Länkar tack?
Mina egna "studier" av hjulen på tävlingscyklar stödjer inte din tes.
Varsågod http://www.schwalbe.com/gbl/en/technik_info/rollwiderstand/?gesamt=47&ID_Land=38&ID_Sprache=2&ID_Seite=143&tn_mainPoint=Technik
Visserligen ingen studie, men en länk. Kan du inte redovisa hur du gjort dina "studier"? Skulle vara väldigt intressant att veta hur du kommit fram till ditt resultat.
Jag tycker du kan peta med pinnen på dig själv. Det är väl inte mitt fel att du hade otur när du tänkte.
Det är inte så enkelt som du tror. Delar av det du säger håller jag med om, men du pratar acceleration, det har inget med rullmotstånd att göra. Jag säger som Leif GW, det gäller att veta vad man vet och vad man tror.Enkel fysik angående rullmotstånd.
Vid höga hastigheter är luftmotståndet mycket större än rullmotståndet och smala däck har mindre luftmotstånd. Därför har man smala däck när man ska köra väldigt fort.
De parametrar jag redogjorde för i mitt inlägg, har oftast däcksbredden emot sig.
Du får gärna förklara hur du tänker.
Jag har inte sagt att det bara är däckbredden som påverkar, men det var just det jag tog upp. Jag förstår inte varför ni blandar in andra parametrar. Jag vet att breda trampcykeldäck rullar lättare än smala. Jag kan inte förstå varför den parametern skulle få omvänd påverkan bara för att man sätter en motor i ramen, däcken vet ju inte om det finns en motor eller inte.
Om det kommer något intressant svar kanske jag startar en tråd i ämnet. F'låt TS för att jag förstörde din tråd, men jag gillar faktoider. http://sv.wikipedia.org/wiki/Faktoid