Bredare däck

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
K

Kan man slänga på 180 brett däck på en Honda VFR 750 från 1991.​

Michelin Road 6 GT
180/55 ZR17 TL (73W​

Orginal är 170/60R17
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Hade nog satsat på ett däck i rätt dimension istället om du inte vill försämra köregenskaperna på hojen, men som sagt går tar det inte i nånstans så är det inga problem


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag har haft 180/55 på en -93 men det är ju i princip samma hoj.

Så plats får du.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
10 millimeter extra? Det är ju nästan ingenting. Jag har kört min Thruxton på "fel" däck i mer än 10 år. "Alla" gör det, av samma skäl som du skriver. De däck man vill ha finns inte i rätt dimension. Då får man välja något som ligger tillräckligt nära.

Just nu kör jag 140 bak i stället för 130, och original 100 fram.
Men tidigare har jag kört ett antal år med 150-bredd bak och 110 fram i stället för 100.

Jo, jag förstår invändningarna ovan. Men 10 mm är ju så lite så jag skulle bli jätteförvånad om du märker någon skillnad.

Är jag däcksexpert? Nej.
Är jag chassieexpert/fordonsingenjör? Nej.
Har jag kört 5000 mil med fel däck, utan att uppleva någon egentlig nackdel? Ja.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
10 millimeter extra? Det är ju nästan ingenting. Jag har kört min Thruxton på "fel" däck i mer än 10 år. "Alla" gör det, av samma skäl som du skriver. De däck man vill ha finns inte i rätt dimension. Då får man välja något som ligger tillräckligt nära.

Just nu kör jag 140 bak i stället för 130, och original 100 fram.
Men tidigare har jag kört ett antal år med 150-bredd bak och 110 fram i stället för 100.

Jo, jag förstår invändningarna ovan. Men 10 mm är ju så lite så jag skulle bli jätteförvånad om du märker någon skillnad.

Är jag däcksexpert? Nej.
Är jag chassieexpert/fordonsingenjör? Nej.
Har jag kört 5000 mil med fel däck, utan att uppleva någon egentlig nackdel? Ja.

Skillnaden är klart märkbar om du gillar att köra aktivt och lägga ner hojen i kurvorna. Mysåka där hojen knappt lutar gör det inte så mycket så det beror ju på vilken typ av körstil man har och vad man är ute efter körde 10mm bredare bak på första uppsättningen till en Gsxr k7 och det va rejäl skillnad när jag gick ner 10 bak vid andra bytet, hade jag vetat det innan hade jag inte gått upp från början men tyckte det såg maffigare ut


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fast "för brett däck på för smal fälg" borde innebära att profilen blir rundare vilket delvis kompenserar för den ökade bredden.

Det är troligen skillnad från hoj till hoj. Jag kan bara berätta att jag och ett flertal andra som kör Thruxton har gjort samma och köpt 10-20 mm för breda däck, och jag har inte hört något negativt ännu. En av gossarna körde även en del på Anderstorp med "fel" däcksdimensioner.

PS. Jag rejsar inte, men för ändå rätt så aktivt. (Inte bara rakt fram - för då får man ju touringplatta! ;))
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
10 millimeter extra? Det är ju nästan ingenting. Jag har kört min Thruxton på "fel" däck i mer än 10 år. "Alla" gör det, av samma skäl som du skriver. De däck man vill ha finns inte i rätt dimension. Då får man välja något som ligger tillräckligt nära.

Just nu kör jag 140 bak i stället för 130, och original 100 fram.
Men tidigare har jag kört ett antal år med 150-bredd bak och 110 fram i stället för 100.

Jo, jag förstår invändningarna ovan. Men 10 mm är ju så lite så jag skulle bli jätteförvånad om du märker någon skillnad.

Är jag däcksexpert? Nej.
Är jag chassieexpert/fordonsingenjör? Nej.
Har jag kört 5000 mil med fel däck, utan att uppleva någon egentlig nackdel? Ja.
Det var ett enormt bra däck som håller 5000 mil dela gärna med dej av fabrikat.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det var ett enormt bra däck som håller 5000 mil dela gärna med dej av fabrikat.
Ha-ha... jag insåg inte att jag skulle bli tvungen att förklara detta närmare för tänkarna här på SH... :D Det var flera däck ser du! :)

Dunlop Roadsmart I och II (150-bredd), samt Michelin Road 3 (150-bredd) och Michelin Road 5 (140-bredd). Nästa gång testar jag en ny produkt från Michelin som faktiskt finns i rätt dimensioner, Road Classic. Bingo! Framdäcket är redan på plats och bakdäcket ligger i garaget och väntar på sin tur. Rätt mått efter mer än ett decennium med "fel" mått.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Skillnaden är klart märkbar om du gillar att köra aktivt och lägga ner hojen i kurvorna. Mysåka där hojen knappt lutar gör det inte så mycket så det beror ju på vilken typ av körstil man har och vad man är ute efter körde 10mm bredare bak på första uppsättningen till en Gsxr k7 och det va rejäl skillnad när jag gick ner 10 bak vid andra bytet, hade jag vetat det innan hade jag inte gått upp från början men tyckte det såg maffigare ut


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Profil och däcktryck kommer göra betydligt mer skillnad än 10mm hit eller dit!
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
K

Kan man slänga på 180 brett däck på en Honda VFR 750 från 1991.​

Michelin Road 6 GT​

180/55 ZR17 TL (73W​

Orginal är 170/60R17
Ja, det går alldeles utmärkt! Den hojen har en 5,5-tums bakfälg, vilket 180/55 är gjort för.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Profil och däcktryck kommer göra betydligt mer skillnad än 10mm hit eller dit!
Och dimensionen 180 säger inte att däcket är 180,00mm, alltid. För varje dimension finns ett intervall det får röra sig inom, sen är det upp till tillverkaren att göra en profil som motsvarar det dom vill få ut. Så ett extremt stort 170-däck kan vara i princip lika brett som ett extremt litet 180-däck.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Och dimensionen 180 säger inte att däcket är 180,00mm, alltid. För varje dimension finns ett intervall det får röra sig inom, sen är det upp till tillverkaren att göra en profil som motsvarar det dom vill få ut. Så ett extremt stort 170-däck kan vara i princip lika brett som ett extremt litet 180-däck.
Japp, jag har kört med både 180 och 190 däck som fysiskt hade samma bredd. På min nuvarande hoj är det 200-däck, den måste vara oerhört trögstyrd för instruktionsboksmaffian.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top