Bredd på mc förvaring

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Hallå gott folk

Sitter här i gråtrist väder och planerar ombygnad av mitt garge så jag får in hojen där o slipper ha den i garage 5km hemifrån.

Jag funderar på hur bredd ytrymme jag behöver för att kunna få plats med hojen, se bild. Hojen är en Yamaha R1 -01 och enligt spec är den 695mm bred. Jag räknar med att få ett utrymme på minst 140cm tillgodo så vist borde det räcka?

Tanken är att jag ska riva ut befintligt inredning i garaget och dela av det med en vägg samt ny arbetsbänk och lagerhylla som syns på bifogad bild så jag får en hojen framför bilen åtminstone för vinterförvaring, plats att mecka behövs ej då jag isf flyttar ut bilen och får gott om plats

Sommartid står ändå bilen ute och då är det gott om plats.
 

Bifogat

  • garage_01.jpg
    garage_01.jpg
    42.3 KB · Visningar: 304

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Det är väl lättast att mäta? men 140cm låter ju som att den går in med marginal.. (även om den tar merä n 70cm när den står lutad mot stödet
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Det är väl lättast att mäta? men 140cm låter ju som att den går in med marginal.. (även om den tar merä n 70cm när den står lutad mot stödet

Ställer upp den på depåstöd så vinkel för att den står på stödet behöver ej räknas med.

Problemet är att jag inte kan mäta då jag har hojen inlåst hos svärfar som inte är hemma på några veckor.
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Det jobbiga är nog att få den runt hörnet så att säga. Två hojar bredvid varandra i en VW-buss (T4/5) är ju inga som helst problem, men jag vill INTE vända dom där inne :hihi

"Längden" på den nya väggen tänkte jag anpassa så att det utan problem går att få runt hojen, ev blir det bara en halvvägg som är någon meter hög.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
140 cm är lagom för förvaring. Du kan kliva av på båda sidorna men inte mycket mer. Jag antar att du rullar ut på bilplatsen om du ska mecka så visst funkar det.

En grej med halvvägg är att om du slipar eller sågar vid bänken blir det damm överallt så mc-kapell eller rulla ut gäller isf :)
Ser ut som en bra plan. Kör bara :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur lastar/spänner du fast hojjarna? Var har du öglorna mm.. ?
Ett spännband om vardera gaffelbenet, över under kronan. Sen sitter det färdiga öglor i golvet i golvet, bara att spänna i dom. Fast ibland spänner jag i fästet till bilbältet också, spännbandet håller ju egentligen bara hojen i sidled, så det är ju inte så fruktansvärda belastningar om man inte ska börja slå varvtider med bussen :)

Edit: Eftersom det är en buss utan innervägg mellan framsätena och "baksätet" så har jag svetsat ihop en balk och satt fast bakom framsätena som jag spänner framhjulen mot. 25-30mm vinkeljärn med en bräda i mitten som hjulen står mot.
 
Last edited:

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
140 cm är lagom för förvaring. Du kan kliva av på båda sidorna men inte mycket mer. Jag antar att du rullar ut på bilplatsen om du ska mecka så visst funkar det.

En grej med halvvägg är att om du slipar eller sågar vid bänken blir det damm överallt så mc-kapell eller rulla ut gäller isf :)
Ser ut som en bra plan. Kör bara :tummenupp

Sant med slipdamm mm vid halvvägg men använder kapell. Anledningen till att jag vill ha en vägg eller avdelare är att det känns som den står mera skyddat.

Blir inspererad av att göra något så nu blir det ut att mäta i garaget. Finns viss risk att 140cm är ett glädjemått om jag ska ha plats att gå framför och bakom bilen bilen. Så vad är minsta mått jag kan klara mig med?
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag hade nog ställt motorcykeln på en av långsidorna om inte garaget är väldigt djupt och brett med ett mc-kapell över och satt arbetsbänken på kortväggen längst in i garaget mot kortväggen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sant med slipdamm mm vid halvvägg men använder kapell. Anledningen till att jag vill ha en vägg eller avdelare är att det känns som den står mera skyddat.

Blir inspererad av att göra något så nu blir det ut att mäta i garaget. Finns viss risk att 140cm är ett glädjemått om jag ska ha plats att gå framför och bakom bilen bilen. Så vad är minsta mått jag kan klara mig med?
Gör en portabel vägg då? Du vet såna där flaklås borde funka då. Bygg en lös vägg, sätt fast en hake i golvet och en i taket, mot väggen har du gångjärn. Sen är det bara att svänga undan väggen när du vill komma åt hojen, och du kan ha riktigt tight utrymme runt den.
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Nu har jag gått loss med tumstocken och kommit fram till följande mått, se blild.

Jag har räknat med att behöva 50cm framför och 50cm bakom bilen för att kunna gå runt. Med dessa mått så blir det alltså 136cm över för mc förvaring vilket borde kunna gå att förstora något genom att krympa avståndet framför resp bakom bilen med några cm.

40cm mellan bil och vägg resp bil och arbetsbänk går ju också att "leka" lite beroende på hur nära väggen jag placerar bilen.

Det blir lite trång men vad gör man inte för att få sin skönhet i eget garage...:banana
 

Bifogat

  • garage_mått copy.jpg
    garage_mått copy.jpg
    50.9 KB · Visningar: 194

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
När jag byggde släp mätte jag och donade ganska mycket och kom fram till att de flesta cyklar får plats i en "låda" med bredd 85cm, längd 220cm och höjd 125cm.
Mitt släp blev 130x255x165cm och där har det fått plats en FJR1300.

Baserat på mina erfarenheter av mitt släp skulle jag nog säga att 130cm räcker på bredden om man bara skall ställa upp den för förvaring.
 

Dooh

Ölhävaren
Gick med
20 Sep 2007
Ort
Bålsta
Hoj
Inte längre...
Blir det inte större utrymme utan väggen?... :va Luftigare och smidigare utan.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Inga flaklås. Du behöver en stadig vägg! :mattias Tänk när (inte om) kärringen blandar ihop gas- och bromspedalerna i bilen :död

136 cm blir jättebra

180 cm kan räcka till tre hojar :)
 

Bifogat

  • 4bikes-2.jpg
    4bikes-2.jpg
    206.4 KB · Visningar: 184
Last edited:

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Jag hade nog ställt motorcykeln på en av långsidorna om inte garaget är väldigt djupt och brett med ett mc-kapell över och satt arbetsbänken på kortväggen längst in i garaget mot kortväggen.

Så ser det ut i nuläget, dock är garaget för smalt för att få in en mc brevid bilen.

Inga flaklås. Du behöver en stadig vägg! :mattias Tänk när (inte om) kärringen blandar ihop gas- och bromspedalerna i bilen :död

136 cm blir jättebra

180 cm kan räcka till tre hojar :)

Hälsning från kärringen, hon hävdar att hom kan hålla reda på gas och bromspedalen :gnissla

Blir det inte större utrymme utan väggen?... :va Luftigare och smidigare utan.

Vägg för att skydda mot ungar och kärring, känns bättre iaf
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inga flaklås. Du behöver en stadig vägg! :mattias Tänk när (inte om) kärringen blandar ihop gas- och bromspedalerna i bilen :död
Du menar:

IMG_2878-220x180.jpg


:rolleyes:
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Vad blir det för material på väggen?
Inte mycket till skydd om den bara sitter fast i golvet, Risken är att du fäller den över hojen istället om du backar på den lite lätt med bilen.

Smart tänk...

Hade tänk en vägg i gips med en regel i golv och en regel ut från väggen vågrätt samt självklart sätta reglar lodrätt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top