Brandskyddskläder??

fastcorner

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Götet
Hoj
RaceGixx1000/Ducce 998
Tja.
Nån som kan ge ett konkret svar på var man får tag i "brandskyddskläder" till tankpersonalen.
 

Tuben

Har inte tid!!!
Gick med
18 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
DSB
Fick detta svar av brånalt

Hej!
Alla som hjälper till vid tankning skall ha brandsäkra kläder.

Har inte satt någon klassning på overaller, godkänner en riktig arbetsoverall i bomull.

Skinnställ är också godkänt.

All tankpersonal skall ha baldaklava eller hjälm.

Hälsningar

Hans





fastcorner skrev:
2064929 Tja.
Nån som kan ge ett konkret svar på var man får tag i "brandskyddskläder" till tankpersonalen.
 

Dr.Bike

Guest
Hade funderingar på flamskyddshuvor och vantar från Flottan.. som komplement till skinnstället, om nu skinställ är godkända (vilket verkar konstigt, då man ju vet hur skinn som brinner beter sig)

Blir väl ett gäng med månlandarkit i silverfolie som tankar alla hojar... :rolleyes:
 

Simpa

Hel igen!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg/Onsala
Hoj
Jodå
Frågade och fick samma svar som ovan.
Vanligt blåställ funkar fint.
Tanken är väl att folk inte ska stå i nylonshorts kan jag tänka mig.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Av ren självbevarelsedrift skulle jag dock satsa på att skaffa mig en flamskyddsoverall som bilracingfolket åker omkring i.
Även de billigaste (kring tusenlappen) står emot brand betydligt bättre än ett blåställ, kombinera med huva av samma typ samt ett par crossbrillor så har du ett skydd milsvid bättre än dagens.
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Boris JR skrev:
2067844 Av ren självbevarelsedrift skulle jag dock satsa på att skaffa mig en flamskyddsoverall som bilracingfolket åker omkring i.
Även de billigaste (kring tusenlappen) står emot brand betydligt bättre än ett blåställ, kombinera med huva av samma typ samt ett par crossbrillor så har du ett skydd milsvid bättre än dagens.

Varför så hysteriskt med skydd? Är det någon som röker under tankning? När hände sista eldolyckan vid tankning i ERF? Inte står vi iklädda brandskydd vid macken när vi tankar hojen eller bilen på vardagarna? Skulle ERF takning vara farligare än tankning på vanlig mack? Vi får ju stop-and-go straff om vi spiller vid tanknig. Inget spill ger minimal risk. Eller har jag missat något?
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Kris955 skrev:
2070809 Varför så hysteriskt med skydd? Är det någon som röker under tankning? När hände sista eldolyckan vid tankning i ERF? Inte står vi iklädda brandskydd vid macken när vi tankar hojen eller bilen på vardagarna? Skulle ERF takning vara farligare än tankning på vanlig mack? Vi får ju stop-and-go straff om vi spiller vid tanknig. Inget spill ger minimal risk. Eller har jag missat något?
Bara för du får tidsstraff för att du spiller innebär väl inte att du automatiskt är försiktigare, all tid man kan spara i depån är viktig. Och sen när olyckan är framme skulle inte jag vilja stå där i tshirt och kortbyxor.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Kris955 skrev:
2070809 Varför så hysteriskt med skydd? Är det någon som röker under tankning? När hände sista eldolyckan vid tankning i ERF? Inte står vi iklädda brandskydd vid macken när vi tankar hojen eller bilen på vardagarna? Skulle ERF takning vara farligare än tankning på vanlig mack? Vi får ju stop-and-go straff om vi spiller vid tanknig. Inget spill ger minimal risk. Eller har jag missat något?
Konstiga argument. Spiller du är inte stop and go det värsta du kan råka ut för. Vi behöver väl inte vänta tills första allvarliga olyckan innan vi tänker på säkerheten?

Tänk dej följande;
Du tankar er hoj utan skyddskläder. Soppan stänker upp och du får några droppar i ögat. Instinktivt släpper du allt du har i händerna eftersom det bränner som eld när du får soppa i ögonen. Vips har du 15 liter soppa rinnande ner på det varma grenröret! Soppan antändes av värmen och hojen fattar eld. Din förare gör det enda han kan, släpper hojen och springer därifrån. Ingen väljer ju att hålla i en brinnande hoj. Nu har du ytterligare 10 liter brinnande soppa att släcka, dessutom med explosionsrisk eftersom soppan rinner iväg mot de tillåtna 60 literna som du har i dina plastdunkar. Vi kan fortsätta detta scenariot, men jag tror du fattar.....
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Nr:18 skrev:
2070929 Konstiga argument. Spiller du är inte stop and go det värsta du kan råka ut för. Vi behöver väl inte vänta tills första allvarliga olyckan innan vi tänker på säkerheten?

Tänk dej följande;
Du tankar er hoj utan skyddskläder. Soppan stänker upp och du får några droppar i ögat. Instinktivt släpper du allt du har i händerna eftersom det bränner som eld när du får soppa i ögonen. Vips har du 15 liter soppa rinnande ner på det varma grenröret! Soppan antändes av värmen och hojen fattar eld. Din förare gör det enda han kan, släpper hojen och springer därifrån. Ingen väljer ju att hålla i en brinnande hoj. Nu har du ytterligare 10 liter brinnande soppa att släcka, dessutom med explosionsrisk eftersom soppan rinner iväg mot de tillåtna 60 literna som du har i dina plastdunkar. Vi kan fortsätta detta scenariot, men jag tror du fattar.....


Jag argumenterar inte för eller mot något. Undrar bara varför det verkar vara mer fokus på olika regler i år, mc id card och nu brandskyddskläder. För att det inte ska bli för dyrt, så godtas bomullsoverall. Och hur hjälper denna bomullsoverall vid ovanstående tänkta olycka? Du får fortfarande stänk i ögat, släpper allt, brand, explosion, osv.

Tycker att man kanske får bättre säkerhetsförbättring om det står folk och kontrollerar hur tankning utförs. Stora straff till slarvarna minskar olycksrisken lite. Kanse mer än bomoullsoveraller. Förebygga är kanske bättre än att avhjälpa efteråt. Om man vill förbättra skyddet när brand redan uppstått så borde det krävas godkända flammsäkra overaller i Nomex, ditto handskar och huva. Kostnad flera tusen per man. Och då blir det dyrt för amatörrna i Endurance for Fun serien.

Visst låter det vettigt med flammsäkra kläder. Men om allt vettigt ska krävas så har dom flesta kanske inte råd att deltaga. Bara några tankar. Har det hänt något tidigare undrar jag bara försynt? Ger bomullsoverall och bomullsbalaklava större mening? Om vi nu snakkar säkerhet så kanske vi borde undersöka vad vi kunde få för pris vid samlad gruppköp på Nomex-balaklava, handskar och overall?

Som fattig skit längst ner på amatör stegen så måsta man kika på varenda krona. Vad kostar det och vilken fördel får man? Får man verkligen några fördelar att tala om med bomullsoverall och balaklava? Vad med att bara säga att nylon-liknande kläder är förbjudna vid tankning? Bomullsoverall är ok, är bara rädd för att nästa säsong så är det dyra Nomex-kläder som krävs.

Kom ihåg, inte för eller emot. Bara lite strötankar och inbjudan till bredare diskussion.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
1600:- för en godkänd proban overall + 300:- för en balaklava, skinn handskar och skinnskor räcker långt.
Visst skulle det vara bättre med 3 lagers Nomex overall, men dom är dyrare och man köper sig ju en hel del extra tid redan med en proban.

Man kan ju annonsera efter begagnat i IB, eftersom rallyfolket ofta byter om dom börjar se skabbig ut, då brukar dom säljas till folkraceförare.
Som tankpersonal kanske man kan acceptera att det är en oljefläck som inte går bort i tvätten.
 

Robban #42 NSB

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
R1-03, RM 250 -00, mini-moto
Kollade med järnhandeln i veckan, och de säljer riktiga brandskyddade overaller för 900.-. Går säkert att hitta billigare om man letar också. Och jag tror nog de overallerna är bättre än en gammal rallyoverall :)
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Robban #42 NSB skrev:
2072994 Kollade med järnhandeln i veckan, och de säljer riktiga brandskyddade overaller för 900.-. Går säkert att hitta billigare om man letar också. Och jag tror nog de overallerna är bättre än en gammal rallyoverall :)

Tack för tipset. Ska kolla.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Robban #42 NSB skrev:
2072994 Kollade med järnhandeln i veckan, och de säljer riktiga brandskyddade overaller för 900.-. Går säkert att hitta billigare om man letar också. Och jag tror nog de overallerna är bättre än en gammal rallyoverall :)

Jaha, har du någon länk eller något tips på vart man hittar dom?
En riktig rallyoverall är en trelagers nomex, det har jag svårt att tro att dom säljer för 900 kronor, men det kan ju vara intressant att kolla vad det är dom säljer (förmodligen bomull med flamskyddsmedel, egentligen inte alls illa)
Det skulle ju tydligen räcka med en bomullsoverall utan flamskydd i början.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Varför inte bara använda ett skinnställ och en sådan där bransäker rånarluva? Det var ju godkännt. Varför slänga ut en massa pengar på overaller som totalt under en säsong kommer att användas i 60 minuter effektiv tid?

Seså, använd nu era skinnställ punKct
 

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Hofterup
Hoj
Ducati 1098S
Vore ännu bättre om brånalt och resten av gänget fattade vidden av att transportera 1400 liter race-soppa mellan bilar och tankdepå av 40 olika killar till tankdepå mitt under pågående race........ :huvet
 
Last edited by a moderator:

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Den klubb som min bror tillhör när han jobbar som funktionär på folkrace och cross tävlingar har fått köpa för en billig peng sina overaller från brandkåren.
Vet inte om det går överallt att göra det. Men det var deras gamla overaller som de skulle byta.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top