Bredband

Tompalino

Inte längre kraschkung ;)
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Bästkusten
Hoj
Ingen längre...
Tjenare, har en liten fråga till de på sporthoj som har erfarenhet av Comhems bredband. De har precis dragit in Comhem till mitt hus nu och jag funderar skarpt på att skaffa deras 8000-tjänst.

Dock har jag hört rykten om att det varit mycket strul med Comhem tidigare och att folk inte alls har varit nöjda. Istället har jag blivit rekommenderad att skaffa ADSL som i och för sig är lite billigare men också långsammare. Jag vore tacksam om ni ville dela med er av åsikter o synpunkter. Tack på förhand.
 

Kalle_rs

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
snart!
Tompalino skrev:
Tjenare, har en liten fråga till de på sporthoj som har erfarenhet av Comhems bredband. De har precis dragit in Comhem till mitt hus nu och jag funderar skarpt på att skaffa deras 8000-tjänst.

Dock har jag hört rykten om att det varit mycket strul med Comhem tidigare och att folk inte alls har varit nöjda. Istället har jag blivit rekommenderad att skaffa ADSL som i och för sig är lite billigare men också långsammare. Jag vore tacksam om ni ville dela med er av åsikter o synpunkter. Tack på förhand.

Dom ryckterna är inte sanna har inte hafft ett enda avbrått sen comhem blev själv ständiga. Men hadde massa problem när FELIA ägde comhem.
8000 är väll DSL går via tevekabelen, istället för telejacket(ADSL) om jag inte är helt ute och cyklar. Enda nackdelen med 8000 är att det bara är 1mb upload men det är ändå bätre en telia 8mb som har 0.8mb upload.
 
Last edited:

Coola Ola

Guest
Har bara hört gott om Comhem 8 Mbit. Har flera kompisar som har det och det funkar klockrent enligt dem. En klar fördel med Comhems kabelanslutning jämfört med ett xDSL-abonnemang från Bostream, BBB, Telia etc är att du kan säga upp ditt vanliga telefonabonnemang och istället ringa med iptelefoni (funkar precis som vanligt, du använder dina vanliga telefoner, behåller ditt gamla nummer etc) som dels innebär lägre samtalskostnader och dels lägre abonnemangskostnad. IP-telefoni ger också bättre ljudkvalitét om man ringer till någon annan med IP-telefoni.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Coola Ola skrev:
Har bara hört gott om Comhem 8 Mbit. Har flera kompisar som har det och det funkar klockrent enligt dem. En klar fördel med Comhems kabelanslutning jämfört med ett xDSL-abonnemang från Bostream, BBB, Telia etc är att du kan säga upp ditt vanliga telefonabonnemang och istället ringa med iptelefoni (funkar precis som vanligt, du använder dina vanliga telefoner, behåller ditt gamla nummer etc) som dels innebär lägre samtalskostnader och dels lägre abonnemangskostnad. IP-telefoni ger också bättre ljudkvalitét om man ringer till någon annan med IP-telefoni.

BBB erbjuder IP-telefoni :7peta
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Har erfarenhet av Comhem, men när jag hade bostream strulade det som fasen för mig, men funkade alltid för dom som bodde på andra ställen i staden. Mitt tips är att knacka på hos grannarna och fråga, bara för det strular hos nån annan betyder det inte att det behöver strula hos dig.
 

Coola Ola

Guest
Skalman skrev:
BBB erbjuder IP-telefoni :7peta

Ja, visst gör de. Jag har inte heller påstått att de inte gör det. Och vad jag vet så erbjuder inte Comhem IP-telefoni. Min poäng var att om du har ett ADSL-abonnemang från vilken leverantör som helst så måste du betala för ett vanligt telefonabonnemang för att ha ADSL (det funkar visserligen rent tekniskt med ADSL utan telefonnummer men du kan inte göra felanmälningar utan ett aktivt telefonnummer). Ska du då dessutom ha IP-telefoni så måste du dels betala abonnemangskostnaden för din vanliga telefon och dels för IP-telefoni vilket ju bara kostar mer = meningslöst. Har du däremot Internetabonnemang från Comhem eller har BBB-fiber (eller liknande icke xDSL-baserat bredband) indraget i huset så behöver du inte något vanligt teleab. och du sparar därmed runt 80 spänn i månaden (plus att samtalskostnaderna är lägre).

IP-telefoni kan man få från både BBB, Telia och Tele2 och säkert flera andra som jag inte känner till.
 
Last edited:

Fireblejd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Ulricehamn
Hoj
Kommer snart
Halt! Innan du gör något förhastat så bör jag informera dig om att Universal Telecom installerar sin 8Mbitstjänst här i Uddevalla i dagarna. Jag har Comhem nu, det har funkat ok...men jag hade Telia ADSL innan och det var ruggigt stabilt! Dessutom kostar UVTCs 8Mbit lika mycket som Comhems 2Mbit gör för mig nu. Behöver jag nämna att jag har beställt Universals tjänst?

Bara ett tips! :hej
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Coola Ola skrev:
Ja, visst gör de. Jag har inte heller påstått att de inte gör det. Och vad jag vet så erbjuder inte Comhem IP-telefoni. Min poäng var att om du har ett ADSL-abonnemang från vilken leverantör som helst så måste du betala för ett vanligt telefonabonnemang för att ha ADSL (det funkar visserligen rent tekniskt med ADSL utan telefonnummer men du kan inte göra felanmälningar utan ett aktivt telefonnummer).

Nja, du sa att med Comhem kan man, till skillnad från t.ex. BBB:s xDSL-tjänst via telefonen, helt fimpa telia.

Jag har BBBs 10 Mbits VDSL via telefonlinjen och de erbjöd mig ett telefonabonnemang där jag helt kan fimpa telia - allt till lägre priser. Har inte hoppat på det ännu, men gör det säkert.
 

magnyb

Två erktyg kolla på tv, en såg!
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Skitsnabb
..

Har man tillgång till BBB via fiber så väljer man det bara..annars :kocko !!
Går numera via kundportalen att själv göra uppgraderingen till 100Mbit
och då visserligen få betala dryyyga 5-hundringen.

De som jag pratat me säger att det går klockrent o bra , jobbar på BBB hörs det :va

//Magnus
 

Coola Ola

Guest
Skalman skrev:
Nja, du sa att med Comhem kan man, till skillnad från t.ex. BBB:s xDSL-tjänst via telefonen, helt fimpa telia.

Jag har BBBs 10 Mbits VDSL via telefonlinjen och de erbjöd mig ett telefonabonnemang där jag helt kan fimpa telia - allt till lägre priser. Har inte hoppat på det ännu, men gör det säkert.

Såvitt jag vet måste du ändå ha ett telefonabbonemang för att kunna få en DSL-tjänst installerad. Det är trots allt en skanovatekniker (eller Flextronictekniker om man ska vara noga) som kopplar in dig på Bredbandsbolagets DSLAM från din LIC i stationen och de behöver ett telefonnummer att gå på, om det inte har ändrats alldeles nyligen. Är det så kan inte heller DSL-tjänsten felanmälas utan aktivt telefonnummer.

-edit- dvs, du kan såklart använda BBBs (eller någon annans) iptelefoni även om du har xDSL men du måste ändå betala abonnemangsavgift till telia pga att DSL-tjänsten går genom telias station och i telias accessnät (kopparkablar)
 
Last edited:

magnyb

Två erktyg kolla på tv, en såg!
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Skitsnabb
Coola Ola skrev:
Såvitt jag vet måste du ändå ha ett telefonabbonemang för att kunna få en DSL-tjänst installerad. Det är trots allt en skanovatekniker (eller Flextronictekniker om man ska vara noga) som kopplar in dig på Bredbandsbolagets DSLAM från din LIC i stationen och de behöver ett telefonnummer att gå på, om det inte har ändrats alldeles nyligen. Är det så kan inte heller DSL-tjänsten felanmälas utan aktivt telefonnummer.

-edit- dvs, du kan såklart använda BBBs (eller någon annans) iptelefoni även om du har xDSL men du måste ändå betala abonnemangsavgift till telia pga att DSL-tjänsten går genom telias station och i telias accessnät (kopparkablar)

Man måste ha ett telefonnummer hos Telia "först" för att koppla in en DSL-tjänst men efter att abonnemanget hoppar igång så kan man fimpa Telia
och behöver inte betala ett nickel till dom längre.
Går alldeles utmärkt att felanmäla hos den leverantör du använder ändå.

Kolla på : www.bredband.com o kör stenhårt !!!! :yoparty

//Magnus
 

Tompalino

Inte längre kraschkung ;)
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Bästkusten
Hoj
Ingen längre...
Coola Ola skrev:
En klar fördel med Comhems kabelanslutning jämfört med ett xDSL-abonnemang från Bostream, BBB, Telia etc är att du kan säga upp ditt vanliga telefonabonnemang och istället ringa med iptelefoni (funkar precis som vanligt, du använder dina vanliga telefoner, behåller ditt gamla nummer etc) som dels innebär lägre samtalskostnader och dels lägre abonnemangskostnad. IP-telefoni ger också bättre ljudkvalitét om man ringer till någon annan med IP-telefoni.

Att man slipper abonnemanget till Telia är en av de stora orsakerna till att jag kikar på det. När man har en abonnemangsavgift på 400:- i kvartalet och en samtalskostnad under samma period på 20 spänn så känns det lite onödigt. Vad behöver man rent utrustningsmässigt för IP-telefoni? Ringer man helt genom datorn då eller? :va

Backdraft skrev:
Halt! Innan du gör något förhastat så bör jag informera dig om att Universal Telecom installerar sin 8Mbitstjänst här i Uddevalla i dagarna. Jag har Comhem nu, det har funkat ok...men jag hade Telia ADSL innan och det var ruggigt stabilt! Dessutom kostar UVTCs 8Mbit lika mycket som Comhems 2Mbit gör för mig nu. Behöver jag nämna att jag har beställt Universals tjänst?

Men kommer det att vara tillgängligt i hela staden då? Är det inte bara i speciella byggnader som det är tillgängligt? Comhem har precis dragits in i mitt hus på Strömstadsvägen, det är därför jag har kollat på det. Hade du skoj i onsdags förresten? :fyllisar
 

Coola Ola

Guest
Tompalino skrev:
Att man slipper abonnemanget till Telia är en av de stora orsakerna till att jag kikar på det. När man har en abonnemangsavgift på 400:- i kvartalet och en samtalskostnad under samma period på 20 spänn så känns det lite onödigt. Vad behöver man rent utrustningsmässigt för IP-telefoni? Ringer man helt genom datorn då eller? :va

Du använder dina vanliga telefoner som du kopplar till en dosa som sedan är kopplad till kabelmodemet. Du ska även kunna behålla ditt gamla nummer men vissa iptelefonileverantörer tar ut en avgift för det.
 

Coola Ola

Guest
magnyb skrev:
Man måste ha ett telefonnummer hos Telia "först" för att koppla in en DSL-tjänst men efter att abonnemanget hoppar igång så kan man fimpa Telia
och behöver inte betala ett nickel till dom längre.
Går alldeles utmärkt att felanmäla hos den leverantör du använder ändå.

Kolla på : www.bredband.com o kör stenhårt !!!! :yoparty

//Magnus

Är du helt hundra på att du kan felanmäla utan aktivt telefonnummer? Jag har iofs bara direkt erfarenhet av felanmälningar på Telias ADSL-tjänster men det är ju samma tekniker som sköter felanmälningarna. Det är enbart behöriga tekniker från Skanova som har tillträde till telestationerna och oavsett om det är Bredbandsbolaget, Bostream eller någon annan så går felanmälan till en Skanovatekniker i slutändan. De rapporterar alltid åtgärder/konstaterade fel i terminalsystemet TAD och för att kunna göra det på en DSL-anslutning måste det finnas ett aktivt telefonnummer kopplat till anslutningen. Finns det inget aktivit telnr vid felanmälning kan det sluta med att DSL-anslutningen kopplas ur.

Jag är nu inte helt hundra på att det är så längre, det kan mycket väl ha ändrats sen jag slutade på Telia men det var så då iaf. Sen beror det ju på vilket fel som felanmäls, felanmäler du ett fel i t.ex. BBBs egna nät så involverar det ju givetvis ingen Skanovatekniker, ovanstående gäller enbart om tillträde till stationen är nödvändigt.

För övrigt, ingen skulle bli gladare än jag om man kunde säga upp teleabonnemanget när man har DSL. Ska själv byta från Xstream till BBB 10/1 till hösten och vill ju gärna slippa det vanliga telefonabonnemanget.
 

magnyb

Två erktyg kolla på tv, en såg!
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Skitsnabb
Coola Ola skrev:
Är du helt hundra på att du kan felanmäla utan aktivt telefonnummer? Jag har iofs bara direkt erfarenhet av felanmälningar på Telias ADSL-tjänster men det är ju samma tekniker som sköter felanmälningarna. Det är enbart behöriga tekniker från Skanova som har tillträde till telestationerna och oavsett om det är Bredbandsbolaget, Bostream eller någon annan så går felanmälan till en Skanovatekniker i slutändan. De rapporterar alltid åtgärder/konstaterade fel i terminalsystemet TAD och för att kunna göra det på en DSL-anslutning måste det finnas ett aktivt telefonnummer kopplat till anslutningen. Finns det inget aktivit telnr vid felanmälning kan det sluta med att DSL-anslutningen kopplas ur.

Jag är nu inte helt hundra på att det är så längre, det kan mycket väl ha ändrats sen jag slutade på Telia men det var så då iaf. Sen beror det ju på vilket fel som felanmäls, felanmäler du ett fel i t.ex. BBBs egna nät så involverar det ju givetvis ingen Skanovatekniker, ovanstående gäller enbart om tillträde till stationen är nödvändigt.

För övrigt, ingen skulle bli gladare än jag om man kunde säga upp teleabonnemanget när man har DSL. Ska själv byta från Xstream till BBB 10/1 till hösten och vill ju gärna slippa det vanliga telefonabonnemanget.

Som sagt , jobbar på BBB så det är ju hit de ringer o felanmäler och även vi avänder skanova .
Du KAN säga upp Teöia när du uppkoppling´men först när din uppkoppling kommit igång... :fatta! ...tack o hej för mej !!!

//Magnus
 

Coola Ola

Guest
magnyb skrev:
Som sagt , jobbar på BBB så det är ju hit de ringer o felanmäler och även vi avänder skanova .
Du KAN säga upp Teöia när du uppkoppling´men först när din uppkoppling kommit igång... :fatta! ...tack o hej för mej !!!

//Magnus

Ok, nu ska jag bli tjatig... :tungan Givetvis fattar jag att man felanmäler till BBB om man är BBB-kund och att det är BBB som sedan vidarebefodrar felanmälan till Skanova, det säger ju sig självt. Min poäng var alltså hur skanova internt hanterar felanmälningarna. Men om det är som du säger är det ju kalas!
 

Fireblejd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Ulricehamn
Hoj
Kommer snart
Tompalino skrev:
Men kommer det att vara tillgängligt i hela staden då? Är det inte bara i speciella byggnader som det är tillgängligt? Comhem har precis dragits in i mitt hus på Strömstadsvägen, det är därför jag har kollat på det. Hade du skoj i onsdags förresten? :fyllisar

Så länge telestationen som du är ansluten till via din telefon är uppgraderad så är det bara att tuta och köra! Jag hade 1300m eller något till den stationen, så det bör nog inte vara några problem för dig. Ring dock och kolla med Universal innan, tel: 0200 889500

Jodå, det var trevligt i Onsdags...men jag stärktes allt mer i min övertygelse att jag borde börja spela för "hemmalaget" istället. Jag hade nämligen ett givande samtal med min spegel senare den natten, vi förstod varandra!
:kär
 

magnyb

Två erktyg kolla på tv, en såg!
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Skitsnabb
Coola Ola skrev:
Ok, nu ska jag bli tjatig... :tungan Givetvis fattar jag att man felanmäler till BBB om man är BBB-kund och att det är BBB som sedan vidarebefodrar felanmälan till Skanova, det säger ju sig självt. Min poäng var alltså hur skanova internt hanterar felanmälningarna. Men om det är som du säger är det ju kalas!

:trött
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top