Bredbandstjänst Tele2 erfarenhet?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Tänkte bara höra vad ni har för erfarenheter av Tele2 som internetleverantör. Har ComHem idag, och i framtiden kanske Tele2 kommer att finnas som alternativ. De drar i så fall ledningar genom befintliga telefonrör till ett internetuttag vid telefonjack i hallen. Påstås vara snabbare än ComHem. Har inte fördjupat mig i den saken, men det är ju inte helt fel om Comhem får konkurrens.

Nja säger jag. Har haft tele2 men tyckte dom var lite ostabila.

Fick fiber in i huset förra året och efter det har jag betydligt färre dagar utan uppkoppling.

Men det kan ju såklart vara helt olika från stad till stad.

tele2 tyckte jag var dyra. Hade via telefonjacket och har fortfarande i 1.5 månad. Efter jag ringde och sa upp det så blev de ostabilt och jag kör i och för sig via mobilt när de laggar.

nej det var väl fast tror jag. Genom ett hål i väggen med sån där kabel man skruvar fast.

Nu har jag vanlig ethernet kabel direkt från väggen.

Rekommenderas inte. Ha haft dem själv och min pappa har dem nu.. Han har mer downtime än uptime.. riktigt urusel support med. Jag bytte till Banhof och nu byter han också till någon annan adsl tjänst.

Har Tele2 via kabel-tv o jag ligger på utlovade 24mbit o har inte haft någon nertid att tala om på drygt 9 månader eller hur länge jag nu haft det.
De har precis dragit in fiber så det ligger ett nytt paket i hallen o väntar på att bli inkopplat men jag är lite skeptisk till att byta från nåt som just nu fungerar klanderfritt så jag har inte tagit mig tid att göra det.
Ska fixa i veckan o kan komma med lite inputs om hur fibern funkar inom kort då :P

Har Tele2 via kabel-tv o jag ligger på utlovade 24mbit o har inte haft någon nertid att tala om på drygt 9 månader eller hur länge jag nu haft det.
De har precis dragit in fiber så det ligger ett nytt paket i hallen o väntar på att bli inkopplat men jag är lite skeptisk till att byta från nåt som just nu fungerar klanderfritt så jag har inte tagit mig tid att göra det.
Ska fixa i veckan o kan komma med lite inputs om hur fibern funkar inom kort då :P

Har också 24mbit via kabeltvn, kör fullt 24/7,
hade dock lite problem med deras gamla modem,
men efter byte inga problem.

Tack så mycket för svaren så här långt. Försöker bilda mig en uppfattning. Min erfarenhet av Tele2 sträcker sig till den tiden då man hade telefonmodem. Tydligen satsar man stort på att slå sig in på bredbandsmarknaden. Stora investeringar i att installera bredband i fastigheter. Men man vill ju att det ska ha ett mervärde som fungerar och erbjuder bra tjänster. Någon som kan jämföra med ComHem möjligtvis? Mitt ComHem har fungerat i princip problemfritt med några få driftstörningar. Telefoni via bredbandet var uruselt, så det hade jag bara en kort period. Har för närvarande inga kabel-tv tjänster förutom grundutbudet. Tele2 har väl motsvarande tjänster. Någon som utnyttjar dem och har några kommentarer?

Hade jag fått välja mellan Twisted Pair in eller Coax in hade jag valt Twisted Pair nästan oavsätt leverantör.

Tack så mycket för svaren så här långt. Försöker bilda mig en uppfattning. Min erfarenhet av Tele2 sträcker sig till den tiden då man hade telefonmodem. Tydligen satsar man stort på att slå sig in på bredbandsmarknaden. Stora investeringar i att installera bredband i fastigheter. Men man vill ju att det ska ha ett mervärde som fungerar och erbjuder bra tjänster. Någon som kan jämföra med ComHem möjligtvis? Mitt ComHem har fungerat i princip problemfritt med några få driftstörningar. Telefoni via bredbandet var uruselt, så det hade jag bara en kort period. Har för närvarande inga kabel-tv tjänster förutom grundutbudet. Tele2 har väl motsvarande tjänster. Någon som utnyttjar dem och har några kommentarer?

Hade precis samma sak från comhem där jag bodde förut o de funka lika bra.
Jag tror att mellan comhem o tele2 så går det på ett ut, spelar ingen roll alls.
Vad jag inte skulle välja i dagsläget är bredbandsbolaget, tjejen hade det förut i sin gamla lägenhet o de krävde att man skulle betala frakten för att skicka tillbaka modemet själv eller också betala 500 spänn eller va de va om man ville behålla modemet. Ett sånt företag får inte ett öre mer av mina pengar.
Tele2 skickade tillome en hel tom kartong med fraktsedel när vi skulle skicka tillbaka det gamla modemet.

Hade jag fått välja mellan Twisted Pair in eller Coax in hade jag valt Twisted Pair nästan oavsätt leverantör.

Coax = ComHem
Twisted Pair = Tele2?

Hade precis samma sak från comhem där jag bodde förut o de funka lika bra.
Jag tror att mellan comhem o tele2 så går det på ett ut, spelar ingen roll alls.
Vad jag inte skulle välja i dagsläget är bredbandsbolaget, tjejen hade det förut i sin gamla lägenhet o de krävde att man skulle betala frakten för att skicka tillbaka modemet själv eller också betala 500 spänn eller va de va om man ville behålla modemet. Ett sånt företag får inte ett öre mer av mina pengar.
Tele2 skickade tillome en hel tom kartong med fraktsedel när vi skulle skicka tillbaka det gamla modemet.

Jag ser gärna att ComHems dominans bryts. Nyligen bytte man ägare igen. På så sätt kan det vara bra om hyresgäster får ytterligare en aktör att välja mellan. Bredbandsbolaget minns jag att en kompis fick installerat där han bodde innan IT-kraschen. På sin tid var det det snabbaste bredbandet. Hur det står sig idag vet jag inte. Hur kundtjänst upplevs är inte helt oviktigt eller hur krångligt det är att säga upp abonnemangen. Där balanserar många aktörer på en skör tråd enligt min uppfattning. Har Tele2 en bra kundtjänst?

Coax = ComHem
Twisted Pair = Tele2?

Jag ser gärna att ComHems dominans bryts. Nyligen bytte man ägare igen. På så sätt kan det vara bra om hyresgäster får ytterligare en aktör att välja mellan. Bredbandsbolaget minns jag att en kompis fick installerat där han bodde innan IT-kraschen. På sin tid var det det snabbaste bredbandet. Hur det står sig idag vet jag inte. Hur kundtjänst upplevs är inte helt oviktigt eller hur krångligt det är att säga upp abonnemangen. Där balanserar många aktörer på en skör tråd enligt min uppfattning. Har Tele2 en bra kundtjänst?

Som jag upplevt så är comhem o tele2 helt jämbördiga i sina tjänster och i sin kundtjänst.
Nu har jag inte haft några problem som behövts lösas och kan därför inte ge en full bild på kundtjänsten, men de ärenden jag haft med dem så har de fixats snabbt och enkelt.
Men en sån sak som att det gamla modemet, eller om det var TV-boxen, slutade fungera så skickade de direkt en ny och som sagt en helt låda för att returnera det gamla, snabbt och smärtfritt. Sånt är ju värt mycket.
Som sagt så ska jag byta från kabel till fiber nu i veckan så då får jag väl se ifall det går så smidigt som de har sagt eller om det blir lite ringa o skälla :P

jag kör Tele2 på istortsätt alla mina tjänster .... har haft lite pyssel med bredbandet när vi flyttade in , men det var mest pga strul från gamla hyresgästen , Tele2 löste det tillslut

farten ligger på ca 98mb upp å 90 ner (har 100mbit fiber) ... enda lilla minus kan vara att det kan vara lite strul och RINGA kundtjänst ...men funkar bra med mail å att dom ringer upp

Coax = ComHem
Twisted Pair = Tele2?

Ah, precis. Om de nu inte drar fiber enda upp till lägenheten och därefter sätter en mediakonverter till ett vanligt RJ-45 uttag. Ofta benämner man det fiber trots att fibern egentligen oftast bara kommer in i källaren och sen förgrenar man upp det med vanligt nätverk med switchar. Den stora fördelen är att du får en egen kabel till switchen medan Comhems lösning innebär att ni är flera i en slinga på samma kabel och därför sitter betydligt sårbarare till.

Sen får Comhem skryta med sina 5Gbps hur mycket de vill, den bandbredden utgår från optimala förhållanden och ska delas med andra om allt möjligt. Cat5e/Cat6 klarar 1Gbps per kabel och du slipper att nätet slocknar även om grannen råkar kortsluta sin kontakt.

Haft tele2 LAN (data uttag i hallen. Bara jacka i en tp-kabel och köra) över 1 år. Kör 100/100 och har inte märkt någon nertid och alltid haft över 90 upp/ner då jag testat.

Njae, dem ringde upp mig (för jag har mobilabonnemang) och ville kränga på internet också. Blev lovad 249 kronor i månaden för 24mbit och ingen avgift för telelina. Har idag bredbandsbolaget och får betala 349 + 89 till telia för jag inte har hemtelefoni. Blev lovad sänkning av bbb men sen blev sänkningen från 140 i månaden till bara 50 så jag sa upp hela skiten med dem. Ringde tele2 och skulle beställa från dem istället men då var den extremt arroganta 18 åriga tjejen så efter flötet att hon inte kunde förstå att jag idag betalar telia för att ha en lina öppen till huset UTAN telefon... fick till svar "jag kan inte se något telefonnummer att koppla dig till" heeeeeeeeeeeeela tiden. Så nu sitter jag med ett uppsagt abbonnemang och tele2 vägrar jag om dem tycker det är ok att ha sån efterbliven personal anställd.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick