Bredare däck z800

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Hoj
-13 Kawa z800
Tjenare!
Jag kommer behöva byta däck både fram och bak på min z800 till våren. Jag har sett att en del har gått från 180 till 190 på bakdäcket. Hur påverkar detta min hoj? Kan man köra ännu bredare?

Tack

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Varför skulle du vilja köra ett bredare däck? Du får med all säkerhet på ett 190-däck.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Man kan köra ännu bredare om man huvudsakligen är en posörmupp.....

Z800 har väl 5.5 tums bakfälg och då är 180 standardbredd. Bredare ger mer nackdelar än fördelar.

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Hoj
-13 Kawa z800
Klart vettigare iaf:) Man jag är fortfarande nyfiken på mer vad som är nackdelarna å så, hur skulle det märkas?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Någon som har nå vettiga svar?

Räcker inte "Ja du får med all säkerhet på ett 190 däck" som ett vettigt svar?
Sedan frågade jag efter anledningen. För om du ska köra fort rakt fram så kan du kanske ha lite nytta av det, för att svänga så gör du dig själv en björntjänst. Då finns det andra alternativ som är bättre, men det behagade du ju inte vara på...

Legend.Nico

Nikola Kalesi
Gick med
1 Jan 2009
Hoj
Z800 ABS -16
Det du kan göra är att byta svingen och sätta ditt en 240 däck. Då kommer det att se riktigt vasst ut!
Om du skiftar till 190 däck på original fälgen då kommer du att vara tvungen att brotta ner hojen i kurvan och det kommer att bli väldigt jobbigt att köra när det är blött ute!
Kompisen gick en dimension upp på sin ninja och man kunde inte se någon skillnad förens han påpekade det...
Om du inte redan har flyttat in plåten, gör det för att då kommer däcket att se bredare ut!

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Tja
Köp ett 180/60 däck så ökar du bredden då tex supercorsa i den dimensionen är 190mm i verklig bredd

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Hoj
-13 Kawa z800
Räcker inte "Ja du får med all säkerhet på ett 190 däck" som ett vettigt svar?
Sedan frågade jag efter anledningen. För om du ska köra fort rakt fram så kan du kanske ha lite nytta av det, för att svänga så gör du dig själv en björntjänst. Då finns det andra alternativ som är bättre, men det behagade du ju inte vara på...

Svarade ju på nå helt annat än min fråga
Hur vida man fick på ett 190-däck visste jag ju uppenbarligen redan, därför frågade jag inte om det.
Frågan va ju hur det påverkar cykeln...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Klart vettigare iaf:) Man jag är fortfarande nyfiken på mer vad som är nackdelarna å så, hur skulle det märkas?

Du får jättegärna förklara vilket svar du vill ha....

Hur bra det är att montera ett bredare bakdäck än vad fabrikanten specificerar måste vara det mest uttjatade ämnet i SH historien. Finns hundratals trådar om det och där tillkommer en ny ungefär varje vecka. Google är in vän....

Däck är konstruerade för att monteras på en fälg av specifik bredd. Vid korrekt bredd får däcket den profil och de egenskaper tillverkaren tänkte sig. Monterar du ett för brett eller för den delen för smalt däck för din fälg så kommer däcket inte att sitta korrekt utan få en annan profil än tänkt. Detta kan påverka vägegenskaperna, vissa kombinationer ger en trögstyrd cykel och andra gör ett vobbelstaket av ett välfungerande chassie. Hur det blir med just det däck du valt med din fälg vet ingen på förhand utan det blir en gissning med bristfällig indata.

Så vill du inte köpa dig problem köper du ett däck avsett för din fälgbredd dvs 180.....

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!