Bredd på mc förvaring

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag har haft 1x4 meter o där hade jag som mest 3 hojar :rolleyes:
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Så ser det ut i nuläget, dock är garaget för smalt för att få in en mc brevid bilen.

OK.

Då hade jag nog ställt hojen på en kälke på hjul av något slag som du kan rulla till rätt position i garaget. Kan du inte få in en mc bredvid din bil, då kommer du att ha problem att flytta den i position genom att flytta runt motorcykeln också. Väldigt tidsödande dessutom. Risken är att du förr eller senare klantar till det när du tror att du fått upp tekniken.

Jag skulle inte sätta upp någon skiljevägg mellan bil och mc. En sådan tar upp plats även om den är tunn. Vill du skydda motorcykeln. Sätt upp en tråd i taket så att när den når vindrutan på bilen betyder det att man inte ska köra längre fram. Det borde vara ett enkelt sätt att inte köra emot motorcykeln med bilen. Det kommer givetvis inte att skydda den om du startar med ettans växel utan att först trycka ner kopplingen.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skyll på min obegåvning att jag inte begriper vad väggen har för uppgift. Den gör det ju bara jobbigt att få in hojen. Som jag ser det. Det har ju kommit antydningar om riskerna med att man kör på hojen. Vilket ju är helt sant. Men om det finns plats på höjden hade jag fixat så jag kunnat hissa upp den i taket. Sedan för att veta när bilen är inne, häng en tennisboll i ett snöre från taket. När bollen stöter till vindrutan går det stänga garagedörren.
Utan vägg slipper du ju också trixa med depåstöd under framhjulet. För har du inte Rossis kroppsbyggnad blir det trångt komma fram till framhjulet och ställa upp den.
Har min på depåstöd i garaget för att ha lika runda hjul på våren.
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Ett spännband om vardera gaffelbenet, över under kronan......

Okej men känns som det blir för lite vinkel på spännbanden ner mot öglorna.. Sitter fästpunkterna för tätt vill ju hojen välta.
Fast jag använder iofs "styrsnodd" - spänner man i undre kronan blir det ju lite skillnad... lägre och mer centrerat.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Okej men känns som det blir för lite vinkel på spännbanden ner mot öglorna.. Sitter fästpunkterna för tätt vill ju hojen välta.
Fast jag använder iofs "styrsnodd" - spänner man i undre kronan blir det ju lite skillnad... lägre och mer centrerat.
Ibland, när det har blivit trångt, eller hastigt/slarvigt lastat så har spännbanden varit nästan parallella med gaffelbenen, men det har stått hur stabilt som helst :tummenupp Men normalt sett så är det ju några dm mellan hjulet och fästpunkten för spännbandet, och det har funkat i några tusen mil, inkl tämligen aktiv körning. Eftersom spännbanden sitter fast både uppe och nere så kan hojen egentligen inte välta, däremot kan den svaja lite.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
okej låter ju lugnt :)
Ska montera ett lass öglor i t4an nu så man har...
Har du inte färdiga lastöglor i golvet redan? :va Det har jag i min Caravelle -91'a! :tummenupp Fast jag har funderat på att sätta in en till, i mitten, så jag slipper ha ett spännband tvärs över hela bussen, lättare att lasta in andra grejer då :) Hur hade du tänkt montera dom? Jag lutar åt att borra i golvet och genomgående M8/10 med lite Loctite på muttern.
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Jo jag har fyra lastöglor i golvet som std. Men dom blir inte så ultimata om man ska lasta två hojjar då som inte sitter längst ut i hörnen plus att man vill ju ha en infästning mellan bågarna också...

Jag har en stadig mellanvägg i plåt, så för enkelhetens skull ska jag sätta öglorna i den.. Tror jag köpte M8. Lastöglor från biltema såklart:yoparty

Vet dock inte vad som blir stadigast - öglorna längst ned mot golvet eller en bit upp för att minska vinkeln på spännbanden ???
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jo jag har fyra lastöglor i golvet som std. Men dom blir inte så ultimata om man ska lasta två hojjar då som inte sitter längst ut i hörnen plus att man vill ju ha en infästning mellan bågarna också...

Jag har en stadig mellanvägg i plåt, så för enkelhetens skull ska jag sätta öglorna i den.. Tror jag köpte M8. Lastöglor från biltema såklart:yoparty

Vet dock inte vad som blir stadigast - öglorna längst ned mot golvet eller en bit upp för att minska vinkeln på spännbanden ???
Jodå, dom funkar utmärkt :) Ett spännband blir lite rakare ner, och ett får gå tvärs över så att säga, men visst, det är smidigare att ha en ögla i mitten också, i synnerhet om man bara har en hoj faktiskt.

Jag inbillar mig att det bästa är att ha infästningen så lågt som möjligt, men samtidigt så att spännbanden drar hojen framåt. Last ska ju säkras åt alla håll. Nedåt stoppar golvet, framåt väggen, men uppåt och bakåt ska ju spännbanden ta krafterna. Tänk på att sätta fästena så att du inte spänner sönder kåporna också :)

Edit: Här kan man läsa på om lastsäkring: http://www.jatls.se/userFiles/Nerladdnings filer/lathund4_lastsakr.pdf

Freddaz, förlåt för trådkapningen :)
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jodå, dom funkar utmärkt :) Ett spännband blir lite rakare ner, och ett får gå tvärs över så att säga, men visst, det är smidigare att ha en ögla i mitten också, i synnerhet om man bara har en hoj faktiskt.

Jag inbillar mig att det bästa är att ha infästningen så lågt som möjligt, men samtidigt så att spännbanden drar hojen framåt. Last ska ju säkras åt alla håll. Nedåt stoppar golvet, framåt väggen, men uppåt och bakåt ska ju spännbanden ta krafterna. Tänk på att sätta fästena så att du inte spänner sönder kåporna också :)

Edit: Här kan man läsa på om lastsäkring: http://www.jatls.se/userFiles/Nerladdnings filer/lathund4_lastsakr.pdf

Freddaz, förlåt för trådkapningen :)

Jag har hållit på och spännt fast hojar på släå och i bilar sen början på -70talet, då en gammal crossåkare lärde mig hur man gör. Han turnerade runt om i Europa och åkte cross, personbil och ofjädrat crossläp.

1. Se till att hjulen inte kan flytta sig i sidled.Tex. en liten bindögla på varje sida om hjulet c:a 100-200mm isär + kort spännband lika som man använder till att sätta ihop skidor.
2. Se till att hjulen inte kan "ramla ikull".
Bind med långt spännband i hjulets översta punkt, säkra runt en eker, ut/ner mot vägg/golv.
3. Se till att hjulen inte kan rulla framåt/bakåt.
Lägg i 1:ans växel, bindframhjulet mot framstam i bil/släp.

Nu kan hojen fjädra upp och ner som vanligt utan att belasta spännbanden, och står stadigt i sidled även i branta svängar som i rondeller.

Man ska aldrig spänna fast gods så att det finns rörelse i fastspänningen, tex. hojens fjädring.

Den här principen som han lärde mig har funkat för mig i över 40år och jag har aldrig haft nått missöde överhuvudtaget.

/KentW
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Val av material på vägg

Vilket material hade ni valt då jag måste fixa befintlig vägg i garaget.
Just nu sitter det vågrätt ful och dålig panel som ska bort på ena väggen.

Ska jag använda mig av gipsskivor eller spånskivor är frågan, tanken är
att måla väggen sedan.

Känns som den nya väggen jag ska bygga upp kommer bli i samma material den med, då tanken är att även denna ska målas.
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Spånskivor får man väl absolut inte ha i garage? :va Det är väl minst dubbelgips som gäller ur brandsäkerhetssynpunkt.

Det är bara en skiljevägg in till angränsande förrådsdel det är frågan om, vägg som angränsar till huset är betong så det ska jag inte göra något åt.

Som sagt sitter det ju panel på den vägg jag ska göra iordning så spånskiva borde vara Ok tycker jag.
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Bredd på öppning

Någon som har en aning om minsta bredd på öppningen så jag får cyklen runt hörnet utan allt för mycket krångel, se bild.
 

Bifogat

  • Längd vägg.jpg
    Längd vägg.jpg
    36.9 KB · Visningar: 72

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Måste bara fråga varför du ska ha en vägg där ö ht?
Är det inte enklare att bara ställa hojen på ett depåstöd framför bilen?
Då tar den ju minimalt med plats.

Då räcker det ju dessutom med att bara rulla bak bilen lite om du kommer på att du vill skruva nånting på hojen. Känns som att väggen mest kommer att vara ivägen.
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Måste bara fråga varför du ska ha en vägg där ö ht?
Är det inte enklare att bara ställa hojen på ett depåstöd framför bilen?
Då tar den ju minimalt med plats.

Då räcker det ju dessutom med att bara rulla bak bilen lite om du kommer på att du vill skruva nånting på hojen. Känns som att väggen mest kommer att vara ivägen.

Som jag nämnt tidigare så är tanken med väggen att den ska skydda hojen från ungar som kastar cyklar omkring sig i garaget och från kärringen som startar bilen med ettan i utan att koppla, men som tidigare påpekats så själ den ju lite plats.

Väggen kommer inte gå hela vägen upp till taket utan jag räknar med att göra den ca. 150cm hög.
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Spänn upp ett lastnät, tar ingen plats och är enkelt att plocka ner.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hojen är 70cm, bredd 136cm - vägg 8cm=127cm. Utrymme över 57cm. På varje sida av hojen enligt skiss 28,5cm. Det går inte! Din enda chans är hojen tryckt mot garageväggen och du mellan hojen och nya väggen. Då har du 57cm.
Hur bred måste öppningen vara? 117cm säj 120cm. Ska du också in och du är 28,5cm behövs 155cm.
Utgår från att du har hjulen låsta och krabbor under hjulen när du tar in den i utrymmet.
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Hojen är 70cm, bredd 136cm - vägg 8cm=127cm. Utrymme över 57cm. På varje sida av hojen enligt skiss 28,5cm. Det går inte! Din enda chans är hojen tryckt mot garageväggen och du mellan hojen och nya väggen. Då har du 57cm.
Hur bred måste öppningen vara? 117cm säj 120cm. Ska du också in och du är 28,5cm behövs 155cm.
Utgår från att du har hjulen låsta och krabbor under hjulen när du tar in den i utrymmet.

Förstår inte riktigt din matematik, hur kan ett utrymme som är 136cm helt plötsligt bli 127cm, 136-70=66cm dvs 33cm per sida.
Enligt mina beräkningar ska hojen utan problem kunna få plats i ett sådant brett utrymme utan större problem.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top