Det satt en Brembo rcs19 pump på hojen när jag köpte den, förra ägaren sa att den hade strulat o inte funkade som den skulle. Så var också fallet, den var svampig i känslan. Men när vi kom hem med hojen så luftade vi bromsarna och det kändes genast bättre.
Efter genomgång av hojen kom jag på att jag skulle byta bromsslangarna fram till ett par som var bättre anpassade längdmässigt. sagt och gjort.... men sen när det var dags o lufta bromsarna så var det omöjligt att få tryck i pumpen, så efter många teorier o försök så gav vi upp och satte dit originalpumpen o fick tryck direkt.
Häromdagen plockade jag isär brembo pumpen för att se hur det såg ut i den. När jag öppnade den o drog ur kolven så satt den inre tätningen och en shimsbricka kvar i botten på pumpen, så det var ju inte konstigt att den inte funkade. Men frågan är hur det kan ha blivit så?
Tätningarna på kolven ser friska ut, shimsbrickan på 0.2mm ser inte frisk ut, den är veckad och knäckt på ett ställe. Vad har den för funktion? Det är ju ett spår längst ner på kolven nedanför shimsbricka och den inre tätningen, ska det sitta nån typ av låsning där? Det satt ingen på min....
Efter genomgång av hojen kom jag på att jag skulle byta bromsslangarna fram till ett par som var bättre anpassade längdmässigt. sagt och gjort.... men sen när det var dags o lufta bromsarna så var det omöjligt att få tryck i pumpen, så efter många teorier o försök så gav vi upp och satte dit originalpumpen o fick tryck direkt.
Häromdagen plockade jag isär brembo pumpen för att se hur det såg ut i den. När jag öppnade den o drog ur kolven så satt den inre tätningen och en shimsbricka kvar i botten på pumpen, så det var ju inte konstigt att den inte funkade. Men frågan är hur det kan ha blivit så?
Tätningarna på kolven ser friska ut, shimsbrickan på 0.2mm ser inte frisk ut, den är veckad och knäckt på ett ställe. Vad har den för funktion? Det är ju ett spår längst ner på kolven nedanför shimsbricka och den inre tätningen, ska det sitta nån typ av låsning där? Det satt ingen på min....