Brandskadat Garage!!!

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Fan vad ledsen man blir!

Grann-garaget i samma byggnad som vi har vårat garage har vart övertänt nu i helgen!

I den delen av lokalen som elden startade fanns det 9 garage med enklare avskärmnings-väggar. Elden startade då en kille skulle plocka dän tanken på sin jänkar-bil. Bensin rann ut och antändes av den lampa som läg på golvet!Katastrofen var ett faktum då det garaget snabbt vart övertänt. Mycket snart vart även de andra garagen påtända.

Det tråkiga var att nästan alla fordon i dessa garage var raritet-fordon. Det vill säga finare gamla bilar o MC.

Tackvare att Brandbilarna i Eskilstuna kom så fort till platts och de tagit beslutet att fylla lokalen med skumm, lyckades man att förhindra att de (minst) 9 svetsgastuberna exploderade.

Efter att elden vart släcket och all rök skingrats så ligger det ett svart sotlager över hela vår lokal, ink hojjarna!

Så det var bara att tvätta dän allt man kunde.

Tur i oturen var; "Ingen syrablandad sot"
Otur för den ansvarige; "Han hade ingen försäkring som täcker skadan. Utgången är ännu oviss för denna man".

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
lider med dig!!! :gråta :gråta
ingen försäkring :huvet :huvet

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
huh! var brann det? Bor i Lagersberg själv.. inte här i närheten va? hörde inge tjutande.

Trist dedär!

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Hmmm...känner till den där branden då jag drabbas på jobbet av den.
Företaget jag jobbar på "äger" Eskilstuna Offset som ligger våningen ovanför, vilket innebär att jag får mer att göra (tryckjobb alltså).
Sen har jag en kompis (jon) som också har garage där men jag vet faktist inte hur mycke han drabbades av branden.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Swedie skrev:
huh! var brann det? Bor i Lagersberg själv.. inte här i närheten va? hörde inge tjutande.
Trist dedär!
Mitt emot MC-delen.
Jag har varit med om en garagebrand själv en gång. Där du var med din knarr hos mig! Kåken står kvar tack vare gips i taket. Jag kan säga att det verkligen inte är någon rolig situation! (Man kanske skulle titta över sitt försäkringsskydd.)

Edit:Har letat på både EaKurirens och Folkets hemsidor efter artiklarna.
Kurren har ingen sökfunktion alls! Men de räknar upp tidigare artiklar, dock fanns det inget om det här, trots att de har gjort 2 st artiklar i tryck!
Folket har en sökfunktion som fungerar Kalle Anka! Sök på "Garagebrand" och man får träffar på "Garagehästar"!
Man blir ju imponerad!

Last edited:

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vi har moppat golv, väggar o rör i tre omgångar nu. Men det kommer hela tiden mera svart damm (Fast varje gång mindre, tack o lov!). :brinnerup

Och lukten av bränt plast o gummi sitter i som färgen på rudolfs röda näsa!
Vi har fått tips att man kan använda ättikssprit för att elliminera dålig lukt!
Är det någon som hört om detta? :va

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
fireblade skrev:
Hmmm...känner till den där branden då jag drabbas på jobbet av den.
Företaget jag jobbar på "äger" Eskilstuna Offset som ligger våningen ovanför, vilket innebär att jag får mer att göra (tryckjobb alltså).
Sen har jag en kompis (jon) som också har garage där men jag vet faktist inte hur mycke han drabbades av branden.

Vet du hur det blir för den här stackars mannen?
Har "Offsets Husse" krävt honom på slantar för produktions stopp och kasserat material? Eller går det på deras egna försäkringsbolag, som i sin tur kräver slantar av "brand-mannen"!?

Undrar hur det gick med honom i alla fall! :död

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ugglan skrev:
Vi har fått tips att man kan använda ättikssprit för att elliminera dålig lukt!
Är det någon som hört om detta? :va

Ja, det funkar. Ställ en stor öppen behållare med ättika i lokalen några dagar. Vet inte hur det funkar på brandlukt, men i kupén på gamla bilar funkar det kanon faktiskt.

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gustav1 skrev:
Ja, det funkar. Ställ en stor öppen behållare med ättika i lokalen några dagar. Vet inte hur det funkar på brandlukt, men i kupén på gamla bilar funkar det kanon faktiskt.

Ska ta o testa det när ekonomin tillåter! :tomten

...kanske ska doppa kallingarna och driva ut lite dålig lukt där med! :tungan

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
men går det inte skaffa sig en försäkring nu då när olyckan har hänt och sedan lägga det på försäkringen efteråt?

( jag kan inget om försäkringar o grejor ) :confused:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Quaya skrev:
men går det inte skaffa sig en försäkring nu då när olyckan har hänt och sedan lägga det på försäkringen efteråt?

Det märks :hihi

Nej, det kan man inte :rofl

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Quaya skrev:

Isåfall hade ingen haft en försäkring, bara tecknat om man råkade ut för en olycka. Då hade inte försäkringsbolagen fått in några pengar att betala ut till den skadade.

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Ugglan skrev:
Fan vad ledsen man blir!

Grann-garaget i samma byggnad som vi har vårat garage har vart övertänt nu i helgen!

I den delen av lokalen som elden startade fanns det 9 garage med enklare avskärmnings-väggar. Elden startade då en kille skulle plocka dän tanken på sin jänkar-bil. Bensin rann ut och antändes av den lampa som läg på golvet!Katastrofen var ett faktum då det garaget snabbt vart övertänt. Mycket snart vart även de andra garagen påtända.

Räggers!!!
Alltid är det nått dom ställer till med :va

Tur att hojen klarade sig :tummenupp

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Shitbreak skrev:
hur gick det med jänkaren???

"Förövaren" fick lindrigare brännskador och kom undan med blotta
förskräckelsen från tidnings-notiser som: "Man brann inne"! :brinnerup

Värre blir det nog om han blir dömd att betala skadestånd till sanering och
till Offset som fick en del problem!

...eller är det "jänkar"-bilen du menar!? Nej, den är död! :död :D

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Ugglan skrev:
Vet du hur det blir för den här stackars mannen?
Har "Offsets Husse" krävt honom på slantar för produktions stopp och kasserat material? Eller går det på deras egna försäkringsbolag, som i sin tur kräver slantar av "brand-mannen"!?

Undrar hur det gick med honom i alla fall! :död
Såvitt jag vet så är det någon försäkring som täcker de förluster "vi" drabbas av.
Produktionen stannade lyckligtvis inte mer än ett par dagar. småpressarna vart relativt opåverkade av sot och värmen. Den stora pressen däremot var de tvungna att väga in på nytt då golvet blev så varmt att det spryckit och ändrat formen lite grann...(stora maskinen är ju bara invägd på någon 1/100 mm eller så)

största förlusten vart nog alla gamla sk överupplagor och nytt papper som vart förstört. Vart ju kostnader i miljonklassen på det.

//Peter

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
fireblade skrev:
största förlusten vart nog alla gamla sk överupplagor och nytt papper som vart förstört. Vart ju kostnader i miljonklassen på det.

//Peter

Jag ska aldrig elda upp vårt garage! :tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj