Brandfackla in i MC samhället.

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Se det här som ern reflektion på en gången säsong.

Har följt debatter och diskussioner här på SH angående skoj saker och mindre roande händelser.
En sak som jag nu när marken börjar närma sig 10 grader som fångat min uppmärksamhet är hur ofta vi hoj åkare klandrar bilister för allt skit som händer i trafiken.

Jag har i år kört över 1 500 mil varav majoriteten är i Stockholm med omnejd.
Såväl inspirerat på landsväg som i rusningstrafik morgon och kväll till och från jobbet.

Det som sammanslaget summerar en del av den upplevelsen är att bilister är i många fall otroligt hjälpsamma i trafiken.
Bilister använder blinkers vid filbyten med en frekvens som överstiger hojåkares med ljusår. ( Mig själv inräknad )

För er som känner till Stockholm och Nynäsvägen så känner ni säkert till de enorma köer som uppstår när man kommer mot skogskyrkogården.
Jag har faschinerats varje morgon att det faktiskt finns en "extra" fil mellan samtliga bilar i köerna.
999 av 1000 bilister håller mitten fri, för att släppa fram hojar.
800 av 1000 bilister blinkar innan dom byter fil.
( Det är inte statistik, det är min högst personliga uppfattning )

Till och med på motorvägen när det går i trafikrytm +.
Så upplever jag det som om att när jag kommer med hojen är bilister bra mycket mer benägna att flytta sig över till högerfil än om jag kör i samma tempo med bilen.

Detsamma gäller i många fall landsvägskörningen.
Visar man sin intentioner med hojen!
d.v.s placering m.m så har bilister bra koll, och håller åt sig, släpper fram, o.s.v.

Visst kan det vara svårt att hinna se en hoj, eftersom den inte upptar mer yta en en framskärm på vägen,
De flesta olyckor som inträffat med cänstersvängande bilar har jag noterat att man kört in i ett släp, bakflygel m,m M.a.o det måste ha gått in i h---te över gällande hastighet.
Många säger att dom hållt ungefär enligt hastighetsbegränsningen, men hur bra koll har man egentligen på det..
120 på en 70 väg känns inte så otroligt snabbt.
För jag tror inte man skall glömma att man som hojåkare efter en säsong som denna är grymt fartblind.

Och med den typen av hastigheter så hinner man inte som bilist uppfatta den mötande en gång. ( Jag kör bil också )

Visst finns det märlor i trafiken, det har det alltid gjort, och det kommer att bli fler. det gäller inte bara bilister, även hojåkare..

Nu är jag säker på att några av er uppfattar mig som en jävla moralkärring som skriver det här, men kontentan är nog till viss del att "vi" måste nog ta och vara lite mer självkritiska och inse att det kanske är dags att köra lite mer medvetet. För mig själv innebär det inte att jag kommer att låta bli att köra 170+ då och då, eller undvika att ta den där kombinationen kurvor med ett nedlägg som ger mig rysningar.
Men det handlar om valet av tillfället..

Var rädda om er i trafiken!!
Försök samarbeta med bilisterna så kommer ni hem hel.

Själv tycker jag det är för jävla roligt att köra hoj, och även fast den här säsongen börjar närma sig sitt slut så vill jag banne mig vara med när nästa börjar!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
:eek:rd

Nu vet inte jag hur länge du har kört hoj, men alla newbies (yeh yeh, frekcast i stan med skenförsäkrad Ärrettatta) borde fanimej ta och läsa det du skrivit.

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
hållundan skrev:
2493808 :eek:rd

Nu vet inte jag hur länge du har kört hoj, men alla newbies (yeh yeh, frekcast i stan med skenförsäkrad Ärrettatta) borde fanimej ta och läsa det du skrivit.

Fick mitt kort i Juni i år!!! :yoparty

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
ÅÅ du är ett moppe fucko, köper en stoor hoj på en gång o är frän :D
Nä då, bara skoja.

Nu har jag inte kört nämnvärt mycket mc eller bil därnere i fjollträsk.
Här uppe har vi inte så stora behov av långa bilköer osv.

Men däremot så har jag haft ett par äldre herrar med keps som har svängt ut alldeles för nära inpå mig för att det ska vara behagligt.
O visst, det har gått en bit över hastihets begränsningen, det blir ju så lätt så.

Nu senast var det i en 4-vägskorsning på en 50 sträcka. jag körde väl nånstans 70-90, det kommer en bil ifrån vardera sida, den på höger stannade, (yngre kille) medans den äldre herrn ifrån vänster svänger ut och såg ut som om han ville kela.

Du är ingen moralkärring, inte i den här tråden ialla fall :tummenupp

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Snail_shell skrev:
2493806

Det som sammanslaget summerar en del av den upplevelsen är att bilister är i många fall otroligt hjälpsamma i trafiken.
Bilister använder blinkers vid filbyten med en frekvens som överstiger hojåkares med ljusår. ( Mig själv inräknad )

Till och med på motorvägen när det går i trafikrytm +.
Så upplever jag det som om att när jag kommer med hojen är bilister bra mycket mer benägna att flytta sig över till högerfil än om jag kör i samma tempo med bilen.

Detsamma gäller i många fall landsvägskörningen.
Visar man sin intentioner med hojen!
d.v.s placering m.m så har bilister bra koll, och håller åt sig, släpper fram, o.s.v.

Håller med !
.

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Bra skrivet!

Jag upplever det dock som att man hjälper varandra mycket mer överlag i Sthlm, än vad man gör i övriga landet. I Norrköping känns det ofta som att folk kör som de vill och bryr sig inte så mycket om hänsyn till andra på samma sätt som man gör i Sthlm. Överlag en taskigare attityd helt enkelt. Var förut, innan jag kört i sthlm, nervös på vägen upp för all trafik, bara för att upptäcka att det gick som smort!

/M

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Pröva att köra hoj i Göteborg då. Alla bilister i högerfil i stan ligger längs till vänster så det är omöjligt att komma fram (taxi bilar speciellt). Blinkers är något som inte existerar eller i bästa fall är något man sätter på efter man har svängt för att liksom visa att kolla det blinkar det är för attt jag har svängt.

Bilar som bestämmer sig att byta fil 10m från rödljusen när det är rött, så att de står över 2 filer osv osv.

Så jag tror att hur man uppfattar trafiken och hur hjälpsamma och bra bilister är, har att göra med vart i vårt avlånga land man kommer ifrån.

Visst, har inte haft MC kort mer än 500mil, men har bott mitt i smeten i gbg i över 15 år och varit bilburen i över 11, så har en aning om vad jag säger.

För att inte snacka om lederna i Göteborg (om man nu måste flytta sig snabbt och inte ta de roliga vägarna), speciellt från och till Götet från Kungälv. 90% av alla bilar kör i vänsterfil i 80-90 (det är 110km/h) - helt sjukt.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Ricken skrev:
Men däremot så har jag haft ett par äldre herrar med keps som har svängt ut alldeles för nära inpå mig för att det ska vara behagligt.
O visst, det har gått en bit över hastihets begränsningen, det blir ju så lätt så.
Dessvärre är det väl som så att dessa herrar, och damer, förekommer mer frekvent ju längre ut på "obygden" man befinner sig.

Man får passa sig!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Sant, i en stad behöver dom inte bilen lika mycket som på landet/obygden så här släpper dom inte bilen förrän dom ligger på dödsbädden.

Min farfar körde bil tills han var drygt 80, på slutet körde han på vänster sida vägen för han såg helt enkelt inte vart vägen var.

Men elak blev han när man sa att det kanske är dags o ställa undan bilen.

Nu är han 92 :yoparty och pratar bil varje gång man hälsar på.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Verkar som att Stockholm är relativt mc-vänligt, här i Nyköping är inte motorcyklar så uppskattade (speciellt inte i rondeller) då bilisterna ska skynda sig ut framför en hela tiden :(

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Var är facklan?

Under den tiden jag har kört Mc så har jag då inte märkt att bilar skulle vara farliga, vissa förare däremot..
Men tror att många Mc förare skyller många av sina egna misstag på bilar just för att det är enklare än att acceptera att man borde justera sin egna attityd kring trafiken..

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Ja, precis, var är facklan?? Det finns kassa bilförare, men jag upplever inte att de är så många. Däremot så märks de väldigt tydligt.

Min teori är att andelen kassa bilförare är exakt lika stor som andelen kassa MC-förare. Eller?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln