Brev till Svemo och Press !

fetsladd

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2004
Hoj
SUZUKI RMZ-450 Supermotard
Då var Supermoto-säsongen över i Sverige 2007 !

Jag skulle vilja som Teamchef för Suzuki Team 1 bara ställa en fråga som jag gärna vill väcka debatt eller få åsikter om .

Var var pressen under 2007 ?

Jag var själv aktiv mellan 2000-06 både som tävlande och inom Svemo med full insyn på pressens intresse för sporten under åren.

När samarbetet med Rally-Crossen kördes fick vi TV-sändningar under 3år och Mediaintresset var väldigt högt. Både från TV och pressen
Men Supermoton behövde stå på egna ben för att utvecklas med Rookieklasser och mer körtid, vilket inte fanns utrymme med RC-bilarna.

Då ett stort jobb lades ner från Svemo och klubbarna för att sporten skulle stå på egna ben.

Då uteblev TV ,
Men plötsligt även Tidningarnas intresse ?

Vi körde SM-Final i Örebro nu i helgen , SM är en internationelt öppen tävling och har deltagare från Sverige-Finland-Norge
Svenska mästerskapet är största mästerskapet i Norden och står sig bra jämfört med övriga Europas länders mästerskap.

Men vi är i lika stort behov om inte större som MX-Speedway-Enduro om att få komma ut i Sverige med vad som händer i våra tävlingar.
Vår sport är "ny" i Sverige och har inte lika många Licensierade som MX tex. men intresset är stort för sporten.

Argumenteringen från en tidning var att våra sidor fördelas utefter hur stor sporten är och det resonemanget är ett moment 22 för oss, alla är barn i början och då om nån gång så behöver den lilla babyn hjälp för att komma upp på benen.

Nu ska jag inte måla fan på väggen för jag vet inte vad tidningarna kommer göra med Örebro-tävlingen.

Jag är imponerad över den höga klass vi har i Sverige på våra Elit-åkare, 15 av Sveriges förare har kapacitet och platsar i Tyska mästerskapet, Vi har också en bredd av Rookies som är sugna på att kliva in i "finrummet" Elit.

En del positiva förändringar kommer att göras inför 2008 för att sporten ytterligare ska utvecklas åt rätt håll, men också ge mer tävlingar till förarna.
(Det arbetas med inom Svemo)

Min uppmaning till Svemo är att Försöka lägga SM 2008 i bästa mån så det inte krockar med Tyska mästerskapet som är det största mästerskapet utanför VM & EM, om möjligt lägga även SM en Torsdag tex. så som Rally-Crossen gör för att få mer Publik och då kanske inte krockar med Tyska.

Vi i Suzuki Team 1 kommer köra alla Tyska och Svenska Mästerskap

Jag hoppas fler svenska Elitförare satsar på Tyska och Svenska det är endast 6 tyska tävlingar och det blir ca: 12 mästerskapstävlingar på hela året totalt med båda mästerskapen

Det kommer bli dubbelt så spännande att följa Svenska Supermoto-Eliten 2008
och jag hoppas Pressen ger utrymme för sporten att synas bättre 2008

Suzuki Team 1 har gjort klart målsättningen inför 2008 och förare blir

450cc Ola Eifrem
450cc John Stambeck
450cc Mikael Stambeck

Tyskarna vill se fler Svenskar i deras mästerskap och det kommer dom också att få till 2008
Länk till europeiska länders mästerskap 2007

http://www.supermoto.de/content/view/55/59/

MVH.
Christian Kronnäs
Suzuki Team 1:tummenupp

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Vi hade nästan ett helt uppslag i sportdelen av Nerikes Allehanda igår iaf :)
Ska se om jag kan lägga upp artikeln på teknismc.se snart.

De gånger jag skriver färdiga artiklar åt sporten i NA brukar de komma med i stort sett helt oredigerade. Tyvärr hinner/minns/annat jag inte alltid göra det men det man bör veta är att journalister är ruggigt lata. Skriver man såpass väl att det går att publicera direkt får man ofta in det man vill, locka bara lite med lokal anknytning eller liknande brukar det lösa sig.

Ni som bor på ställen som kanske fick hem en medalj borde skriva till lokaltidningen om detta, det är de alltid sugna på.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Tjenare!

Vart jag var under 2007 kan jag svara på, jag var på alla Supermotorace i Sverige + träningsläger i Spanien ;). I Bomber Magazine, där jag kan vara med och bestämma lite så var det i:

Nr 2:
Ett uppslag om Dennis Eriksson, Ett uppslag om Thomas Gillisson samt fyra sidor med en cykel som har gått i SM. Då var säsongen inte igång än.

Nr 3:
10 sidor från Spanien (innan säsongen var igång)

Nr 4:
Fyra sidor från sommen

Nr 5:
Fyra sidor (har jag för mig) inför SM-finalen

Dessutom har IB varit på alla race (i form av mig) och det är inte jag som bestämmer vad som skall vara med där och vilket utrymme det skall få. Jag föreslog t.ex. att IB skulle ha med ngt från endurance grejjen men då var det för ont om plats. Vill IB ha bilder så får jag leverera de, vill IB ha text så levererar jag det. Kan dock inte leverera text och bilder till ett uppslag om de bara vill ha några bilder till en halvsida t.ex.

Race såg jag endast i Sommen...

MEN!

Svemo och förarna själva måste hjälpa till betydligt mer än vad de gör. Fixa någon som skriver ihop lite innan och efter racen (jag får mail från pressansvarige på youthstrem, det handlar om 5-10 mail i veckan...). Ser Svemo till att skicka ut något sådant här (via någon som kan skriva och fota) så är det en bra bit på vägen.

Många lokaltidningar är inte speciellt intresserade MEN om man skriver något själv (eller har någon som gör det åt en) och skriver kortfattat och ev. skickar med en bild så tar de OFTA med de. Har en bror som jobbar som sportjournalist på lokaltidningen och vissa förare (t.ex. Kenneth Hansen (rallycross)) är mycket duktig på att skicka ut resultat, bilder etc. etc. var han än har varit och tävlat i Eurpoa och då får han en del plats i tidningen. Fotboll och Bandy verkar vara det enda som intresserar de på lokaltidningarna annars. Med detta så vill jag säga att det är mycket upp till förarna/teamen att få sin tid i rampljuset.

Varför skulle tidningen åka och bevaka en SM tävling med 40 st som gått in gratis i publik när det samtidigt är en div 4 match i fotboll med 300 betalande i publik, så tror jag att de tänker iallafall...

Du Chrille är en av få (den enda så vitt jag vet) som regelbundet rapporterar om hur det går för ert team.

IB kommer att ha en sida ungefär med bilder och bildtexter och några rader om SM. Fokus kommer dock att ligga på bilderna. Bomber kommer också självklart ha några sidor om SM-finalen.

Det är ju också så att det är få som är intresserade av att jobba för mycket idellt utan ofta är det pengar i bakhuvudet och då är läsarintresset från allmänheten avgörande. Själv skulle jag gärna se att ALLA supermotopiloter prenumererade på Bomber Magazine ;)

MVH

Johan, Bomber Magazine (och jobbar för IB på uppdrag...)

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Kan föressten passa på att uppmana er alla till att ge MIG kritik. Bra som dålig är välkommen så länge den är konstruktiv. Har jag varit saklig? Har jag missat massa viktiga saker? Har jag tagit med struntsaker som inte hör hemma?

Kritisera här eller på PM...

MVH

Johan

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...