Brandförsvarbilar är bra

Andruxa

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Bräcke
Hoj
Gpz 600
Jag var ner till sthlm den här veckan! åkte med en kompis bara så där för han skulle ner. var helt ok men det roligaste va när jag åkte hem då jag kom ut på vägen utanför uppsala som är trång och bökig och det alltid är skitmycket bilar. tog ganska lång tid när jag åkte den dit. men när jag åkte hem så försökte jag komma imellan bilarna så gott det gick men va ganska försiktig eftersom man aldrig vet vart dom kan svänga, men helt plötsligt började alla bilar flytta på sej så det gick hur bra som helst. :tummenupp jag låg väl på 150 ett tag. sen såg jag sirener i backspegeln och tänkte nu va det kört nu åker jag dit för fortkörning, vårdslöshet i trafik och olovlig körning men så kör han om mej!!! :confused: varpå jag ser att det är nån "stadsjeep" som det står brandförsvar på, han låg på minst 170. så jag hakade på honom och kom fram riktigt fort även fast det va skitmycket bilar :yoparty
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Olovlig körning? Skaffa kortet :7peta

Annars brukar det inte vara så populärt att hänga på utryckningsfordon, speciellt om du ligger för nära. För nära=pallnitar uf så hinner inte du få stopp.
 

Andruxa

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Bräcke
Hoj
Gpz 600
GeFeldz skrev:
2350803 Olovlig körning? Skaffa kortet :7peta

Annars brukar det inte vara så populärt att hänga på utryckningsfordon, speciellt om du ligger för nära. För nära=pallnitar uf så hinner inte du få stopp.

kortet blir nog nästa sommar :pannkyss rycker in på söndag. jo jag vet det så jag höll hyggligt avstånd
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Andruxa skrev:
2350670 Jag var ner till sthlm den här veckan! åkte med en kompis bara så där för han skulle ner. var helt ok men det roligaste va när jag åkte hem då jag kom ut på vägen utanför uppsala som är trång och bökig och det alltid är skitmycket bilar. tog ganska lång tid när jag åkte den dit. men när jag åkte hem så försökte jag komma imellan bilarna så gott det gick men va ganska försiktig eftersom man aldrig vet vart dom kan svänga, men helt plötsligt började alla bilar flytta på sej så det gick hur bra som helst. :tummenupp jag låg väl på 150 ett tag. sen såg jag sirener i backspegeln och tänkte nu va det kört nu åker jag dit för fortkörning, vårdslöshet i trafik och olovlig körning men så kör han om mej!!! :confused: varpå jag ser att det är nån "stadsjeep" som det står brandförsvar på, han låg på minst 170. så jag hakade på honom och kom fram riktigt fort även fast det va skitmycket bilar :yoparty

Underligt att alla andra bilar som låg före dig hörde sirenerna men inte du?
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Andruxa skrev:
2350841 han hade inte dom på av nån anledning. det va bara blåljusen

Aha, oki. Verkar dumt att inte ha dom på i den hastigheten och i den trafiken.
Som nån sa så är det inte poppis att haka på ett utryckningsfordon..men va f-n det har man väl "råkat" gjort själv :banana
 

Andruxa

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Bräcke
Hoj
Gpz 600
DaPirate skrev:
2350854 Aha, oki. Verkar dumt att inte ha dom på i den hastigheten och i den trafiken.
Som nån sa så är det inte poppis att haka på ett utryckningsfordon..men va f-n det har man väl "råkat" gjort själv :banana

ja nu när du säger det så var det nog ganska dumt att bara ha blåljus tänkte inte på det förut
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Andruxa skrev:
2350670 men helt plötsligt började alla bilar flytta på sej så det gick hur bra som helst. :tummenupp jag låg väl på 150 ett tag. sen såg jag sirener i backspegeln och tänkte nu va det kört nu åker jag dit för fortkörning, vårdslöshet i trafik och olovlig körning men så kör han om mej!!! :confused: varpå jag ser att det är nån "stadsjeep" som det står brandförsvar på, han låg på minst 170. så jag hakade på honom och kom fram riktigt fort även fast det va skitmycket bilar :yoparty

Hmm, alla flyttar på sig :7peta
Undrar vad det kan vara eller vill dom bara vara snälla.... :rolleyes:

Eloge ska du ha i alla fall för att erkänna dålig uppsikt bakåt :yoparty
 
Last edited:

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Björklinge... ja, jag vet.
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Såg rätt många "ambulansjägare" när jag pendlade till Sthlm under några år (med bil). Förstår att man lackar när man suttit en timme i kö och tar rygg på ett utryckningsfordon som plogar sig fram, men det uppskattas varken av medtrafikanter eller ordningsmakten. Med hoj finns det plats att åka på ändå så då är ju inte köerna lika stort problem.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Morgue skrev:
2351043 Såg rätt många "ambulansjägare" när jag pendlade till Sthlm under några år (med bil). Förstår att man lackar när man suttit en timme i kö och tar rygg på ett utryckningsfordon som plogar sig fram, men det uppskattas varken av medtrafikanter eller ordningsmakten. Med hoj finns det plats att åka på ändå så då är ju inte köerna lika stort problem.

Precis! Håller med dig, med hoj så är det så mycket smidigare :)
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Andruxa skrev:
2350871 ja nu när du säger det så var det nog ganska dumt att bara ha blåljus tänkte inte på det förut

Påvisar "fri-väg" gör vi genom att använda blåljus och siren eller enbart blåljus, användandet av sirenen är situationsberoende och änvänds när det bedöms som lämpligt, likaså "strobe/blixtljus" som vissa bilar är utrustade med.
Värför han inte använde siren i detta fall kan jag inte svara på men enligt min mening borde han gjort det i denna situationen.

Men man kör ju t.ex inte med skrölan på i ett villaområde mitt i natten...

Klart slut
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Min bil är en f.d. ambulans (se garaget) och jag hade en svans på 4-5 bilar mellan Gbg-Sthlm. Jag kommer fram skitbra i trafiken :hihi
 

Zandman

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
XRV750
Finns ingen anledning att ha på sirenen när du kör i 170, andra trafikanter har inte en chans att höra det då de troligtvis kör relativt fort de med. Siren har man i princip bara nytta av inne i städer där annan trafik står still. Kör man fort gör sirenerna bara att man inte hör vad som sägs på radion.

/Zandman
 

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
BT 1100 Bulldog
K-Man skrev:
2351361 Min bil är en f.d. ambulans (se garaget) och jag hade en svans på 4-5 bilar mellan Gbg-Sthlm. Jag kommer fram skitbra i trafiken :hihi


Det är nog den oranga tejpen på taket som gör att dom flyttar på sig :yoparty

Jäklar va smidig den ser ut att transportera mc med :rock
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag hakade på en polis-MC under uttrycking en gång. Skitsmidigt!
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Hakar man på en polisbil under utryckning så får man väl hoppas att utryckningen är allvarligare än fortkörning och vårdslöshet i trafik :)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
237 skrev:
2351418 Det är nog den oranga tejpen på taket som gör att dom flyttar på sig :yoparty
Jäklar va smidig den ser ut att transportera mc med :rock
...eller de högt monterade extraljusen, eller blåljusen :D Bilen var fullstripead när jag köpte den men tejpen var ett litet h---e att få bort och den sista biten där satt så svåråtkomligt att jag lät den va kvar.
Visst är den smidig. Åker bra mkt bekvämare än i en bullrig skåpbil. 22000kr för en fullservad bil är ok. Har lagt ner en del jobb för att anpassa den till mc-transport iof. Byggt golv och reggat om till lätt lb. Fick byta stolarna också då de var rätt slut efter 30000 mil.
Eftersom jag inte tävlar utan bara har den till bandagar eller när jag ska ut med crossen så behöver jag inte mer utrymme än så här, sen är det lite kul med en annorlunda bil. Enda minuset är 1,2-1,5 l/mil. Turbodieselambulanserna kom långt senare än 1990 :rolleyes:

Vill du ha en egen så står det två merca 260 amb på Gelleråsen till salu för 15000kr/st. Kontakta TM's ambulans isf.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
hehe, jag har faktiskt kört om utryckande fordon, det var brandkåren i Helsingborg som låg på motorvägen i 100-110, så jag smet om eftersom jag körde lite fortare. Det kändes lite konstigt.:D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top