åker iväg :dummer

Det var ju tråkiga erfarenheter; själv har jag bara blivit trängd ut på vägrenen. :(

Vad tror ni, team toker och Hoztic, kommer Brakefree ändra bilisternas beteende ?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det var ju tråkiga erfarenheter; själv har jag bara blivit trängd ut på vägrenen. :(

Vad tror ni, team toker och Hoztic, kommer Brakefree ändra bilisternas beteende ?
Visst, det är bra att synas, och det mittre höga bromsljuset på bilar har ju effekt, men samtidigt, om man inte tittar, eller ser det man har framför ögonen, så spelar det ju ingen roll. Bilister ser bilar, motorcyklar, cyklar, fotgängare mm går under radarn, och är inget folk ser ändå.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Visst, det är bra att synas, och det mittre höga bromsljuset på bilar har ju effekt, men samtidigt, om man inte tittar, eller ser det man har framför ögonen, så spelar det ju ingen roll. Bilister ser bilar, motorcyklar, cyklar, fotgängare mm går under radarn, och är inget folk ser ändå.

nope
bilister skiter fullständigt i va som händer runt om dom

Ja då är vi tre som inte kommer skaffa Brakefree. Av någon anledning. !

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Ser man inte en motorcykel som stannat framför en kommer man inte heller se en lampa på baksidan av ens hjälm, så enkelt är det :ajjabajja

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
'Det bästa sättet att bli uppmärksammad i trafiken är att se ut som en polis, för det har allmogen alltid uppsikt efter.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag har faktiskt också blivit påkörd bakifrån. :rodnar
Sittande i en Volvo 145a. Vi hade stoppat vid ett rödljus och väntar på att det ska slå om. Då hörs skrikande däck bakom oss och vi vänder oss om lagom för att se en bil, baklänges på väg mot oss.
Förklaringen är att det var en svag vänsterkurva före rödljuset och när OPEL-föraren bromsade så snurrade bilen runt 180 grader och körde på oss baklänges.
Han hade nästan fått stopp när OPELn träffade oss så det blev inget på oss, 145an har rejäla stötfångare. Men vår dragkrok skar upp plåten baktill på OPELn som en plåtsax. Så vi hälsade de två äldre gentlemännen i OPELn att eftersom vi inte fått några skador på vår bil så körde vi vidare.
Och lämnade till dom att förklara för sitt försäkringsbolag hur de kört på en bil och fått skador baktill på sin egen bil. :D
Hade BrakeFree hjälpt?
Jag tror inte det, gissar de satt och snackade och missade helt rödljuset och vår stillastående röda 145a.

Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har sett tunna neonlister som bromsljus för hjälmen vilket säkert är lite bättre än BrakeFree versionen som eventuellt kan ställa till med skada på den som bär hjälmen vid olycka.När hela den testade och utprovade hjälmen från tillverkaren förändras så drastiskt med BrakeFree bör man man nog tänka både en och två gånger innan man fäster denna på hjälmen.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
'Det bästa sättet att bli uppmärksammad i trafiken är att se ut som en polis, för det har allmogen alltid uppsikt efter.

Jo jag har märkt det denna början på säsongen med svart jacka med stora gula neonfält och blåa handskar.Tydligen är det något i denna färgkombination som får en del bilister framför att helt plötsligt avbryta omkörningar eller helt enkelt bara sakta in.Har hänt för många gånger nu för att kalla det en slump.Vet att jag syns men tydligen så sänder det även andra signaler till en del trafikanter.

Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
jag stod inte ens helt stil, jag saktade in för ett fartgub hastigheten på vägen sänktes från 40 till 30
då det kommer en skola
höll kanske 10 när det small
men gubbjävlen kom myyyycket fortare o verken bromsade eller saktade in
bara rakt på pang o fortsatte uförtrödet i ca 50 m

- - - Updated - - -

jag kanske ska måla harleyn som en polis mc hehe

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
Kanske inte så klurigt med extravikt på hjälmen.

Varför inte svetsa fast en stång på pakethållaren med en saftblandare på 2m höjd, har detta på traktorn.
Sen kan man ju stoppa fast ett bilbatteri för strömförsörjningen på passagerarplats.

Alltså, allvarligt, hur mycket ska man behöva synas i trafiken bland sms:ande bildrullar, de har ju ingen koll på vägen framför bilen.
Grundproblemet torde vara att folk gör annat under bilkörningen tyvärr.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Själv undviker jag att bromsa om jag inte har klart för mig att det är fritt bakåt.
Orsaken är något som hände vännen L-G för många år sedan. Han kommer på Södra Esplanaden i Lund och kör västerut mot Stora Södergatan och när ljuset slår över till gult bestämmer han sig för att stanna sin VW-bubbla före trafikljuset vid Stora Södergatan.
https://www.google.se/maps/@55.6962...281.96228&pitch=0&thumbfov=100!7i13312!8i6656
Ett bra beteende utom den här dagen. För bakom honom kommer en av Lunds stadsbussar och chauffören har ingen tanke på att stanna.
Så VW-bubblan förvandlas till skrot, hans flickvän får en whiplash-skada. Som ej går över. Blir kronisk.
Positivt: När allt var över, polisen gjort sitt, Bubblan bärgad, så kör busschauffören dom i bussen till Lunds lasarett. Bussen var ju ändå tagen ur trafik.
Lär av andras erfarenhet, livet är inte långt nog begå alla misstag själv.
Och därför med tanke på hur det gick för L-G och E är jag väldigt försiktig med att bromsa.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Njae, inte denna killen iaf... I början av året var jag på besök i hemstaten. Fortifierad med tre körkort, dubbla pass, och en övertro på myndighetens prioritering av bråkiga förorter dundrade man bekvämt fram på E4:an genom hufvudstaden. Magen full av Max från Linköping och Rock hits på radion satt marschfarten komfortabelt i linje med motivationen att komma i tid till Arlanda där besökande brutta skulle hämtas.

Nåväl, när någon kommer ifatt och ligger på luktavstånd bakom utan att köra om så är det inte utan att man blir lite nyfiken. Sagt och gjort så offrades lite spolarvätska för tvätt av bakrutan och där ligger givetvis sheriffen och nafsar...

Men skam den som ger sig! Nu är korten på bordet så det är bara att välja: sakta ner och vika sig för Dan eller fortsätta på utsatt kurs och hoppas på att dessa gossar är lika trötta på jobbet som det beskrivs i tidningarna.

Tydligen var de inte intresserade av att stoppa en hög med skitigt tyskstål utan lät mig fortsätta i satt hastighet, med körkorten i behåll och en bekräftad känsla av Sverige tagit ytterligare ett steg närmre laglöshet.

Hann stanna och köpa kanelbullar och dammsugare i Wäsby med 10 minuter tillgodo. Slutet gott, allting gott.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Asså e du på riktigt...:huvet :dummer
Precis.
Jag åker med en bekant i Tyskland i bil på Autobahn.
Plötsligt blir det stopp framåt. Han bromsar inte utan svänger direkt ut på vägrenen och bromsar därefter.
För att om det blir en masskrasch så ska i varje fall vår bil inte bli mosad bakifrån. :)
Jag närmar mig ett backkrön. Då möter jag två bussar. Den ena bussen håller på och kör om den andra bussen. Jag väljer köra av vägen och kan lite längre fram köra upp på vägen och fortsätta. Jag valde inte att bromsa !
Planerar man sin körning, håller avståndet till framförvarande 1meter för 1 km/h # osv så behöver man inte bromsa hårt i trafiken.......

# Funkar inte i Stockholm, lämnar man en lucka på 50 meter till framförvarande så ska ju minst en bil, ibland tom med två in i den luckan för att tjäna några meter.
Åker aldrig frivilligt med MC i stadstrafik !
Små vägar på landet ! :)

Last edited:

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
nope
bilister skiter fullständigt i va som händer runt om dom

Helt rätt var på trafikolycka i helgen å ställde min insatsbil snett över vägen med blåljus skyltar med fast rött sken en kö på 300 meter med bilar. Nog fan kommer det en idiot å undrar om han kan köra förbi å tittat på mig som om han undrar om jag är en idiot som står där med mitt tivoli å bara jävlas med folk.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det gäller komma först !

Tror knappast Brakefree hade stoppat föraren i den vita bilen.
Tåget Göteborg mot Uddevalla passerade nån minut senare Minelundsvägen i Hisings Backa.

Bifogat

• Köa-på-spåret-170406-16h19min.jpg
    Köa-på-spåret-170406-16h19min.jpg
    120.8 KB · Visningar: 26
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor