Bredbandstelefoni med bredbandsbolaget?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
eus skrev:
Är Telia verkligen så dåligt?
Jag har bara bra erfarenheter av dom, vad är det du inte är nöjd med?
Han menar nog bara att det är skönt att slippa telia pga deras monopol på den analoga linjen. Det är då så jag tänker i varjefall när jag tänker "bara man slipper telia".

Thundercat
Jag själv är nöjd med BBB IP Telefoni :tummenupp :tummenupp
BBB
Abonnemangsavgift: 99 kr/mån. Ringer gratis till alla BBB IP telefoni kunder

08.00-18.00 18.00- 08.00
Samtal till fast nät: 0,19 kr/min 0,10 kr/min
Samtal till Telia mobil: 2,25 kr/min 1,35 kr/min
Samtal till Vodafone: 2,66 kr/min 1,75 kr/min
Samtal till Comviq/övr: 2,35 kr/min 1,35 kr/min

TELIA
Abonnemangsavgift: 125 kr/mån

08.00-18.00 18.00- 08.00
Samtal till fast nät: 0,23 kr/min 0,115 kr/min
Samtal till Telia mobil: 2,50 kr/min 1,50 kr/min
Samtal till Vodafone: 2,95 kr/min 2,25 kr/min
Samtal till Comviq/övr: 2,95 kr/min 2,25 kr/min

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Ingen än......
R1 Uffe skrev:
Han menar nog bara att det är skönt att slippa telia pga deras monopol på den analoga linjen.

Telia har inget monopol på någon linje, det är Skanova som är nätägare ! Varför skulle telia annars godkänna andra operatörer både på fast telefoni och även på ADSL om man själv ägde nätet !?
telia är idag ett vinstdrivande företag utan något monopol eller sammhällsansvar !

så det så :)

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Jag har oxå BBB ip-telefoni. Enda problemet är att det händer att bredbandet nån gång då och då lägger av, troligen för att kontrollera signalstatus och eventuellt nedgradera mitt modem (kör VDSL), och när bredbandet går ner bryts telefonlinjen oxå. Fast detta är sällsynt, max 1 gång/veckan typ och det varar bara i 5-10 sekunder.
Fast det är störigt om man sitter i telefon just då förstås...

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Kortfattat:

*Det strulade lite i början. En dag utan fungerande telefon, inga problem om man har mobil... :crash

*Ganska ofta har jag hört en svag eko-effekt på talet.

*Ibland så kan det bli en underlig effekt om den man talar med är tyst. När personen börjar prata igen kan några millisekunder av första ordet försvinna. Bakgrundsljudet hos personen man talar med kan också låta lite skumt pga det här.

*Betalnummer (Blocket t ex) fungerar inte med BBB. Blir till att åka hem till kompisar och ringa in annonser.

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Spinky Spendrup skrev:
Kortfattat:

*Det strulade lite i början. En dag utan fungerande telefon, inga problem om man har mobil... :crash

*Ganska ofta har jag hört en svag eko-effekt på talet.

*Ibland så kan det bli en underlig effekt om den man talar med är tyst. När personen börjar prata igen kan några millisekunder av första ordet försvinna. Bakgrundsljudet hos personen man talar med kan också låta lite skumt pga det här.

*Betalnummer (Blocket t ex) fungerar inte med BBB. Blir till att åka hem till kompisar och ringa in annonser.
Har du uppgraderat/ bytt till den nya dosan :va
Jag fick meddelande om det, bytte direkt (gratis) :yoparty
Har aldrig haft eko m,m.

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Willmar skrev:
Har du uppgraderat/ bytt till den nya dosan :va
Jag fick meddelande om det, bytte direkt (gratis) :yoparty
Har aldrig haft eko m,m.

Nä, jag orkade inte skicka in lappen. :dummer Den infon jag fick var bara något blaj om att den gamla boxen kunde stråla ut någon radiostörning i extremfall. Men ekot nämndes det inget om?

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Spinky Spendrup skrev:
Nä, jag orkade inte skicka in lappen. :dummer Den infon jag fick var bara något blaj om att den gamla boxen kunde stråla ut någon radiostörning i extremfall. Men ekot nämndes det inget om?
Har ej kvar min lapp, men jag vet att det stog nått om störningar/ eko.
Är väl bara att kontakta BBB för att få en ny :va

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Be skrev:
Telia har inget monopol på någon linje, det är Skanova som är nätägare ! Varför skulle telia annars godkänna andra operatörer både på fast telefoni och även på ADSL om man själv ägde nätet !?
telia är idag ett vinstdrivande företag utan något monopol eller sammhällsansvar !

Telia äger väl en bit av SKANOVA om jag nu inte är helt ute & cyklar. TELIA är tvungen att släppa in andra aktörer på marknaden för Post & Tele Styrelsen har bestämt det pga att TELIA skulle få monopol annars. Detta hände ju för ett X antal år sedan när dom släppte konkurensen "fri"

Coola Ola

Guest
R1 Uffe skrev:
Telia äger väl en bit av SKANOVA om jag nu inte är helt ute & cyklar. TELIA är tvungen att släppa in andra aktörer på marknaden för Post & Tele Styrelsen har bestämt det pga att TELIA skulle få monopol annars. Detta hände ju för ett X antal år sedan när dom släppte konkurensen "fri"

Ja, det var inte helt lyckat att inte stycka av Skanova från Telia innan börsintroduktionen. Som det ser ut nu så är det TeliaSonera som dels äger Skanova som sköter nät och drift - det är av Skanova som de fristående dsloperatörerna beställer nätaccess av - och Telia som är TeliaSonera Sveriges bolag som säljer produkter och tjänster till slutkund.

Det rimliga hade givetvis varit att göra Skanova till ett statligt verk eller ett statligt bolag då det blir väldigt svårt för alla inblandade parter att driva affärer på ett marknadsekonomiskt korrekt sätt då en av aktörerna äger hela nätet och bara de har tillgång till telestationer etc etc.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
R1 Uffe skrev:

Skanova ligger i samma koncern som Telia.
BBB och andra bredbandsleverantörer har lite stökigt med skanova/telia biten......

http://www.bredband.com/se/csInfo.jsp?t=22&s=27

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag är skitnöjd med BBB IP, dessutom betalar jag bara 59 kr/mån första året...

Redman

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
SV650 S, 2007
Be skrev:

Godkänna andra leverantörer? Det är nog en definitionsfråga. Om jag tex. tecknar avtal med tele2 får jag fortfarande en räkning från dem för samtalen plus en för den fasta avgiften, och den kommer från telia. Har inget emot telia egentligen men ogillar sådant man förknippar med dem... Typ snedvriden konkurrens osv.

Voiceless

Lerskvätt
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
400 EXC
IP-Telefoni funkar alldeles utmärkt, enda nackdelen egentligen är när internet går ned, typ när deras switchar pajjar (har hänt 2ggr på 1½år) och man försöker komma fram till deras support och höra vad som har hänt...

"Detta nummer är spärrat för samtal från mobiltelefon" :huvet :huvet :huvet

Bortsett från det är jag 100% nöjd :tummenupp

Launcher

Man börjar med en skrothoj så får vi se.
Gick med
21 Jul 2004
Hoj
Skramlaha FZ 750-85
Har en polare som kör BBB ip-telefoni och det var lite stök i uppstarten men sen har allt gått som på räls och dom har tydligen helt ok support oxå :tummenupp

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
BBB har funkat kanon för mig.

Telia är en katastrof-organisation både när det gäller företag och privat.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
En polare testade det där. Ibland låg systemet nere, men oftast fungerade det perfekt. Dock inte fullt lika pålitligt som vanlig fast telefon.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln