ozeo
Lcc= lögdö county choppers
- Gick med
- 12 Sep 2004
- Ort
- bergeforsen
- Hoj
- xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag har haft 1x4 meter o där hade jag som mest 3 hojar
Så ser det ut i nuläget, dock är garaget för smalt för att få in en mc brevid bilen.
Ett spännband om vardera gaffelbenet, över under kronan......
Ibland, när det har blivit trångt, eller hastigt/slarvigt lastat så har spännbanden varit nästan parallella med gaffelbenen, men det har stått hur stabilt som helst Men normalt sett så är det ju några dm mellan hjulet och fästpunkten för spännbandet, och det har funkat i några tusen mil, inkl tämligen aktiv körning. Eftersom spännbanden sitter fast både uppe och nere så kan hojen egentligen inte välta, däremot kan den svaja lite.Okej men känns som det blir för lite vinkel på spännbanden ner mot öglorna.. Sitter fästpunkterna för tätt vill ju hojen välta.
Fast jag använder iofs "styrsnodd" - spänner man i undre kronan blir det ju lite skillnad... lägre och mer centrerat.
Har du inte färdiga lastöglor i golvet redan? Det har jag i min Caravelle -91'a! Fast jag har funderat på att sätta in en till, i mitten, så jag slipper ha ett spännband tvärs över hela bussen, lättare att lasta in andra grejer då Hur hade du tänkt montera dom? Jag lutar åt att borra i golvet och genomgående M8/10 med lite Loctite på muttern.okej låter ju lugnt
Ska montera ett lass öglor i t4an nu så man har...
Jodå, dom funkar utmärkt Ett spännband blir lite rakare ner, och ett får gå tvärs över så att säga, men visst, det är smidigare att ha en ögla i mitten också, i synnerhet om man bara har en hoj faktiskt.Jo jag har fyra lastöglor i golvet som std. Men dom blir inte så ultimata om man ska lasta två hojjar då som inte sitter längst ut i hörnen plus att man vill ju ha en infästning mellan bågarna också...
Jag har en stadig mellanvägg i plåt, så för enkelhetens skull ska jag sätta öglorna i den.. Tror jag köpte M8. Lastöglor från biltema såklart
Vet dock inte vad som blir stadigast - öglorna längst ned mot golvet eller en bit upp för att minska vinkeln på spännbanden ???
Jodå, dom funkar utmärkt Ett spännband blir lite rakare ner, och ett får gå tvärs över så att säga, men visst, det är smidigare att ha en ögla i mitten också, i synnerhet om man bara har en hoj faktiskt.
Jag inbillar mig att det bästa är att ha infästningen så lågt som möjligt, men samtidigt så att spännbanden drar hojen framåt. Last ska ju säkras åt alla håll. Nedåt stoppar golvet, framåt väggen, men uppåt och bakåt ska ju spännbanden ta krafterna. Tänk på att sätta fästena så att du inte spänner sönder kåporna också
Edit: Här kan man läsa på om lastsäkring: http://www.jatls.se/userFiles/Nerladdnings filer/lathund4_lastsakr.pdf
Freddaz, förlåt för trådkapningen
Spånskivor får man väl absolut inte ha i garage? Det är väl minst dubbelgips som gäller ur brandsäkerhetssynpunkt.Ska jag använda mig av gipsskivor eller spånskivor är frågan, tanken är att måla väggen sedan.
Spånskivor får man väl absolut inte ha i garage? Det är väl minst dubbelgips som gäller ur brandsäkerhetssynpunkt.
Måste bara fråga varför du ska ha en vägg där ö ht?
Är det inte enklare att bara ställa hojen på ett depåstöd framför bilen?
Då tar den ju minimalt med plats.
Då räcker det ju dessutom med att bara rulla bak bilen lite om du kommer på att du vill skruva nånting på hojen. Känns som att väggen mest kommer att vara ivägen.
Hojen är 70cm, bredd 136cm - vägg 8cm=127cm. Utrymme över 57cm. På varje sida av hojen enligt skiss 28,5cm. Det går inte! Din enda chans är hojen tryckt mot garageväggen och du mellan hojen och nya väggen. Då har du 57cm.
Hur bred måste öppningen vara? 117cm säj 120cm. Ska du också in och du är 28,5cm behövs 155cm.
Utgår från att du har hjulen låsta och krabbor under hjulen när du tar in den i utrymmet.
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |