Brembo-överreklamerad dynga?

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Många tillverkare förser ju sina toppmodeller med märkeskomponenter från tex Brembo, Öhlins och Akrapovic. Men är det inte mer marketing-bs än något annat? Kanske är det snikversioner av dessa företags produkter som hamnar på produktionsmodellerna?
Om jag tex jämför bromsarna på min fireblade med min tuono factory, så är tokico-bromsarna på firebladen helt överlägsna brembo-brylarna som sitter på aprilian.
Tokico-bromsarna har ett mjukt ingrepp och en underbar modulation, men ändå tilltäckligt med kraft för att kunna promsa upp hojen på framhjulet med ett finger. Brembo-bromsarna är som en av/på knapp, hugger tag i framhjulet om man inte är extremt försiktig.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Skillnad på belägg och skivor, temp på bromsar etc etc.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Brembo tillverkar bromsprylar till alla möjliga fordon. Det satt inte samma grejer på min fars gamla Toyota Corolla som på en ny Ferrari.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Många tillverkare förser ju sina toppmodeller med märkeskomponenter från tex Brembo, Öhlins och Akrapovic. Men är det inte mer marketing-bs än något annat? Kanske är det snikversioner av dessa företags produkter som hamnar på produktionsmodellerna?
Om jag tex jämför bromsarna på min fireblade med min tuono factory, så är tokico-bromsarna på firebladen helt överlägsna brembo-brylarna som sitter på aprilian.
Tokico-bromsarna har ett mjukt ingrepp och en underbar modulation, men ändå tilltäckligt med kraft för att kunna promsa upp hojen på framhjulet med ett finger. Brembo-bromsarna är som en av/på knapp, hugger tag i framhjulet om man inte är extremt försiktig.
Håller med om ingreppet på de Brembobromsar jag testat (originalmonterade på standardhojar). Det är säkert en vanesak, men jag upplever det också som för mycket av/på.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det beror ju helt på spec på den individuella komponenten. Det är ju skillnad på Brembos M50 eller Stylema monoblock-ok som sitter på t.ex. Panigale och det flytande tvåkolvsoket från Brembo som sitter på min motard och med motsvarande skillnad i pris. Sen beror det ju också på vilken bromspump som sitter på, kan ju ha nästan lika stor påverkan för känslan som bromsoket i sig, om inte ännu större.

Vad gäller Öhlins har jag efter att ha ägt en hoj med Öhlinare utan tvekan konstatera att det är bättre kvalitet på dessa än de flesta övriga fabrikat,
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Håller med om ingreppet på de Brembobromsar jag testat (originalmonterade på standardhojar). Det är säkert en vanesak, men jag upplever det också som för mycket av/på.
Tycker olika.
Helt klart är de brembobromsade hojarna jag kört de med mer initialt bett än de andra. Men det sagt så gillar jag den känslan, av att kunna skrubba fart utan att lägga mycket tryck, eller framför allt mycket rörelse i handtaget.

Det sagt så är det inget dåligt bett i Tokico hejdarna på gsx-r'en heller. (att lufta skiten med original slangdragning är att sätta sinnesnärvaron på spel, dock)
Tyvärr åker en hel del känsla och inte obetydlig mängd bromsverkan till gudarna på att framgaffeln är åt helvete för mjuk och aset dyker som en skrämd pingvin, men det är knappast Tokicos fel.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Brembo gör som sagt produkter i alla prisklasser och lägger sig inte i hur kunden kombinerar komponenter.
Öhlins verkar däremot ta ett större helhetsgrepp på slutresultatet även om de definitivt levererar enklare/billigare modeller än normalt om en stor kund är intresserad av det. Exempelvis BMW har i modern tid haft Öhlinare som varit ganska enkla emulsionsdämpare. De är naturligtvis inte dåliga men hade knappast sålts som eftermarknadsutrustning.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Jag skulle säga att det är kanske mer kvalitet vid mer påfrestning? Bromsar känns ok vid vanlig gatkörning. 20 varv på bana kanske de blir svampiga och tappar kraft. Brembo har för min del varit guld då trots det är av/på-känsla så har de klarat påfrestning på bana utan att vika sig.

Som många andra saker, kvalitet kommer vid påfrestning/användning i långa loppet.

Sedan testas ju hojar en hel del av pressen/youtubers/div på bana och där vill de såklart ligga högt i kurs
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nog för att det kan vara marketing-bs på en del modeller, men de har också bra prylar.
Vad gäller bromsar så gör samspelet mellan komponenterna väldigt stor skillnad med. Parar man för stor eller liten huvudcylinder med oken blir känslan bajs åt ena eller andra hållet.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Som sagt det beror helt på vilken modell tillverkaren köper in. Jag har brembo på min SLR 650 från 1997. Gör inga stoppies med den ?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top